Cele aproape 1.000 de companii care au ales să părăsească Federaţia Rusă ca urmare a invaziei din Ucraina au beneficiat, în mare parte, de o îmbunătăţire a reputaţiei, cât şi de avantaje financiare, în timp ce firmele care au rămas pe piaţa rusească tind să fie pedepsite de către investitori.
Advertisment
O echipă de cercetători a monitorizat circa 1.300 de companii care au afaceri în Rusia şi care au ales să părăsească sau nu respectiva piaţă de la atacurile neprovocate lansate asupra Ucrainei pe 24 februarie.
„Observăm că pieţele de capital răsplătesc companiile care au plecat din Rusia şi le sancţionează pe cele care au optat să rămână, în timp ce performanţa acţiunilor este corelată cu exitul de pe piaţa rusească, fenomenul fiind observat de-a lungul mai multor regiuni, sectoare şi companii, indiferent de mărimea celor din urmă“, se arată în studiul Şcolii de Management din cadrul Universităţii Yale.
Titlurile zilei
Companiile au fost organizate în cinci categorii: A – companii care au plecat imediat din Rusia, B – firme care şi-au încheiat temporar activităţile, C – societăţi ce şi-au redus doar o parte din operaţiuni, D – companii care şi-au amânat investiţiile în Rusia şi F – firme care sfidează părerea generală a publicului şi aleg să rămână în ţară.
Capitalizarea companiilor din prima categorie crescut de 3,96% şi 3,57% de la începutul conflictului armat până pe 8 aprilie, respectiv 19 aprilie. Între timp, evoluţiile firmelor din categoria B au atins 3%, respectiv 2,16% în aceleaşi intervale de timp, iar cele din categoria C au crescut cu 2,92%, respectiv cu 3,63%.
În secţiunea D, societăţile au scăzut cu 2,2% până pe 8 aprilie şi cu 4,5% până în data de 19 aprilie, iar cele din clasa F au avut dinamici de minus 5,5%, respectiv 6,8%.
Din data de 7 martie încoace, acţiunile multor companii care au refuzat să efectueze exit-ul din Rusia au suferit declinuri de 15% până la 30%, chiar dacă indicii de referinţă din respectivele pieţe au scăzut cu 2%-3%.
Totodată, raportul a scos la iveală faptul că pierderile de active şi venituri generate de plecarea din Rusia au fost depăşite de creşterile înregistrate de valoarea de piaţă a companiilor, notând aici nume precum producătorii de bere Heineken, Carlsberg şi AB InBev, giganţii energetici Shell şi Exxon Mobil, cât şi banca franceză Société Générale.
Activele celor şase companii au scăzut cumulat cu 14 miliarde de dolari, însă câştigurile de capital au ajuns împreună la 39 de miliarde de dolari.