- 37 de firme sunt eligibile pentru INVESTALIM, dar banii vin pe rând.
- Primele 9 companii au semnat contractele.
- 12 firme primesc finanțare în 2025.
- Cea mai mare finanțare din INVESTALIM valorează 223 milioane lei.
- Fabrica de zahăr Luduş se pregătește de relansare.
Ce înseamnă 1,4 miliarde de lei? O sumă mare, dar și o investiție în viitorul industriei alimentare din România. Ce facem cu banii? Construim fabrici, extindem producția, creăm locuri de muncă și creștem capacitatea de procesare în țară.
Advertisment
Programul INVESTALIM prinde contur. primele 9 firme semnează contractele, iar alte 12 intră în următoarea etapă de finanțare. Proiectele vizează procesarea cerealelor, cărnii și zahărului. Dar cum se împart banii? Cine câștigă și ce garanții există că aceste investiții se finalizează?
Ce spune Claudiu Coadă, director al Direcției Active Fizice, AFIR, pentru Aleph Business?
Ce criterii decid cine primește finanțare prin INVESTALIM?
„Proiectul este unul foarte complicat și riguros și are la bază norme europene și naționale. Respectiv, baza inițială, regulamentul european 651 din 2014, pe care toate statele membre trebuie să-l urmărească și să-l verifice și să-l implementeze întocmai. În baza acestui regulament, statul membru România, în anul 2023, a inițiat o ordonanță de urgență numărul 65 din 2023, așa cum vă spuneam, iar pentru implementarea schemei de ajutor de stat, în același an, 2023, a fost elaborat HG-ul de implementare 844.
Titlurile zilei
În aceste documente, de nivel european și național, girate la rândul lor de Consiliul Concurenței pentru că vorbim de ajutor de stat, s-au stabilit toate condițiile de eligibilitate și de selecție aferente solicitanților care urmăresc acest tip de obiectiv. Seziunea s-a desfășurat în anul 2023, alocarea totală în lei a fost de 2,9 miliarde de euro, am avut proiecte depuse într-un număr de 49, 37 dintre acestea au fost eligibile. În acest moment, avem o listă cu 37 de proiecte care însumează 2,4 miliarde de euro, care au semnat, sau așa cum spuneați dumneavoastră, urmează să semneze acordurile finanțare”, spune el.
„Primele acorduri au fost semnate în anul 2023, respectiv 9 la număr, mecanismele de alocare pentru fiecare an sunt stabilite în OUG-ul și HG-ul din 2023, de care aminteam, în anul în care ne aflăm, an curent, în 2025, conform aceste mecanisme, alte 12 societăți au fost notificate pentru semnarea acordurilor de finanțare, jumătate dintre ele au semnat deja acordurile de finanțare, urmând ca în șase luni de zile de la momentul semnării acordului, societățile beneficiare ajutorului de stat să îndeplinească anumite condiții de natură financiară și legală. Cele mai importante fiind dovedirea cofinanțării, care poate fi dovedită fie printr-un credit bancar, fie un extras de cont, în măsura în care în cele șase luni de zile de la semnarea acordului nu dovedesc că s-a întâmplat acest lucru, acordul va fi reziliat”, adaugă el.
Există o limită de fonduri pentru acest program sau se pot aloca bani suplimentari dacă apar proiecte valoroase?
„Așa cum spuneam, limita a fost stabilită în OG 65 din 2023, respectiv 2,9 miliarde de euro. Avem proiecte eligibile în cuantum de 2,4 miliarde lei. 2,9 miliarde lei și 2,4 miliarde tot lei, evident.
În acest moment, suntem în procesul de semnare a acordurilor și cei care au semnat în 2024 deja sunt la implementarea proiectelor în măsura în care Guvernul României, prin Ministerul Agriculturii, va considera că acest obiectiv rămâne valabil și că nevoia este evidentă, se pot iniția alte acte normative, respectiv o altă ordonanță de urgență și o altă hotărâre de Guvern care să stabilească o altă schemă de ajutor de stat”, spune el.
