Advertisment
Inteligența Artificială schimbă nu doar tehnologia, ci și modul în care funcționează organizațiile. IBM spune că A.I. a crescut productivitatea angajaților cu peste 20%, asta în timp ce 75% din companiile mari spun că A.I. este deja integrat în cel puțin o funcție internă. Ce competențe trebuie să aibă un angajat ca să rămână relevant? Și cum arată o organizație adaptată deja la viitor?
Cum se definește o organizație pregătită pentru A.I.? Ce spune Andrei Stupu, consultant, antreprenor, cercetător pentru Aleph Business?
”Pe de o parte, este important să înțelegem integrarea tool-urilor și sistemelor AI într-o manieră care optimizează operațiunile și este benefică. Orice element tehnologic este benefic doar dacă e integrat gradual și îmbunătățește eficiența. Un lider sau o organizație poate integra AI-ul într-un anumit rol sau într-o funcțiune anume.
Titlurile zilei
Pe de altă parte, AI-ul nu este o revoluție tehnologică obișnuită precum internetul sau aplicațiile de organizare. Este un partener. Iar când vorbim despre un partener la locul de muncă, schimbarea nu e doar operațională, ci și culturală. Oamenii trebuie să-și adapteze modul în care se raportează cu inteligența lor umană la interacțiunea cu inteligența artificială.
Nu sunt nici de partea extrem de optimiștilor care spun că vom deveni hibrizi în câțiva ani, nici de partea celor sceptici care cred că AI-ul va aduce sfârșitul lumii sau ne va înlocui complet. Adevărul este la mijloc, acolo unde eleganța științifică întâlnește bunul simț uman.
O serie de competențe fundamental umane devin acum și mai importante: gândire critică, gândire analitică, capacitatea de a învăța și dezvăța rapid. Flexibilitatea cognitivă și psihologică sunt absolut esențiale. ”
Angajații trebuie să știe să codeze sau mai degrabă să colaboreze cu algoritmii? Cum se redefinește „skill-ul util” în business?
”Depinde despre ce angajați vorbim. Cei de la OpenAI sau alte companii care dezvoltă AI intră în logica de coding și design al sistemelor. Dar angajații din companii care cumpără și folosesc AI-ul au responsabilitatea de a colabora cu el. Tool-urile vin deja „gata codate”. Companiile trebuie doar să-și învețe oamenii să creeze prompturi, să seteze intențiile, să definească tema de rezolvat și să supravegheze rezultatul.
Angajatul trebuie să poată corecta erorile sistemului în timp real. De aceea, acuitatea cognitivă și flexibilitatea trebuie să fie ridicate.
Un mit periculos este ideea că dacă vine AI-ul, noi putem deveni mai relaxați. Dimpotrivă, vigilența noastră ar trebui să crească. Interacționăm cu un sistem mecanizat, nu cu un agent moral, nu cu o ființă care are emoții. Trebuie să nu umanizăm prea mult AI-ul, ci să-l vedem ca pe un instrument care ne ajută să facem lucrurile mai repede și uneori mai bine, fără ca rolul nostru să devină mai lejer.”