• UE vrea să scadă taxa de import la mașinile din SUA pentru a evita un conflict comercial, scrie FT.
  • UE ar putea cumpăra mai multe gaze naturale lichefiate și echipamente militare din SUA.
  • Dacă negocierile eșuează, blocul va impune măsuri contra firmelor americane.

Uniunea Europeană intenționează să reducă tarifele la importurile de mașini din SUA pentru a preveni o escaladare a conflictului comercial cu Donald Trump, potrivit FT.

Bernd Lange, liderul comisiei comerciale a Parlamentului European, declară că UE este dispusă să scadă taxa de import de 10% mai aproape de nivelul de 2,5% aplicat de SUA.

Potrivit lui Lange, blocul comunitar dorește să ajungă la un acord pentru a evita majorarea tarifelor și a costurilor comerciale.

Titlurile zilei

INVESTITORII CER DEMISIA LUI MUSK DIN FUNCȚIA DE CEO A TESLA
Meta AI devine disponibil în UE
Grindeanu: România va avea anual aproximativ 250 de kilometri de autostradă
ce se alege de pib?
Guvernul prelungește ajutorul de stat pentru marii consumatori de energie
Guvernul finanțează Start-Up Nation 2025 cu 440 mil. euro

Care sunt concesiile economice suplimentare?

Pe lângă reducerea tarifelor auto, UE este dispusă să cumpere mai multe gaze naturale lichefiate și echipamente militare din SUA.

Aceste măsuri fac parte dintr-o strategie mai amplă de diminuare a excedentului comercial al UE față de SUA, un subiect frecvent invocat de Trump ca justificare pentru măsuri punitive împotriva blocului european.

Care sunt implicațiile globale?

Industria auto din UE susține această mișcare și se teme de eventuale represalii comerciale din partea administrației Trump.

Lideri din domeniu, precum Oliver Zipse (BMW) și Ola Källenius (Mercedes), își exprimă sprijinul pentru reducerea tarifelor.

Conform regulilor OMC, orice diminuare a tarifelor ar trebui aplicată și altor țări, inclusiv Chinei.

Cu toate acestea, oficialii europeni nu se așteaptă la o creștere semnificativă a importurilor chineze, întrucât UE impune deja tarife de până la 35% asupra vehiculelor electrice subvenționate de Beijing.

Care este impactul asupra relațiilor comerciale UE-SUA?

Datele comerciale arată un dezechilibru semnificativ: în 2022, UE exportă 738.436 de vehicule către SUA, în valoare de 37,4 miliarde euro, în timp ce importurile din SUA sunt de doar 271.476 de unități, valorând 8,7 miliarde euro.

Germania, unul dintre principalii producători de automobile din UE, este consultată în privința propunerii și nu se așteaptă să se opună măsurii.

Care este răspunsul UE în cazul eșuării negocierilor?

Dacă discuțiile cu SUA eșuează, UE este pregătită să răspundă printr-un instrument anti-coerciție (ACI), creat special pentru a contracara presiunile economice.

Acest mecanism ar permite blocului să vizeze companiile americane din domeniul tehnologic și financiar, ce include măsuri precum suspendarea drepturilor de proprietate intelectuală sau impunerea de obligații suplimentare asupra platformelor digitale precum Meta, X și Google.

Lange menționează că UE ar avea nevoie de aproximativ șase luni pentru a implementa aceste măsuri, timp necesar pentru a evalua daunele și a obține sprijinul majorității statelor membre.

El dă exemplul Canadei și Mexicului, care răspund rapid tarifelor de 25% impuse de Trump, ce determină SUA să le suspende temporar.

Oficialii europeni sunt încrezători că UE, cu o poziție economică mai puternică, își poate apăra interesele în fața unei posibile escaladări a conflictului comercial.

În ciuda acestor dezvoltări, Comisia Europeană refuză să comenteze oficial situația.