- Increderea in economie ramane constanta: indicele CONFIDEX pentru S1 2025 este 51.3, aproape identic cu cel din S2 2024 (52).
- Managerii sunt pesimisti in privinta economiei globale – 64% cred ca va merge mai prost. Totusi, 42% sunt optimisti in privinta propriilor companii.
- 95% dintre manageri cer investitii in economia nationala, iar 58% sustin nevoia unor surse alternative de finantare. Imaginea investitorilor ramane pozitiva: 81% ii considera esentiali pentru stabilitate si management.
- Sectoarele Servicii si Energie sunt cele mai increzatoare, spre deosebire de Agricultura si Transport, care privesc cu rezerve perioada urmatoare.
Antreprenorii români se află într-un echilibru fragil între optimism și îngrijorare. Simt presiunea unui context global tot mai instabil, dar nu intră în panică, ci dimpotrivă, se bazează pe experiența trecutului și pe capacitatea de adaptare.
Advertisment
Cea de-a 12-a ediție a studiului CONFIDEX, susținut de fondurile de private equity ROCA, Agista și de CITR, liderul pieței de insolvență și restructurare din România, condus pe un eșantion de peste 500 de manageri de top, confirmă acest sentiment mixt: 64% dintre manageri se așteaptă ca economia globală să se înrăutățească (55%), dar 42% cred că situația propriei companii va rămâne stabilă, în timp ce 26% se așteaptă la o îmbunătățire a situației propriilor companii. Prudenta e reală, dar nu paralizantă. În România, mediul de afaceri pare să fi învățat să funcționeze în incertitudine, să meargă mai departe chiar și atunci când nu există claritate.
Indicele CONFIDEX din S1 2025 este 51,3 – un nivel apropiat de cel de la finalul anului trecut (52), care arată o stare de așteptare, dar și un semnal că business-urile românești încă „țin linia” într-un peisaj complicat.
Titlurile zilei
Ce spune Andrei Cionca, co-fondator al fondurilor de private equity ROCA și Agista, și inițiatorul studiului CONFIDEX?
„Antreprenorii români dau dovadă de forță și adaptabilitate. Pentru al treilea semestru consecutiv, încrederea în economie rămâne stabilă – un semn că mediul de afaceri a învățat lecțiile ultimilor ani. CONFIDEX ne arată și o direcție clară: avem nevoie de un mediu care susține creșterea și atrage capital în zonele care pot face diferența. Deși contextul global e tot mai instabil, companiile românești par să fi dezvoltat anticorpii necesari ca să meargă mai departe, chiar și în mijlocul turbulentelor. Abordarea tradițională nu mai este viabilă. Ce e încurajator, însă, e că tot mai mulți antreprenori români vor să capitalizeze potențialul pieței, mai ales dacă ecosistemul de investiții le susține inițiativele. În spatele acestei reziliențe stă o viziune tot mai clară: construirea unor afaceri sustenabile, care nu răspund doar prezentului, ci modeleză viitorul economic al României”, spune el.
În perioade de incertitudine, antreprenorii se uită înspre investitori
Cu un procent al încrederii față de investitori de 81%, managerii și antreprenorii resimt nevoia unui rol din ce în ce mai pronunțat al acestora în economie. Astfel, 32% dintre manageri declară că ar avea nevoie de sprijin financiar din partea investitorilor, iar aceștia sunt percepuți ca parteneri valoroși pentru stabilitatea financiară a companiilor, dar și ca suport pentru dezvoltarea strategiilor de business, care să susțină navigarea prin provocările actuale și să ducă la scalarea afacerilor. Managerii consideră că investitorii contribuie semnificativ la stabilitatea financiară a companiilor în care investesc, cu 72% din respondenți recunoscând această contribuție.
„Investitorii privați joacă un rol-cheie în dezvoltarea economiei românești, mai ales acum, când provocările sunt tot mai mari. Antreprenorii știu că un investitor bun înseamnă mai mult decât capital – înseamnă și viziune, experiență și parteneriat. Sprijinul lor poate face diferența între stagnare și scalare. Totuși, este crucial să abordăm această relație cu prudență. Persistă încă mitul că investitorii urmăresc doar profitul rapid, iar această percepție creează o barieră. De aceea, parteneriatele bazate pe încredere și obiective comune sunt esențiale pentru o creștere sănătoasă și durabilă”, explică Andrei Cionca.
De unde vin oportunitățile: Creșterea vânzărilor și îmbunătățirea relației cu clienții sunt principalele priorități în business
Rezultatele ediției a 12-a a studiului CONFIDEX indică o tendință generală de precauție în privința contextului economic actual, marcat de incertitudini și riscuri. Majoritatea managerilor (57%) prognozează o accentuare a inflației, iar 39% se așteaptă ca PIB-ul României să scadă în următoarele luni. Aceste proiecții sunt amplificate de așteptările de creștere a ratei șomajului (49% dintre respondenți) și de deprecierea leului față de euro (54% dintre respondenți).
În ceea ce privește percepția asupra evoluției propriei afaceri, 41% dintre manageri afirmă că situația companiei lor s-a deteriorat în ultimele 6 luni, iar jumătate dintre aceștia cred că lucrurile se vor înrăutăți pe termen scurt. În același timp, s-a înrăutățit și percepția cu privire la evoluția macroeconomică în ultimele 6 luni, astfel că 79% dintre manageri resimt o depreciere a stării economiei globale și 72% a economiei europene.
Managerii păstrează o atenție deosebită asupra costurilor operaționale, 73% dintre respondenți anticipează o creștere a cheltuielilor de producție și funcționare în următoarele 6 luni, ceea ce le poate influența strategiile de prețuri. Totodată, pentru perioada următoare, managerii își concentrează atenția asupra unor aspecte esențiale pentru securizarea și dezvoltarea afacerilor. Prioritățile identificate în ediția a 12-a a studiului CONFIDEX includ îmbunătățirea relațiilor cu clienții (29%) și creșterea vânzărilor (47%), dar și diversificarea investițiilor.
Diversificarea produselor continuă să fie percepută ca principala oportunitate, iar 23% dintre manageri subliniază acest aspect. Această oportunitate se manifestă în diverse sectoare, inclusiv industrie, construcții, comerț / FMCG și energie. Topul oportunităților este completat de accesul mai facil pe piețele internaționale (15%) și de digitalizare / tehnologizare (13%). Deși aceste aspecte sunt, în principal, asociate cu sectorul IT, toate sectoarele identifică un potențial semnificativ în sporirea productivității prin intermediul automatizării. Alte oportunități relevante reliefate de studiu sunt creșterea investițiilor (12%) și atragerea de noi clienți (11%), ambele înregistrează o ușoară creștere comparativ cu S2 2024.
Se observă o evoluție pozitivă a percepției asupra posibilității de stimulare a cererii din piață. Aproximativ 10% dintre companii cred că reducerea incertitudinilor ar putea genera noi oportunități de dezvoltare.