- Piața HoReCa din România crește cu 12% și ajunge la 11 miliarde de euro, iar majorarea e cauzată în principal de scumpiri, potrivit HORA.
- Prețurile urcă din cauza creșterii costurilor și TVA-ului, iar consumatorii reduc cheltuielile, mai ales în orașele mici.
- Industria se confruntă cu insolvențe majore și dificultăți financiare, deși apar și noi afaceri.
Piața de cafenele, restaurante și baruri din România ajunge anul trecut la o valoare de 11 miliarde de euro (55 miliarde lei) și înregistrează o creștere de 12%, potrivit datelor Asociației HORA. Această creștere este de peste două ori mai rapidă decât rata generală a inflației din 2024. Totuși, creșterea nu este determinată doar de un consum mai mare, ci mai ales de majorarea prețurilor în industria ospitalității, care cresc cu aproximativ 10% în 2024 și influențează inflația generală.
Advertisment
Care sunt factorii care conduc la majorarea prețurilor?
Prețurile cresc ca urmare a scumpirilor repetate ale furnizorilor de bunuri, servicii și utilități, dar și din cauza majorării salariilor în sector. România are una dintre cele mai mici cote ale TVA-ului la mâncare (9%), însă această taxă urmează să crească la 11%.
Unele voci din industrie recunosc că scumpirile sunt, în unele cazuri, exagerate, deoarece restauratorii încearcă să recupereze pierderile din anii pandemiei, iar consumatorii continuă să frecventeze localurile, în ciuda prețurilor ridicate. Ca exemplu, un cafe latte poate costa acum până la 20 de lei, iar o ciorbă peste 40 de lei, cu prețuri care aproape se dublează în doar câțiva ani.
Titlurile zilei
Care sunt schimbările în comportamentul consumatorilor?
Până când consumatorii au resurse financiare, creșterea prețurilor nu este o problemă. Totuși, odată cu scăderea puterii de cumpărare, mai întâi clienții din orașele mici și medii încep să reducă cheltuielile, iar mai recent, această prudență se extinde și în marile orașe.
Mulți reduc frecvența ieșirilor în oraș și preferă să gătească acasă din cauza prețurilor ridicate. Această schimbare are consecințe vizibile, inclusiv insolvențe majore în industria restaurantelor, precum La Plăcinte, Noodle Pack și Salad Box în 2025.
Care e situația financiară a companiilor?
În primele cinci luni ale anului 2025, aproape 2.800 de firme intră în insolvență, dintre care 175 din sectorul hotelurilor și restaurantelor și se clasează pe locul cinci după numărul de insolvențe. Mulți jucători, mari sau mici, au dificultăți în a-și plăti furnizorii, deși apar și deschideri noi, semn că există în continuare încredere în industrie.
Piața este foarte fragmentată, cu aproximativ 35.000 de companii, iar majoritatea sunt afaceri mici. Circa 66% dintre operatori au venituri sub 100.000 de euro pe an, ceea ce reprezintă vânzări lunare de doar câteva mii de euro, adesea insuficiente pentru a susține un restaurant în condițiile actuale de prețuri.
Care sunt insolvențele marilor jucători?
Recent, câteva dintre cele mai mari companii din industria ospitalității intră în insolvență. Noodle Pack, cu afaceri de peste 100 milioane lei, cere insolvența în 2025, urmată de firma care gestionează lanțul La Plăcinte.
În 30 iulie 2025, Bio Box SRL, operatorul Salad Box, intră și ea în insolvență la propria cerere. Acest business, evaluat la circa 38,3 milioane lei anul trecut, face parte dintr-un grup mai larg de firme deținute de aceiași acționari, care au ambiții de extindere globală, însă acum se confruntă cu dificultăți majore.