- Ross Gerber cere ca Elon Musk să plece de la conducerea Tesla.
- Gerber: Tesla are nevoie de un CEO cu focus exclusiv pe companie.
- Gerber susține că Musk este prea implicat în guvernul Trump.
- Musk conduce acum DOGE, Tesla pierde 800 miliarde $ din valoarea de piață din decembrie.
- Acțiunile Tesla scad cu 4% marți, pe fondul scandalului.
- Investitorul și-a vândut recent o parte semnificativă din acțiuni.
- Gerber: “Compania este în criză. Vânzările scad, iar imaginea e distrusă”.
- Tesla se confruntă cu o scădere a cererii pentru mașini electrice.
- Musk este acuzat că aneglijează Tesla de când a cumpărat Twitter
- Gerber: “Musk trebuie să aleagă: Tesla sau politică”.
Gata Muskarada. Tesla vrea un nou CEO. Ross Gerber, unul dintre primii investitori ai Tesla, spune la Sky News ca Elon Musk ar trebui sa renunte la functia de director executiv al companiei, daca va continua sa lucreze la DOGE.
Advertisment
„Cred că Tesla are nevoie de un nou CEO și am decis astăzi că voi începe să o spun. Musk si-a pierdut atentia”, spune el.
„Este timpul ca cineva să conducă Tesla. Afacerea a fost neglijată de prea mult timp. Sunt prea multe lucruri importante pe care Tesla le face. Ori se concentreaza pe Tesla, ori e nevoie sa gaseasca pe cineva care s-o faca, mai spune el”, adaugă Gerber.
Titlurile zilei
Actiunile scad cu 41,5% in 2025, pana la pragul de 236 de dolari pe unitate. E a doua cea mai mare scadere pentru emitentii din S&P 500.
Ce spune Paul Maior, președinte, Invest Club, pentru Aleph Business?
„Știți cum e treaba asta cu Tesla? Am văzut și am ascultat ce ați vorbit voi mai devreme, din ce a mai anunțat Elon Musk. Elon Musk e pe sistemul ăla, seducătorul perfect. Vorba aia cu nimeni nu îți poate oferi ce îți pot promite eu. Mulți investitori când aud câte un anunț din ăsta de la Elon Musk, gata, din toată se emancipează să cumpere acțiuni. Am văzut și la mine în comunitate, mulți au început să spună “uite ce anunț a făcut Elon Musk”.
Mie întotdeauna îmi place să mă uit pe următoarele 3-6 luni. Deocamdată cifrele la Tesla nu-s bune. Pe lângă asta trebuie să luăm în calcul și faptul că trecem printr-o perioadă în care Elon Musk acum e foarte concentrat, inclusiv pe departamentul de eficiență din America. Și sunt anumite teme că nu se ocupă în adevăratul sens al cuvântului de companie, de Tesla. A cam neglijat, să zicem așa.
Viitorul la Tesla, din punctul meu de vedere, e unul foarte ok, foarte bun. Eu văd o companie de 5-6-7 trilioane de dolari în viitor. Însă, până acolo se pot întâmpla multe suișuri și coborâșuri, după cum știți. Și chiar m-am uitat pe niște statistici. La nivel mondial se preconizează pe întregul anul 2025 niște creșteri, într-adevăr, la vânzări de mașini electrice, însă concurența a crescut foarte, foarte mult”, spune el.
„Ați văzut ce anunță cei de la BYD încărcarea aia în 5 minute, și foarte multe știri din Asia interesante ce au apărut despre BYD. Deci la o viteză de încărcare de 5 minute, oferă o autonomie de 400 km în 5 minute, Tesla este depășită de 4 ori și este de 2 ori mai rapid decât sistemele la care Mercedes și BMW deocamdată lucrează. Deci chinezii se mișcă foarte bine și acolo e cea mai mare piață de vânzări de mașini electrice”, adaugă el.
Care sunt punctele de vedere ale investitorilor?
„De ce spun chestia asta? Nu ca să descurajez investitorii în Tesla sau chestii de genul ăsta. Eu sunt la fel de entuziasmat ca și până acum cu privire la acțiunea de Tesla. Însă, din punctul meu de vedere, o putem vedea sub 200 de dolari pe acțiune, compania. Chiar cred că va scădea sub 200 de dolari. Chiar sunt șanse să o vedem și la 150 de dolari.
