Producătorii de vehicule electrice au pierdut între 50 şi 70% din valoarea acţiunilor lor în acest an. Problemele legate de lanţul de aprovizionare, Covid şi creşterea dobânzilor au declanşat reticenţa investitorilor deşi până atunci aceste acţiuni erau printre favoritele lor.

Dar s-ar putea ca roata să se întoarcă după ultimele raportări financiare, în condiţiile în care vânzările globale de vehicule electrice au crescut cu 62% în prima jumătate a acestui an, scrie analistul eToro Bogdan Maioreanu.

Ne apropiem de sfârşitul unei săptămâni în care producătorii de vehicule electrice Nio şi Rivian au prezentat rapoarte financiare pozitive, în timp ce investitorii îşi fac griji cu privire la viitorul Tesla.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

După preluarea Twitter de către Elon Musk, investitorii urmăresc cum CEO-ul Tesla se preocupă mai mult de compania de social media decât de producătorul de vehicule electrice. În plus, potrivit documentelor depuse la SEC începând cu 4 noiembrie, Elon Musk a vândut 19,5 milioane de acţiuni Tesla (TSLA) pentru aproximativ 4 miliarde de dolari. Acest comportament l-a făcut pe Dan Ives, analistul Wedbush, să scoată Tesla de pe lista celor mai bune idei de investiţii. Există mai multe motive de îngrijorare legate atât de afacerea Twitter, care poate deveni un sac fără fund, dar şi preocupări legate de credibilitatea lui Musk.

În ciuda faptului că saga Twitter continuă, Tesla a anunţat că în octombrie a exportat 54.504 vehicule de la fabrica sa din Shanghai, o creştere de 34% de la an la an, în timp ce vânzările locale din China au crescut cu 25% faţă de anul precedent, respectiv 17.200 de vehicule vândute. Însă, din cauza cererii mai slabe, Tesla oferă reduceri pentru cei care cumpără maşini aflate în stoc şi se pregăteşte să reducă preţurile pentru Model 3 şi Model Y cu 9%.

În România, la sfârşitul lunii septembrie, Tesla înregistra o creştere de peste 900% a vânzărilor de faţă de anul precedent, potrivit APIA. Până în prezent, Tesla a vândut 776 de unităţi, faţă de doar 25 în perioada similară din 2021. În ciuda unei creşteri impresionante, vânzările din acest an reprezintă doar 0,82% din totalul maşinilor vândute în România.

Pentru investitorii români de pe platforma eToro, în trimestrul al treilea din 2022, Tesla Motors a fost a doua cea mai deţinută acţiune. Pe primul loc se află un alt producător de maşini electrice, Nio. Iar recentele estimări privind producţia Nio (NIO) din T4 au ridicat preţul acţiunii, în ciuda ratării în T3 a profitului pe acţiune, a scăderii marjelor şi a creşterii costurilor. Compania estimează că livrările de vehicule vor fi cuprinse între 43.000 şi 48.000 de unităţi, ceea ce reprezintă o creştere de aproximativ 71,8% până la 91,7% de la an la an. Veniturile totale sunt prevăzute între 2,442 miliarde de dolari şi 2,7 miliarde de dolari, reprezentând o creştere de 75,4% până la 94,2%.

Ultimele date economice din SUA au fost pozitive, arătând o scădere a inflaţiei anuale şi determinând pieţele financiare să fie optimiste că o întoarcere către scăderea dobânzilor de către Fed ar putea fi aproape, lucru ce ar favoriza sectorul tehnologic, şi în special firmele care au nevoie de finanţare pentru a se extinde.

Investitorii în Nio au început să privească dincolo de rezultatele din trimestrul al treilea şi să se uite spre viitor. Producătorul chinez a confirmat că societatea a construit 1.210 staţii de schimb de baterii şi 11.842 de staţii de încărcare. Peste 1.300 de staţii de schimb vor fi construite la nivel global până la sfârşitul anului 2022, iar Nio (NIO) intenţionează să instaleze 20 de staţii de schimb de baterii în Europa până la sfârşitul anului. În ciuda creşterii de peste 11%, acţiunile mai au încă un drum lung de parcurs pentru a recupera deprecierea de 69% din acest an.

Acţiunile Rivian (RIVN) au crescut şi ele după raportările financiare bune, fiind însă departe de pierderile de 68% din acest an. Compania producătoare de automobile electrice a arătat o creştere secvenţială a rezervărilor la 114.000 de unităţi de la 98.000. De asemenea, s-a observat că volumul de producţie a continuat să crească în ciuda blocajelor din lanţul de aprovizionare, cu 7.400 de vehicule fabricate faţă de 4.400 în trimestrul trecut. Rivian a adăugat un al doilea schimb în fabrică spre sfârşitul trimestrului al treilea, care va continua să lucreze şi în trimestrul al patrulea. Analiştii de la Morgan Stanley consideră că Rivian ar putea continua să beneficieze de clienţii care doresc să se diferenţieze de omniprezenţa Tesla. Dar, pentru investitori, în ultimele şase luni, acţiunile Rivian au depăşit Tesla.