- Peste 63% dintre români consideră că există condiții favorabile pentru a începe o afacere în zona în care locuiesc.
- Majoritatea antreprenorilor din România sunt bărbați, activează în servicii de consum și au venituri peste medie.
- Transformarea digitală e principala oportunitate pentru antreprenori.
România are un potențial antreprenorial competitiv comparativ cu țările din Europa de Est. 63,75% dintre români consideră că există oportunități favorabile pentru afaceri în următoarele șase luni. 62,68% declară că au abilități și cunoștințe pentru a-și începe propriile afaceri.
Advertisment
Cu toate acestea, teama de eșec reprezintă o barieră majoră și afectează 58,05% dintre adulți. România ocupă locul cinci mondial la acest indicator.
Ce spune Florin Pogonaru, președinte AOAR, pentru Aleph Business:
„Prima problemă pe care mi-o pun ca antreprenor e cea de predictibilitate. Nu poți să dezvolți afaceri dacă legea se schimbă de la un moment la altul. Nu poți să investești, să faci investiții, să-ți asumi riscuri, să fii inovator când nu știi de unde te mai lovește trăznetul impredictibilității. (…) Statul e concurentul mediului de afaceri. (…) datorită mediului impredictibil creat de stat, s-a contorsionat și mentalitatea antreprenorului. Nu gândește pe termen lung. Gândește la cum se face un profit scurt din comerț. Și cred că asta este diferența față de antreprenoriatul român și antreprenoriatul din Europa Centrală și din Est.“
Titlurile zilei
Pogonaru: IMM-urile evită digitalizarea
„Uitați-vă ce se întâmplă în PNRR în momentul de față. S-a lansat un program foarte mare pentru digitalizarea IMM-urilor. (…) ca să faci training cu angajații tăi pentru utilizarea computerului. Știți ce se întâmplă? Nu se înscrie lume, se prelungesc termenele din PNRR cu gândul că se vor înscrie totuși IMM-urile. Noi, ca Asociatia Oamenilor de Afaceri, am luat inițiativa și mai demult, de vreo șapte ani, împreună cu ECDL-ul, am lansat încă din licee și după în IMM-uri, programele acestea de utilizarea a imprimantei 3D.“
„Trebuie, pe de o parte, statul să devină predictibil, dar, pe de altă parte, și noi, antreprenorii, trebuie să ne mișcăm, să ne adaptăm la lumea nouă care vine și să prindem mai mult curaj, să ne ducem spre meserii noi, să nu stăm numai la chestiunile astea de comerț, consum și să ne uităm tot timpul la valoare adăugată.“
Valoarea adăugată scăzută amenință afacerile mici
„Problema principală a business-ului românesc, este valoarea adăugată mică. Dacă nu ne modificăm propriile afaceri să aibă valoare adăugată mare, ducându-ne spre digitalizare, economie verde și așa mai departe, cu ceea ce vine peste noi, (…) în context internațional și intern, de dezechilibru bugetar, foarte multe afaceri mici și mijlocii sunt extrem de fragile și riscă să dispare.“, adaugă Pogonaru.
Transformarea digitală, cea mai mare oportunitate a antreprenorilor pentru inovare și extindere
Autoevaluarea antreprenorilor români arată nivelul bun al cunoștințelor și inițiativelor educaționale din România. Rata scăzută de întrerupere a afacerilor (1,05%) subliniază reziliența acestora.
Transformarea digitală reprezintă cea mai mare oportunitate, accelerată de pandemia COVID-19. Modelele digitale deschid calea spre inovare și extinderea pieței, iar 19,88% dintre antreprenorii români utilizează tehnologii digitale în strategii. Această tendință oferă șansa creșterii productivității și extinderii globale.
Peste 63% dintre români consideră că există condiții favorabile pentru a începe o afacere în zona în care locuiesc
Rata activității antreprenoriale incipiente (TEA) în România este de 8,25%, sub media globală de 12,94%, dar rata proprietarilor de afaceri stabilite (EBO) este mai mare, de 8,6%. Acest lucru indică o comunitate antreprenorială stabilă și precaută, influențată de condițiile economice și culturale.
46,20% dintre români cunosc pe cineva care a deschis o afacere recent, plasând România pe locul 37 din 49 de țări GEM Global. În schimb, 63,75% consideră că există oportunități bune pentru afaceri în următoarele șase luni, România situându-se pe locul 14 la acest indicator, înaintea Ungariei și Slovaciei, dar sub Polonia.
Majoritatea antreprenorilor din România sunt bărbați, activează în servicii de consum și au venituri peste medie
Antreprenorii români, indiferent de stadiu, se regăsesc preponderent în grupa de vârstă 35-44 de ani. Majoritatea au studii superioare, sunt bărbați și au venituri medii sau peste medie. Întreprinzătorii în stadiu incipient și cei consacrați prezintă caracteristici similare, cu mici variații în nivelul de educație și venituri.
În ce domenii activează?
Potrivit rezultatelor GEM, 51,5% operează în servicii de consum, 21,2% în servicii de afaceri, 21% în industria prelucrătoare, iar 6,3% în industria extractivă. Întreprinzătorii consacrați, la rândul lor, activează în proporție de 30,4% în servicii de consum, 24,5% în servicii de afaceri, 35,4% în industria prelucrătoare, și, 9,7% în industria extractivă.
România ocupă locul 36 din 51 de economii participante la GEM Global
România ocupă locul 36 din 51 de economii GEM Global, cu un scor de 4,2. Majoritatea condițiilor-cadru sunt aproape de media țărilor cu venituri medii, dar sprijinul pentru dezvoltarea durabilă, normele sociale și programele guvernamentale pentru antreprenoriat sunt mult sub medie. Responsabilitatea pentru aceste condiții revine guvernului.