Potrivit unui sondaj realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.ro, la întrebarea cum apreciază situaţia lor financiară în 2022 faţă de anul trecut, 49,4% din respondenţi afirmă că aceasta s-a înrăutăţit, 41,5% apreciază că situaţia lor financiară a rămas la fel şi doar 9,1% consideră că s-a îmbunătăţit.

În ceea ce priveşte perioada următoare, 42,3% cred că o vor duce mai rău în viitor şi doar 28,3% se aşteaptă ca situaţia lor financiară să se îmbunătăţească, iar 29,3% nu preconizează că vor apărea modificări.

Întrebaţi dacă au schimbat bani la începutul lunii martie, pentru a avea valută în numerar în casă, 20% dintre respondenţi spun că au făcut asta, în contextul în care, piaţa din România s-a confruntat cu o creştere a cererii de numerar de valută în primele zile de după izbucnirea conflictului armat din Ucraina.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

Creşterea preţurilor la energie este principalul motiv de îngrijorare în perioada următoare, pentru 24,7% dintre respondenţi, de trei ori mai mulţi decât cei care sunt preocupaţi că şi-ar putea pierde locul de muncă.

„Această îngrijorare este fundamentată în contextul în care cheltuielile cu locuinţa şi utilităţile au o pondere însemnată în bugetul românilor: 45,9% dintre respondenţi spun că alocă acestor cheltuieli peste 40% din venitul lunar, în timp, ce doar 10,3% dintre români alocă lunar mai puţin de 20% din venituri cheltuielilor locative. 35,6% dintre respondenţi spun că nu reuşesc în fiecare lună să-şi plătească facturile, iar dintre aceştia, circa 10,1% întâmpină probleme în fiecare lună”, arată sondajul.

În topul motivelor de îngrijorare, se mai află şi riscul extinderii conflictului din Ucraina (19,8%), riscuri la adresa sănătăţii în contextul pandemiei COVID-19 (16,3%). Creşterea inflaţiei şi impactul asupra veniturilor şi economiilor îi îngrijorează pe 13,2% dintre respondenţi, iar o potenţială penuria de alimente – pe 12,5% dintre ei.

Sondajul privind situaţia financiară a românilor a fost realizat pe un eşantion de aproape 1.400 de respondenţi din toată ţara, reprezentativ pentru utilizatorii de internet.