Totul ține de cum va performa la raportările viitoare. De exemplu, dacă vedem în continuare livrări în scădere, dacă vedem în continuare, nu știu. Mulți americani acum îl boicotează oarecum pe Elon Musk. Și atunci preferă să cumpere mașinile electrice de la un alt producător. Uite, scăderea cererii și o concurență crescută. Asta e unul dintre principalele motive pentru care sunt dezamăgiți investitorii”, continuă Maior.
Cum evoluează scăderea vânzărilor Tesla?
„Tesla s-a confruntat cu o scădere a vânzărilor în piețe importante, precum Europa și China. Uitați-vă în Norvegia, chiar am văzut o statistică, un rai al mașinilor electrice, acolo, dacă mergeți numai Tesla vedeți, acolo a scăzut foarte mult numărul de vânzări de Tesla și de mașini electrice, nu doar de Tesla. Am văzut că a dat comandă de vreo 500 bucăți la Toyota, pe Diesel, Norvegia, unde nu te-ai prea aștepta”, spune Maior.
Care sunt provocările pentru investitori?
„Asta la modelul nou de Toyota, am văzut că s-au dat comenzi foarte mari pe Diesel și e un fel de schimbare de tren. Bine, chestiile astea sunt de moment, doar că investitorii, ceea ce vreau să transmit, e că sunt acele momente când se pot întâmpla ca piața poate să fie irațională. Chiar dacă la un moment dat vânzările o să înceapă să-și revină un pic la Tesla, totuși se poate să vedem niște scăderi în continuare la acțiunea Tesla, pentru că sentimentul negativ poate să rămână mai mult decât să zicem că următoarele raportări financiare vor fi bune la Tesla.
Aia poate să fie o creștere de moment, după care iarăși trendul să fie de scădere. Deci, în continuare, mi-au plăcut foarte mult ce ați povestit mai devreme, cu ce anunțări au făcut Elon Musk, mai ales pe partea asta de roboți. Sunt convins că va fi o industrie foarte bună. Chiar am auzit și pe cei de la Nvidia că va fi o industrie de trilioane de dolari asta cu roboții”, adaugă Maior.
Ce urmează pentru roboți?
„Tesla, sunt convins că va fi acolo prezentă și că Tesla va produce o mare parte din acești roboți. Însă, chiar dacă noi investitori trebuie să ne uităm, să anticipăm viitorul, eu întotdeauna spun trăiți în prezent cât de cât cand investiți și să vă uitați la următoarele două, trei, patru trimestre maxim. În următoarele două trimestre eu nu văd ceva wow să se întâmple la Tesla în așa fel încât să consider că aș pierde “trenul” dacă nu mi-aș paria toți banii acum în Tesla”, spune el.
Care sunt riscurile investițiilor pe termen lung?
„Nu uitați că de multe ori Elon Musk că anunță ceva că urmează să lanseze și durează vreo 5-6-7 ani. Tu ca investitor nu poți să stai 5-6-7 ani să stai cu acțiuni, să-ți bagi toți banii acolo și să aștepți să lanseze. Dacă te cheamă Warren Buffett poți să faci asta. Doar dacă te cheamă Warren Buffett poți să faci asta Daca te cheama Warren Buffett, dar nici chiar el nu prea așteaptă.
Ați văzut și în vremuri de pandemie când chiar și Warren Buffett se aștepta să-și revină treaba dar cu toate astea și o vândut urmă din acțiuni din zona asta de airlines. Pentru că avem răbdare dar în același timp nu avem prea multă răbdare. De asta zic că la Tesla investitorii care sunt optimiști nu văd de ce nu și-ar pierde entuziasmul, însă cu răbdare. Adică, prudență!
Foarte mulți am văzut care discută acum hai să cumpărăm, hai să cumpărăm, hai să cumpărăm pentru că se stabilizează la un anumit preț și uite că au venit și cu niște anunțuri. Nu-i grabă. Când vine vorba de Tesla cum totdeauna am spus, nu-i grabă pentru că de la anunț până la lansare durează ani de zile”, continuă Maior.
Care sunt noile anunțuri de la Tesla?
„Cybertruck-ul, cybercab-urile, taxi-urile, roboții toate alea sunt foarte multe chestii pe care le-a anunțat și dacă nu se focusează pe câteva durează mai mult lansarea la toate astea. Am auzit că Tesla vrea să lanseze și un avion în viitor. E bine dacă vă dați seama dacă să lanseze un Cybertruck durează atâta, dați-vă seama cât durează să lansezi acel avion.
