Şapte din 10 angajaţi din România (67%) sunt interesaţi să îşi deschidă o afacere în următorii doi ani şi 87% dintre persoanele care activează ca freelanceri împărtăşesc aceeaşi dorinţă, arată un studiu realizat de Unlock Research pentru ING Bank România în mai 2021.
Advertisment
În ceea ce priveşte vârsta, cel mai mare procent de angajaţi care îşi doresc un business pe cont propriu se află în rândul celor cu vârsta cuprinsă între 25 şi 44 de ani.
Printre domeniile de activitate vizate de o eventuală afacere sunt comerţul cu amănuntul (14%), HoReCa (11%), IT (7%) şi comerţul online (6%).
Titlurile zilei
Freelancerii îşi doresc să facă trecerea către antreprenoriat mai ales în domeniile HoReCa (9%), media/marketing (9%), comerţ cu amănuntul (8%), şi IT (6%).
“Antreprenoriatul este o alegere care are capacitatea de a modela piaţa muncii şi mediul de afaceri din România pe viitor, având în vedere potenţialul care există în prezent. Iar studiul ING vine ca o validare a unui curent pe care îl simţim din ce în ce mai mult, unde oamenii şi-au redescoperit pasiunile pe timp de pandemie şi îşi fac curaj pentru a le da curs. Mai mult, studiul ne arată că suntem într-o direcţie foarte bună cu proiectul pe care l-am lansat alături de Impact Hub încă de acum cinci ani: Startarium. Acolo, toţi cei care doresc să facă trecerea către antreprenoriat au tot ce le trebuie pentru a porni pe acest drum, de la idee la scalare.”, spune Silvia Mihăilescu, Director Marketing, Comunicare şi CSR, ING Bank România.
Angajaţii care vor să devină antreprenori se informează şi verifică viabilitatea ideii de afacere pe care o au înainte de a investi timp şi bani. 56% dintre ei declară că au studiat domeniul/industria în care şi-ar dori să activeze, iar 40% au şi pregătit un plan de afaceri.
În schimb, freelancerii studiază domeniul de interes din punctul de vedere al înţelegerii competiţiei şi al aspectelor legislative (57%). 44% au întocmit un plan de afaceri, iar 29% au declarat că au urmat programe de mentorat, cursuri antreprenoriale şi workshop-uri.
”Ne bucurăm că studiul acesta ne aduce oportunitatea de a face ceea ce predicăm şi antreprenorilor din comunitate: să întrebăm, să testăm, să validăm şi să punem cifre şi dimensiuni în spatele insight-urilor din piaţă. Iar din comunitatea şi consumul produselor digitale Startarium aveam deja numeroase semnale ale acestui trend în creştere. Ne asumăm atât din meritele popularizării antreprenoriatului ca opţiune sănătoasă pentru indivizi, economii şi societăţi deopotrivă, cât şi din responsabilitatea de a-i susţine mai departe cu know-how, resurse, sprijin, comunitate – pentru ca începuturile lor în antreprenoriat să fie cât mai sănătoase şi constructive.”, a adăugat Adina Creţu, Director Programs & Entrepreneurial Growth Division la Impact Hub Bucharest.
Principalul motiv pentru care angajaţii nu vor să devină antreprenori este lipsa finanţelor (53%), urmat de dificultatea de a conduce un business (34%) şi securitatea oferită de job (27%).
În schimb, printre principalele motive care îi încurajează să îşi deschidă o afacere se află dorinţa de a se întreţine pe seama unui hobby sau a unei pasiuni (19%), oportunitatea de a învăţa mai mult decât în poziţia actuală de angajat (18%) şi libertatea de a-şi desfăşura activitatea conform propriilor alegeri (17%).
Pentru freelanceri, motivele pentru începerea unui business sunt oportunitatea de a câştiga pe baza unui hobby sau a unei pasiuni (25%), libertatea de a-şi desfăşura munca conform propriilor dorinţe (20%) şi opţiunea de a fi beneficiari direcţi ai activităţii prestate (15%).
Dezavantajele în luarea unei astfel de decizii sunt reprezentate de plata taxelor către stat (18%), asumarea unor riscuri mai mari (14) şi fluctuaţia încasărilor (13%).
Totodată, frica de birocraţie/legislaţie/autorităţi a fost nominalizată de 24% dintre angajaţi şi de 33% dintre freelanceri. O necesitate menţionată de ambele grupuri, în aceeaşi proporţie de 57%, este reprezentată de un sistem simplificat/o platformă pentru tot ceea ce înseamnă taxe şi probleme care ţin de contabilitate. Alte lucruri pe care românii le consideră ca fiind de mare ajutor pentru pornirea în antreprenoriat sunt programele de finanţare (57% – angajaţi, 47% – freelanceri) şi programele de mentorat (41% – angajaţi, 38% – freelanceri).
În acelaşi timp, 56% dintre angajaţi sunt interesaţi să devină freelanceri. Pentru ei, freelancing-ul înseamnă un proces de învăţare continuă, iar printre dezavantajele menţionate se află fluctuaţia încasărilor (23%) şi asumarea unor riscuri mai mari (16%). Însă odată ajuns freelancer, întoarcerea la rolul de angajat este mai dificilă, doar 37% dintre aceştia menţionând că ar fi interesaţi să devină angajaţi.