• România întârzie cu investițiile feroviare, comparativ cu Ungaria și Polonia, scrie ZF.
  • Lipsesc planuri clare pentru trecerea transportului de la rutier la feroviar.
  • GRAMPET investește 50 mil. euro în modernizarea logisticii feroviare în 2025.

Sorin Chinde, Vicepreședinte al Grampet Group, afirmă în cadrul conferintei ZF Logistică&Transporturi 2025, că, spre deosebire de Ungaria și Polonia, care investesc semnificativ în modernizarea infrastructurii feroviare, România rămâne mult în urmă, cu investiții insuficiente.

El estimează că abia după finalizarea programului de autostrăzi, preconizată pentru perioada 2030-2032, încep să apară investiții majore în calea ferată.

Ce spune Sorin Chinde, Vicepreședinte al Grampet Group?

„Şi mă refer la investiţii pentru modernizare şi upgradare, nu pentru aducerea căilor ferate la stadiul care era până în 90. Ungaria a investit foarte mult în zona feroviară, are o infrastructură foarte bună pentru transport de marfă. Durează 12 ore ca să traversezi Ungaria şi 2 zile România. Ar trebui să avem 12-14 ore timp de tranzit ca să fim competitivi pe zona de transport”, spune el.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Chinde subliniază că modernizarea rețelei feroviare devine esențială nu doar pentru a spori competitivitatea, ci și pentru a respecta obiectivele stabilite prin Green Deal, care impune ca 30% din transportul rutier actual să fie transferat pe cale ferată până în 2030.

Lipsa unui plan clar frânează modernizarea feroviară

El atrage atenția că în prezent nici România, nici Uniunea Europeană nu dispun de un program clar care să ghideze autoritățile și companiile în realizarea acestui transfer. România nu dispune de suficiente terminale intermodale. Infrastructura feroviară românească suferă de peste 30 de ani de subfinanțare, iar investițiile realizate până acum rămân departe de necesar.

Un exemplu elocvent îl reprezintă coridorul feroviar Curtici-Constanța, cu o lungime totală de 829 km, al cărui proces de modernizare începe în 2001 și nici după 24 de ani nu este finalizat nici măcar pe jumătate.

Grampet Group alocă 50 de milioane de euro pentru investiții în 2025

Pentru anul 2025, Grampet Group alocă un buget de 50 de milioane de euro, direcționat către cumpărarea de vagoane cisternă și modernizarea locomotivelor. Compania are în plan și modernizarea unui terminal, în parteneriat cu o autoritate locală.