• Piața muncii vine cu mai multe provocări pentru candidați în 2025.
  • Între 28-29 martie are loc noua ediție Angajatori de TOP.
  • Angajatori de TOP aduce peste 5.000 de locuri de muncă.
  • Evenimentul reuneşte peste 80 de companii.
  • Angajatori de TOP vine cu o nouă ediție a evenimentului I LOVE Tech.
  • Participanții au ocazia să discute cu experţi locali şi internaţionali.
  • Candidații au acces la 6 servicii de consiliere profesională.
  • Companiile vor fi obligate să îşi publice salariile, din 2026.
  • Legea e valabilă pentru companiile cu +100 angajați.
  • Asta obligă angajatorii să ofere informaţii clare despre grilele salariale.
  • Legea vrea să elimine diferenţele nejustificate dintre angajaţi.
  • Dacă diferenţele depăşesc 5%, va fi necesară o analiză detaliată.

Piața muncii vine cu mai multe provocări pentru candidați în 2025 față de anul trecut, iar tot mai mulți apelează la consiliere pentru a-și îmbunătăți șansele de angajare.

Ce își doresc candidații de la un job? Mulți caută joburi aliniate cu studiile finalizate. Apoi fug de anumite meserii care presupun vânzări sau interacțiuni cu clienții.

Candidații tind să gândească un pic mai liniar: am terminat contabilitate, aplic pentru un job de contabil, am terminat marketing, aplic pentru un job în marketing și omit anumite oportunități unde nu e o concurență atât de mare și unde, de fapt, poți să îți construiești o carieră solidă, cu beneficii foarte bune, cum ar fi zona vânzărilor, spune Dragoș Gheban, co-fondatorul Catalyst Solutions.

Titlurile zilei

OMV Petrom și Romgaz încep forajul la Neptun Deep
Guvernul „uită“ de schema de ajutor de stat de 200 mil. €
Verdino lansează o nouă categorie de produse destinată flexitarienilor
C.E. iniţiază procedura de „suspendare a plăţilor” pentru România
One United acordă dividende de aproape 40 mil. lei către acţionari
LA REMOTE ÎNAINTE, LA BIROU ÎNAPOI?

Ce caută angajatorii? Oameni cu pregătire în domenii precum finanţe, contabilitate, marketing sau vânzări.

Ce spune Dragoș Gheban, co-fondator Catalyst Solutions, pentru Aleph Business?

Care sunt principalele provocări pe care le întâmpină candidații pe piața muncii în 2025 față de anii trecuți?

„În 2025 asistăm la o ușoară încetinire pe piața forței de muncă. Dacă analizăm toate locurile de muncă disponibile pe platformele mari de recutare din România, vedem că sunt cam cu 20% mai puține joburi față de anul anterior. Asta înseamnă că în general pentru candidați procesul de căutare a unui job crește ca durată și în anumite domenii și pentru anumite categorii de profesioniști devine chiar dificil în 2025”, spune el.

Ce profil de angajat caută companiile în 2025 și cum se echilibrează cererea angajatorilor cu oferta de pe piață?

„Nu s-a schimbat piața din punctul ăsta de vedere. În continuare asistăm la dezechilibre destul de mari. În sensul că pentru anumite tipuri de poziții cererea este destul de ridicată. Să luăm ca exemplu candidații care vorbesc o a doua limbă străină pe lângă limba engleză. Sunt foarte multe companii care au astfel de poziții și într-o analiză recentă pe care am făcut-o noi, cam 10% dintre joburile publice în acest moment pentru candidați cu studii superioare cer o a doua limbă străină.

Un alt segment pentru care, deși numărul de joburi a scăzut prin comparație cu anii anteriori, domeniul IT&C, vedem în continuare dezechilibre pentru anumite tehnologii, unde sunt oportunități dar nu sunt suficienți candidați. La fel de bine cum vedem arii pentru care avem un surplus de candidați și mai puține oportunități de carieră. În domeniul vânzărilor, iarăși l-ați menționat mai devreme, vedem un dezechilibru destul de mare.

Multe companii recrutează în această zonă și, la fel cum spuneam în mesajul pe care l-ați citat și dumneavoastră, sunt mulți candidați care nu aleg acest domeniu, care de altfel poate fi foarte generos pentru dezvoltarea carierei, fiind și un domeniu de altfel cu o concurență mult mai mică față de celelalte domenii”, adaugă el.

În 28 și 29 martie are loc Angajatori de TOP, ce sfat aveți pentru candidații care vin la târg? Cum se pot pregăti ca să plece cu un job?

„Avem foarte multe oportunități la Angajator de Top în acest weekend, vineri și sâmbătă are loc evenimentul. Ce pot să le spun candidaților este că ediția aceasta se remarcă printr-o diversitate foarte mare de industrii și domenii. În trecut, undeva la o treime dintre angajatori erau din industria ITNC. Acum vedem un echilibru mult mai bun între industrii. Avem domeniul bancar, asigurări, retail, zona de logistică, centrele de servicii internaționale despre care spuneam mai devreme, care recutează candidați care vorbesc o a doua limbă străină. Deci o diversitate mare de oportunități.