Într-adevăr, Elon Musk e un om mai imprevizibil, ne putem aștepta la orice, dar un avion nu-l lansezi de pe azi pe mâine. De asta zic prudență, pentru că vor fi multe oportunități de a cumpăra mai ieftin acțiuni Tesla, din punctul meu de vedere.
Am auzit de-a lungul timpului la Tesla, că au fost de multe ori din ăștia investitori care s-au băgat și ei cu “2-3 lei” în acționariat și au mers la adunarea generală a activarilor la Tesla și i-au propus multe chestii lui Elon Musk, de exemplu să nu mai vândă mașini electrice, să treacă și pe mașini pe combustibil fosil, pentru că era o perioadă când scădea.
Eu nu înțeleg câtă nesimțire să ai să te duci la Elon Musk și să-i spui tu lui ce să facă, chiar și pe banii tăi, dar totuși tu investești în Tesla pentru că-i Elon Musk acolo. N-ai cum să mergi tu să propui, să facă nu știu ce, când toată lumea știe că Elon Musk, Tesla, dacă Elon Musk pleacă, Tesla scade 50% în ziua aia. Deci nu-i o chestie care, nu-I genul de companie ca la Starbucks sau la Netflix când pleacă CEO, ok, este un pic de volatilitate”, adaugă el.
Care ar fi impactul plecării lui Elon Musk?
„La Tesla, așa-i concepută compania și marketingul și tot, tot, tot, încât este cam de neînlocuit. Deci chiar se aplică chestia la Tesla că Elon Musk este de neînlocuit. Evident, poate supraviețui Tesla și fără Elon Musk, dar impactul pe care-l va avea va fi mult prea mare. Și atunci eu n-aș spune că Elon Musk trebuie să plece din funcția de CEO, dimpotrivă aș aștepta să se implice mai mult să își termine treaba, ce are de făcut pe la Dodge și ce mai are el de făcut și nu-l putem condamna pentru că se implică și în treaba asta cu politica sau așa mai departe.
Omul, înainte de a fi proprietarul, CEO-ul Tesla și acționarul majoritar al Tesla și capul de la Tesla înainte de toate, e și un om și un citățean al Americii, are dreptul să fie interesat de tot ce se întâmplă în viața lui, inclusiv în politică, în toate astea. Noi, ca investitori, avem onoarea de a deveni investitor în compania lui. Noi nu investim în compania lui să meargem să dăm cu pumnul în masă, pentru că noi nu tragem acolo la compania aia lui.
Deci sunt foarte mulți, am văzut foarte mulți investitori activi de-a lungul anilor care au dat anunțul ca să afle și ei în treabă și să apară în presă că îi propun ei lui Elon Musk să își schimbe strategia. Sunt și convins că Elon Musk stă la birou și zice, “bă, a zis investitorul X să facă aia.” Nu cred că are vreme să-i asculte.
Evident trebuie să fie diplomat și să spună da, da, da, am ascultat, dar eu sunt convins că Elon Musk știe ce are de făcut, are o organigramă în companie, are un timeline în companie, un roadmap pe care trebuie să-l respecte. În timp le va face pe toate. Noi, ca investitori, trebuie doar să decidem dacă avem răbdare sau nu. Unii au răbdare, alții au mai puțină răbdare. Ideea e că Tesla e o companie care e o companie tehnologică, nu-i doar o companie auto.
Degeaba investești în Tesla și te gândești să facă și pe combustibil fosil sau să-I dea drumul la taxiu. Sunt multe acolo pe care se bagă Elon Musk. Ați văzut? Avioni, roboț, etc. Să le facă pe toate, durează. Orice investitor trebuie să înțeleagă, dacă investești în Tesla, că lucrurile nu se vor întâmpla de pe azi pe mâine. Dacă investitorii înțeleg chestia asta, cu siguranță îl vor înțelege pe Elon Musk și vom fi alături de el. Dacă ne place compania, dacă nu, putem pleca, nu e niciun fel de problemă. Dar eu zic că ar trebui ca investitorii să înțeleagă că noi investim în Elon Musk, nu investim în Tesla. Chiar dacă sună puțin înfricoșător chestia asta, este adevărul”, conchide Paul Maior.