• Meta oferă utilizatorilor din UE opțiunea de a plăti un abonament lunar, fără reclame, sau de a continua să folosească platformele gratuit, dar cu publicitate personalizată.
  • Autoritățile UE suspectează că acest model ar putea încălca legislația europeană de protecție a consumatorilor.
  • UE acuză Meta de informații înșelătoare și lipsă de transparență și are termen până în 1 septembrie 2024 pentru a răspunde îngrijorărilor exprimate de CPC.

Meta, compania-mamă a Facebook și Instagram, are o nouă provocare în Europa. Modelul său, prin care oferă utilizatorilor din UE, Spațiul Economic European și Elveția opțiunea de a continua să utilizeze Facebook și Instagram cu reclame targetate, fără să plătească nimic, sau de a se înscrie la un abonament lunar care se presupune că oferă o experiență fără reclame. este acum în vizorul oficialilor Uniunii Europene, care suspectează că acesta ar putea încălca legislația în materie de protecție a consumatorilor.

Ce e nou pentru utilizatorii platformelor Meta

În toamna anului 2023, Meta introduce o nouă abordare pentru utilizatorii din UE, Spațiul Economic European și Elveția. Aceștia au acum două opțiuni: să continue să folosească platformele gratuit, dar să accepte publicitatea personalizată, sau să plătească un abonament lunar pentru o experiență fără reclame.

Prețul abonamentului nu este deloc neglijabil. Utilizatorii web trebuie să plătească 9,99 euro pe lună, iar cei care accesează platformele de pe dispozitive mobile cu iOS sau Android sunt taxați cu 12,99 euro lunar. Această strategie a stârnit îngrijorări în rândul autorităților europene.

Titlurile zilei

POATE A.I. SĂ CREASCĂ PRODUCTIVITATEA COMPANIILOR?
CE-L REȚINE PE ANTREPRENORUL ROMÂN?
NVIDIA RAPORTEAZĂ PESTE AȘTEPTĂRI
BITCOIN E LA ALL TIME HIGH
CHATBOT-UL DĂ LECȚII MEDICILOR
DOJ CERE SEPARAREA CHROME DE GOOGLE

Ce spune UE de noul model de afaceri

Rețeaua de Cooperare pentru Protecția Consumatorilor (CPC), un grup de autorități naționale care veghează la respectarea legislației UE în domeniul protecției consumatorilor, a semnalat mai multe situații ale Meta.

Prima dintre ele sunt informațiile înșelătoare. Meta ar putea induce în eroare utilizatorii. De ce? Compania spune că platformele sale sunt gratuite pentru cei care nu plătesc, când de fapt compania monetizează datele personale ale acestora prin publicitate țintită.

O altă situație subliniată de CPC sunt ermenii confuzi. Politica de confidențialitate și termenii de utilizare ai companiei sunt considerați neclari. Așadar, este dificil pentru utilizatori să înțeleagă cum le sunt folosite datele pentru reclame personalizate.

Cum se apără compania

Meta își apără abordarea. Spune că abonamentele ca alternativă la publicitate sunt un model de afaceri bine stabilit în multe industrii și că modelul său de abonament pentru acces fără reclame respectă reglementările europene.

Dacă Meta va fi găsită vinovată de încălcarea legilor UE legate de protecția consumatorilor, compania ar putea fi nevoită să-și modifice modelul de afaceri în Europa și ar putea face față unor sancțiuni financiare substanțiale.

Ce spun experții

Experții în domeniu subliniază că, indiferent de rezultat, Meta nu va pierde bani. Conform ultimului raport financiar, compania generează lunar aproximativ 750-760 de milioane de dolari profit din Europa. Pentru a compensa aceste venituri prin abonamente, ar fi nevoie ca aproximativ 76 de milioane de europeni să plătească lunar 10 euro, un scenariu puțin probabil.

Meta are termen până la 1 septembrie 2024 pentru a răspunde scrisorii CPC și a propune soluții la preocupările ridicate. Rezultatul acestui caz ar putea stabili precedente importante pentru modul în care companiile tech operează în UE și cum echilibrează confidențialitatea utilizatorilor cu modelele lor de afaceri.

Această situație subliniază încă o dată tensiunea continuă dintre protecția datelor utilizatorilor și modelele de publicitate bazate pe date, precum și poziția proactivă a UE în ceea ce privește protecția consumatorilor în sfera digitală.