La această ediție avem chiar un focus special pe două arii și construim chiar și două ghiduri de carieră specializate pentru domeniul retail, o industrie care a crescut foarte mult în ultimii ani de zile și continuă să ofere oportunități foarte diversificate de carieră, atât în zona de magazine cât și în sediile centrale. Și o a doua zonă de focus este cea pentru multilingual candidates, candidați care vorbesc cu mai multe limbi străine. Acesta este unul dintre domeniile care continuă să fie foarte ofertant în 2025. Dar nu ne limităm la aceste două arii.

Oportunitățile sunt atât pentru studenți, stagii de practică, programe de internship plătite, joburi entry level până la poziții de specialist senior. Iar ca oportunități sau ce pot face candidații pentru a se pregăti, primul lucru pe care îl recomand este să vină cu un CV în format barcode de pe hipo.ro. Am încercat să digitalizăm procesul de aplicare pentru că atunci când faci o mică modificare în CV, automat CV-ul se fie actualizat și la angajatorii prezenți la eveniment. Al doilea lucru este să fructifice toate opțiunile pe care le oferă evenimentul”, continuă Gheban.

„Dincolo de zona de standuri, avem o academie de carieră foarte extinsă, în care oferim servicii de consiliere gratuită pentru participanți. Fie că ești o mămică nouă care se întoarce la job, fie că ești un student care nu știe cum să-și înceapă cariera sau un profesionist care are niște ani buni de experiență, dar vrea să-și schimbe domeniul de activitate, în zona de consiliere vor putea discuta candidații cu specialiști iar acest serviciu ne bucurăm să fie gratuit pentru participanții la angajator de top.

Pe lângă aceste servicii pe care le-am menționat, în cadrul evenimentului organizăm și I LOVE TECH, o conferință de tehnologie. E important pentru cei care lucrează în industrie să fie la curent cu ultimele trenduri și avem invitați de la companii foarte mari de tehnologie care te pot ajuta să fii la curent cu ultimele noutăți pentru a știi în ce direcție să-ți duci cariera.

Ziceam mai devreme că în domeniul IT sunt în continuare multe oportunități, dar chiar și în această industrie vedem dezechilibre. Sunt anumite tehnologii pentru care nu sunt suficienți aplicanți și sunt tehnologii în care avem mai mulți aplicanți decât avem joburi și atunci e important să știi de la început, încă din primii ani în care îți construiești cariera, care sunt acele tehnologii care îți oferă cele mai bune șanse pentru a angaja și pentru a-ți construi pe termen lung cariera”, adaugă el.

De curând a fost aprobată legea transparentizării salariilor, care intră în vigoare din 2026, ce oportunitati aduce pentru angajați, dar și pentru companii? Și cine iese pe plus din asta?

„Este un trend care a început de ceva timp dinainte de această lege. Inclusiv noi pe portalul nostru pe hipo.ro avem un număr foarte mare de joburi care deja publică salariile. Principalul câștigător, sau de fapt sunt ambele părți, cred că pot câștiga din acest exercițiu de transparentizare. O dată angajatorii câștigă pentru că în medie numărul aplicanților este mult mai mare față de joburile care nu publică salariu.

Deci recrutezi mai repede pentru pozițiile pe care le ai deschise și câștigă și candidații care își pot ancora deciziile și negocierea salariului la niște repere reale din piață. Cu acest scop am lansat inclusiv un ghid salarial pentru candidați care pot verifica pe hipo.ro pe diverse domenii unde se încadrează ei vis-a-vis de medie și luăm în calcul mii de joburi care au publicat salariile în trecut. De multe ori se poate că bazându-te pe informația pe care o găsești pe un forum sau într-o discuție cu un prieten, să-ți setezi așteptările fie prea sus, ceea ce înseamnă că vei fi respins la interviuri și nu neapărat vei primi un răspuns foarte direct că ăsta ar fi motivul, că ai avut niște așteptări nerezonabile.

Fie îți poți situa așteptările prea jos și atunci e important să ai repere reale din piață. Iar pentru angajatori, cred că multe dintre ele au dificultățile în a-și atrage candidații și pot fi mai atractive odată ce își publică salariile. Am observat că trendul vine mai degrabă din zona de joburi fără studii superioare, deci mai degrabă acolo au început companiile să publice salariile. Dar încet încet vedem un procent din ce în ce mai mare pe hipo.ro cu joburi care au deja și salariu, dar și beneficiile publicate. Pentru că e important să iei decizia luând în calcul ambele lucruri și beneficiile se traduc până la urmă într-un câștig pentru tine ca și angajat”, spune el.