• 31% dintre români plănuiesc să cheltuiască peste €1,000 pe călătorii și experiențe turistice anul acesta.
  • Generația Z conduce în ceea ce privește bifarea activităților de pe lista de dorințe, 50% plănuiesc să își îndeplinească încă două experiențe în 2025.
  • Crearea unor amintiri unice, explorarea lumii dintr-o nouă perspectivă și împărtășirea experiențelor cu cei dragi se numără printre principalele motive pentru care oamenii doresc să bifeze mai multe experiențe.
  • Călătoriile (95%), experiențele în familie (93%) și experiențele în aer liber (90%) sunt principalele trei priorități ale românilor care doresc să trăiască momente de neuitat în 2025.

Sondajul anual realizat de Mastercard în rândul consumatorilor arată o schimbare semnificativă în prioritățile de cheltuieli legate de experiențe. 88% dintre români își investesc resursele financiare în experiențele mult dorite și aleg să trăiască momente memorabile care le creează amintiri pe viață și le oferă noi perspective asupra lumii. Călătoriile și turismul rămân principalele priorități de cheltuieli.

Este 2025 anul experiențelor?

În fruntea acestui trend se află Generația Z. Aproape jumătate dintre tinerii români (50%) planuiesc să bifeze două sau mai multe experiențe la care visează în 2025.

Potrivit sondajului Mastercard, realizat pe un eșantion de peste 15.000 de consumatori din Europa, 88% dintre respondenții români consideră bifarea activităților de pe lista de dorințe o prioritate. Principalele motive sunt dorința de a crea amintiri de neuitat (52%), de a descoperi lumea dintr-o perspectivă nouă (42%) și de a împărtăși aceste experiențe cu cei dragi (32%), iar toate sunt puternic valorizate de consumatori și considerate factori-cheie pentru a trăi aventuri de neuitat. Polonezii (87%) și românii (88%) sunt cei mai entuziasmați să își îndeplinească lista de dorințe în 2025.

Titlurile zilei

ce urmează pentru imobiliare?
ce se alege de burse?
bvb suspendă restart energy one
Gen Z reduce consumul de vin
Chimcomplex construiește fabrica de poliepoxizi în Oneşti
Banca de Investiţii şi Dezvoltare e lansată oficial

Priorități precum nunțile, evenimentele de familie și aniversările rămân importante, iar 35% dintre respondenți declară că timpul petrecut cu cei dragi este la fel de important ca experiența în sine.

Ce spune Beatrice Cornacchia, Vicepreședinte Executiv Marketing și Comunicare pentru Asia-Pacific, Europa, Orientul Mijlociu și Africa (APEMEA), Mastercard?

,,Sondajul nostru arată o schimbare fundamentală în prioritățile consumatorilor anul acesta. Mai mult ca niciodată, oamenii fac economii din cheltuielile zilnice pentru a-și permite aceste experiențe la care au visat dintotdeauna. Cu un calendar tot mai bogat și divers de evenimente la nivel global, acum este cel mai potrivit moment pentru consumatori să trăiască experiențe valoroase, de neuitat. În prezent, oferim nenumărate experiențe de neprețuit în peste 30 de destinații din întreaga lume. Fie că îți dorești locuri în primul rând la finala UEFA Champions League, să fii în mijlocul unei distribuții de top la Festivalul de Film de la Cannes sau să beneficiezi de acces VIP la un show live sold-out cu artistul preferat, Priceless.com aduce împreună oameni cu pasiuni comune”, spune ea.

Ce experiențe sunt de neratat anul acesta?

Prin analiza experiențelor care îi entuziasmează pe consumatori anul acesta, călătoriile sunt primele pe listă, iar oamenii plănuiesc să cheltuie peste 1.000 de euro pentru a vedea lumea în acest an, urmate de aventurile în aer liber, experiențe culinare, festivaluri de film și de evenimente sportive live. Evenimentele sportive înregistrează o cerere crescută, 73% dintre români plănuiesc să participe la cel puțin unul în acest an.

În timp ce femeile tind să se concentreze pe o singură experiență majoră de pe lista de dorințe (34%), bărbații își planifică cel puțin două experiențe (40%) în acest an.

Top 10 experiențe pentru 2025 din perspectiva românilor:

  1. Călătoriile (95%)
  2. Experiențe în familie (93%)
  3. Experiențe în aer liber (90%)
  4. Expoziții de artă și evenimente culturale (89%)
  5. Piese de teatru (88%)
  6. Experiențe culinare (87%)
  7. Experiențe cinematografice (86%)
  8. Experiențe de wellness și sănătate (83%)
  9. Evenimente muzicale live (82%)
  10. Experiențe istorice și de patrimoniu (80%)

Cum arată gestionarea inteligentă a cheltuielilor pentru experiențe?

Rezultatele studiului arată că, în 2025, experiențele de pe lista de dorințe sunt considerate o investiție esențială, iar consumatorii români devin mai abili la modul în care le finanțează. În loc să cheltuie pe luxuri trecătoare, mulți reduc cheltuielile pentru îmbrăcăminte (39%), delicatese costisitoare (43%) și cele mai noi gadgeturi (37%) – pentru că amintirile durează mai mult decât cea mai nouă tendință în modă sau tehnologie.

Consumatorii își planifică atent cheltuielile pentru experiențe. 83% caută oferte înainte de a face o rezervare, în timp ce 84% se asigură că experiențele visate se încadrează în bugetul alocat. Pentru mulți, ziua de salariu este foarte importantă – 37% dintre persoane amână rezervarea următoarei aventuri până la primirea salariului.

Tendința de a prioritiza cheltuielile pentru experiențe în locul bunurilor materiale este susținută de date ale Mastercard Economic Institute, care arată că, în 2024, 32.1% din cheltuielile europene pentru experiențe (prin excluderea călătoriilor și a restaurantelor) sunt alocate evenimentelor live, o creștere față de 31.5% în 2023 și 30.7% în 2019.