- IWF: 30% din muncitorii străini ajung în retail.
- IWF: România aduce anual 100.000 de muncitori străini.
- IWF: Retailul cere 1.000 de muncitori noi în fiecare lună.
- IWF: Cei mai solicitați sunt muncitorii necalificați.
- IWF: Românii întorși din străinătate evită munca simplă.
- IWF: Străinii rămân în firme și peste 2 ani.
- IWF: Unii muncitori asiatici au luat cetățenie română.
- IWF are 20.000 de angajați și afaceri de 22 mil. € în 2024.
România aduce anual 100.000 de muncitori străini, iar 30% dintre aceștia ajung direct în comerț, un sector în care cererea explodează, e de părere Melania Pop, managing partner al International Work Finder.
Advertisment
Retailul are nevoie de 1.000 de oameni în fiecare lună, iar companiile mizează tot mai mult pe angajați asiatici, pentru că românii nu mai acceptă munca necalificată.
Cu 20.000 de angajați și afaceri de peste 22 de milioane de euro în 2024, grupul International Work Finder este în prima linie a acestui fenomen.
Titlurile zilei
Ce spune Melania Pop, managing partner, International Work Finder?
„De peste 8 ani de când noi suntem în business prezenți, companiile au trecut prin foarte multe etape, și bune și rele, și cea care a persisat a fost exact lipsa de personal. Au apelat la tot felul de soluții, bonusuri anuale în urma stabilității angajaților, zile libere suplimentare, creșteri salariale, asigurarea unor servicii medicale și asigurări de viață. Însă, acestea funcționează, din păcate, doar pentru echipele nucleu, care rămân alături de companie tot timpul anului. În situațiile în care avem cereri pe sezon sau cereri într-un anumit moment al anului, din păcate tot procesul anterior funcționa, logica volumului. Însă aceasta, în momentul de față, nu mai este posibilă dacă nu lucrezi cu o companie de recrutare care are un portofoliu, muncitor dispuși să lucreze pe sezon sau pe anumite activități scurte. Nu se mai poate doar prin resurse proprii.
În România suntem prezenți în toată țara și în majoritatea sectoarelor de activitate, unde putem recruta atât români cât și asiatici, acolo unde nu găsim români sau nu sunt suficienți. Însă, noi deja ne extindem internațional. Cererea foarte mare de muncitori acum iese din Italia, Franța și Polonia, atât de muncitori străini cât și de muncitori români. Pe anumite meserii, asiatici pot suplini și oferi forță de muncă, pe alte meserii, este necesar un muncitor calificat cu studii superioare, studii recunoscute și echivalate în țările unde muncesc.
Pot să vă zic, din cererea necesară pe care noi o avem anual, contingentul pe asiatic este de 100.000 alocat în ultimii doi ani și cererea întotdeauna a fost de 200.000. Și zic asta strict prin prisma locurilor de muncă neocupate de români pentru că nu sunt interesați, pentru că salariile sunt prea mici, că munca nu mai este atractivă sau că nu mai avem forță de muncă calificată. Nu văd altă soluție. Orice companie dorește să lucreze cu români, în limba lui, în modul lui cultural și simplu, dar, fiind o nevoie atât de mare și încă având sezonalitatea aceasta a românilor care pleacă vara internațională foarte mult în joburile sezoniere, nu avem cum să suplinim, chiar dacă s-ar urmări contingentul, nu vom reuși să suplinim tot necesarul anual.
De la începutul anului, chiar dacă cifrele și situația politică și instabilitatea a mai pus puțin frână dezvoltărilor și am simțit-o în anumite domenii, este o cerere continuă. Toate companiile care încep sezonul în primăvară au avut cereri, nu s-a schimbat nimic față de anul trecut, este chiar o creștere de solicitări, numeric vorbind, iar, companiile din automotive care, teoretic, sunt pe stagnare și pe scădere au avut mai multe cereri decât anul anterior. Nu am simțit în niciun fel decât la nivel de informație care a venit către noi o stagnare. Din punct de vedere cerere, din punct de vedere livrare al muncitorilor care nu s-au găsit în România și tot au continuat să plece internațional, nu cred că avem de ce să ne facem griji, să avem noi de unde să furnizăm atât de mult personal cât este necesar în România”, spune Melania Pop.