• Compania Carmolimp lansează brand-ul „Litălși” pe Broadway, scrie Ziarul Financiar.
  • „Litălși” va deschide pe 16 iunie cu ocazia Zilei României organizată pe Broadway.
  • În ultimii ani, mici au făcut înconjurul lumii în restaurante dar și pe blogurile și în revistele culinare.

Compania CarmOlimp din Brașov, controlată de familia Şoneriu, inevește peste 1,5 milioane de euro în dezvoltarea unui nou brand de mici, „Litălşi”, care va fi lansat la New York, cu ocazia zilei României organizată pe 16 iunie pe Broadway.

Cum au ajuns micii cunoscuți în toată lumea?

Compania CarmOlimp va lansa un nou brand de mici „Litălşi”, în cadrul evenimentului „Ziua României”, din 16 iunie, pe Broadway.

Micii românești sunt vedete de multă vreme pe blogurile culinare și în revistele cu rețete din străinătate.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

De un deceniu, Uniunea Europeană permite exportul acestui produs, cu tot cu bicarbonatul de sodiu din rețeta originală. În schimb, restaurantele cu specific românesc sunt de ani buni peste tot prin lume. Sunt business-uri create de români, ai căror clienți sunt tot români, aprovizionate de furnizori și producători români.

Un exemplu este Restaurant La Mihai, din Tokyo. La Mihai pune clienților în farfurie preparate tradiționale și autentice. De la mici, sarmale și fasole bătută, la papanași și clătite cu brânză.

Comenzile de mici au crescut și ele în ultimii ani. Anul acesta de 1 mai, terasa Obor din București a avut o comandă de 350 de mici. „Un grătar întreg, odată”, spune patronul locației.

De-a lungul timpului, marile brand-uri au adăugat mici în meniu, sub formă de ediție limitată. În 2016, McDonald’s a avut în meniu, timp de o lună jumătate, doi noi bugeri, McMici și Cârnăciori Oltenești. Iar Cartofiserie, brand-ul de fast-food cunoscut pentru cartofii prăjiți, adaugă recent în meniu Cartostar mititele, un meniu cu trei mici și cartofi prăjiți.

Unele restaurante au reinterpretat rețeta originală. Un restaurant din Cluj servește mici cu foiță de aur, pentru care plătești 100 de lei/bucată. Sunt făcuți din carne de vită adusă din America, amestecată cu vită Black Angus de România. Platoul ”Gold” al localului costă 6.000 de lei și conține mai multe preparate din carne de vită, toate învelite cu foiță din aur.

Cum au apărut micii?

Istoricii spun că micii românești apar în Ţările Române la sfârşitul secolului al XVIII-lea şi că originea lor este de fapt turcească. „Micul este un produs turcesc pe care-l găsim şi azi în toate bucătăriile din Balcani. La turci se numeşte köfte, de aici şi termenul de „chiftea”. În Ţările Române au apărut undeva la sfârşitul secolului al XVIII-lea şi începutul secolului al XIX-lea, iar în Ardeal, după Unirea din 1918”, spune istoricul Călin Felezeu, decan al Facultăţii de Psihologie din cadrul Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj. Turcii fac micii din carne de vită şi oaie.

În schimb, la români rețeta este din carne de porc iar unele rețete au și conțin și carne de vită.