- Generația Z economisește în principal pentru educație și dorințe personale, în timp ce Milenialii prioritizează siguranța financiară, arată o analiză Revolut.
- Obstacolele economisirii includ veniturile mici pentru Generația Z și cheltuielile neprevăzute pentru Mileniali, în timp ce boomerii reușesc să economisească în ciuda provocărilor.
- Românii preferă să investească în Fonduri Flexibile de Investiții, cu o majoritate a soldurilor în euro și dolari americani.
Conceptul de bunăstare financiară este din ce în ce mai relevant pentru români. Potrivit studiului Dynata, care include 21.000 de respondenți la nivel global, dintre care 1.000 din România, 54% dintre respondenți consideră că starea de bine financiară implică existența unui fond de rezervă și menținerea unui sold pozitiv în conturile bancare. În acest context, economisirea devine esențială pentru a asigura liniștea interioară și siguranța financiară. 35% dintre respondenți asociază starea de bine și liniște interioară cu o atitudine responsabilă față de bani. Românii care economisesc o fac în primul rând ca să se simtă mai în siguranță.
Advertisment
De ce economisesc românii?
- Siguranța financiară: Majoritatea (57% dintre seniori) economisesc pentru a avea o plasă de siguranță în vremuri nesigure.
- Experiențe plăcute: 27% dintre respondenți economisesc pentru vacanțe sau plăceri personale.
- Obiective bine definite: 19% strâng bani pentru achiziții importante, cum ar fi un apartament sau organizarea unei nunți.
Studiul scoate în evidență principalele obstacole pe care românii le întâmpină atunci când încearcă să economisească:
- Cheltuieli neprevăzute: 42% dintre respondenți consideră că aceste cheltuieli le afectează capacitatea de a economisi.
- Venituri insuficiente: 38% din Generația Z se confruntă cu dificultăți din cauza veniturilor mici.
- Costul vieții: 22% menționează că prețurile ridicate îi împiedică să strângă bani.
Obiectivele pe termen lung vs satisfacția imediată
Un nivel de trai foarte bun a fost mereu pe lista de priorități a românilor, dar aproape 55% dintre ei își folosesc din fondurile de rezervă pentru a ține pasul cu cei din jur care își permit orice. 45% dintre respondenți au spus că nimeni și nimic nu îi deturnează de la planurile lor de a-și îndeplini anumite obiective pe termen lung.
Titlurile zilei
7% dintre respondenți au recunoscut că au fost nevoiți să își folosească economiile pentru a adopta un stil de viață asemănător celui promovat pe social media. 12% au răspuns că nu au economii și asta îi face să resimtă mai puțin presiunea venită dinspre familie, prieteni sau social media, în a urma anumite tendințe. Femeile (24%) se lasă mai ușor influențate de prieteni, când vine vorba de cheltuieli, în timp ce bărbații reușesc să reziste mai bine tentațiilor impuse de grupul de referință (37% vs 29%).
Generația Z este cea mai tentată să cedeze la presiunile grupului de prieteni și să cheltuiască din economii, pentru a-și oferi un stil de viață ca al acestora. Categoria de vârstă 45-54 ani a înregistrat cea mai ridicată rată de răspuns cu privire la utilizarea economiilor pentru a cumpăra produse pe care nu și le permitea.
64% dintre participanții la studiu au declarat că ar renunța la unele obiective importante pentru a-și satisface niște dorințe imediate. 24% cred că din cauza vremurilor imprevizibile este mai bine să îți oferi bucurii imediate, în timp ce 29%, deși sunt susținători ai economisirii, tot ajung să cheltuiască. 11% dintre respondenți sunt sceptici că ar putea să pună bani deoparte și cheltuiesc pentru a-și face anumite plăceri de moment.
Ce priorități financiare are românul?
Cei mai mulți români (44%) ar fi dispuși să renunțe la cumpărarea unei mașini noi sau a unei case dacă ar trebui să aleagă între o cheltuială imediată pentru un lucru care le face plăcere și economisirea pentru un obiectiv ambițios. Tendința este mai pronunțată în rândul persoanelor cu vârste între 35 și 44 de ani, unde proporția celor care ar renunța la planurile importante crește la 49%.
30% dintre respondenți ar decide să nu mai strângă bani pentru o casă nouă, cu cea mai mare rată de răspuns înregistrată în segmentul de vârstă 55-64 de ani (35%). 27% ar renunța la inițierea unei afaceri proprii, iar 20% ar amâna organizarea propriei nunți, cu un procent de 31% în rândul tinerilor cu vârste între 18 și 24 de ani. Bărbații tind să renunțe mai mult la achiziția unei mașini noi (46%) sau a unei case (33%), în timp ce femeile sunt mai predispuse să amâne planurile antreprenoriale (29%) și organizarea nunții (21%).
Ziua Mondială a Economisirii subliniază importanța gestionării financiare responsabile pentru români. În ciuda provocărilor întâmpinate, românii continuă să prioritizeze economisirea ca un mijloc de a asigura bunăstarea financiară pe termen lung. Investițiile inteligente și disciplina financiară sunt esențiale pentru atingerea obiectivelor personale și menținerea unei vieți financiare sănătoase.