„Pentru această perioadă, respectiv 2023-2026, alocarea aceasta a fost practic mai avem disponibil 500 de milioane în sensul că proiectele eligibile cu finanțare nu au acoperit toată suma disponibilă în măsura în care, cum vă spuneam, Guvernul, prin Ministerul Agriculturii, dorește să inițieze și alte scheme de ajutor de stat. Acest lucru se poate întâmpla prin inițierea și aprobarea unei ordonanțe de urgență și ulterior unei hotărâri de Guvern.
Dar în acest moment ne canalizăm noi, Agenția de Plăți, ne canalizăm pe a oferi sprijin administrativ tuturor celor care au semnat și urmează să semneze cu noi pentru a-și finaliza proiectele cu succes și misiunea nu este ușoară nici pentru dânșii și nici pentru noi”, adaugă el.
Cum verificați că firmele folosesc corect banii? Există riscul ca unele proiecte să rămână neterminate?
„Evident, după semnarea acordului, așa cum vă spuneam, beneficiarii au la dispoziție șase luni de zile pentru a dovedi anumite condiții. Cea mai importantă dovada cofinanțării urmând ca ulterior să înceapă implementarea proiectului.
Implementarea proiectului la modul concret înseamnă întreprinderea acțiunilor din planul de afaceri, efectuarea cheltuierilor de către beneficiar și ulterior depunerea unei cereri de plată în cadrul instituției. Cereri de plată care urmează să intre într-un flux de verificare și în măsura în care beneficiarul respectă toate condițiile din acordul de finanțare, respectiv, a cheltuit în acord cu obiectele din planul de afaceri, a desfășurat o procedură de achiziții competitivă, acele cheltuieli se pot deconta în măsura în care se va constata că nu s-au respectat rigorile din acordul de finanțare, evident că acele cheltuieli nu se vor deconta”, spune el.
„Din păcate, așa cum vă spuneam, proiectele nu sunt ușor de implementat și din perspectiva valorii și din perspectiva rigorilor, pentru că vorbim de bani publici care trebuie să respecte rigorile europene și naționale. Nu este foarte simplu să implementezi, în afara faptului că trebuie să deții cel puțin minim 30% din valoarea eligibilă a proiectului, trebuie să respecți anumite rigori. Cei care nu vor respecta aceste rigori și care nu vor atinge obiectivele tehnice și financiare din planul de afaceri, așa cum au fost ele aprobate, fie se va stopa finanțarea și vom recupera sprijinul deja acordat după caz, fie nu vom deconta nicio cheltuială”, adaugă el.
Cum contribuie acest program la reducerea exportului de materie primă și la creșterea procesării în România?
„Evident că odată cu finalizarea schemei de ajutor de stat INVESTALIN, în măsura în care toți beneficiarii vor reuși să își respecte toate obiectivele așa cum le-au stabilit în planul de afaceri și, evident, să creștem valoarea adăugată prin procesarea producției agricole. Având în vedere că schema de ajutor de stat cuprinde o listă care acoperă marea majoritate a industriei alimentare, vorbim de carne, de fructe, legume, zahăr, ulei și așa mai departe, au la dispoziție maxim 4 ani de zile să implementeze proiectele și ulterior 5 ani de zile să își atingă toți obiectivii financiari așa cum i-au stabilit.
În măsura în care se vor îndeplini toate aceste condiții, cu siguranță va contribui și cu siguranță noi vom fi printre cei care vom remarca că avem parte de un efect pozitiv ca urmare a acestei scheme de ajutor de stat”, spune el.
De ce companii cu cifră de afaceri zero, precum Octavian Deb Compani, sunt pe lista celor eligibile?
„Pentru că așa cum vă spuneam, condițiile europene și naționale, regulamentele europene, OG-uri 65 și HG-uri de implementare permit întreprinderilor nou înființate să solicite sprijin pentru schema de investiții Investalim și în măsura în care planul de afaceri și la depunere respectă condițiile de eligibilitate și de selecție și ulterior la implementare se respectă aceste condiții, în acord cu documentele la care făceam referire, întreprinderile nou înființate pot accesa schema de ajutor de stat cu mențiunea foarte importantă că cei care au fost deja solicitați, inclusiv cei care au semnat acorduri, nu vor avea parte de decontul acestor cheltuieli decât în măsura în care vor respecta rigorile de implementare atât tehnice cât și financiare așa cum au fost ele stabilite în normele europene și naționale și în planul de afaceri”, conchide el.