Criza cipurilor este departe de final. În timp ce Intel pregătește construcția unei fabrici noi în Germania, cel mai mare producător auto al lumii, Toyota, anunță că va reduce din nou producția internă din cauza deficitului de semiconductori.

Biden promite 52 de miliarde de dolari pentru cercetare și producție de cipuri, iar UE plănuiește să investească 58 de miliarde de euro într-un proiect similar. România intră și ea în joc. Ministrul economiei spune că vom avea propri fabrică de semiconductori.

“Vom face tot posibilul ca o fabri­că în do­me­niul semiconductoarelor să fie mutată în Ro­mâ­nia. Săptă­mâ­ni­le tre­cute am fost la Bruxelles şi am fost la o companie care produce prototipuri şi îi vom face o in­vitaţie acestei companii să vină în România și să vedem cum va colabora cu jucătorii din piață pentru a dezvolta și aici așa ceva.”, a declarat Florin Spătaru, Ministrul Economiei.

Titlurile zilei

CARE-I IMPACTUL ECONOMIC?
COPIII SEPHORA FAC DEZASTRU

Cât investesc SUA și UE în cipuri:

  • SUA 52 mld. $
  • UE 58 mld. $

În spatele marilor proiecte există o mare incertitudine, potrivit Bloomberg. Producătorii auto așteaptă de două ori mai mult în 2022 pentru aprovizionarea cu cipuri, față de 2020, iar conflictul Rusia-Ucraina forțează industria să se adapteze sancțiunilor economice.

Fiecare țară vrea propriile fabrici de semiconductori. Sunt măsuri pe care nu industria le impune, ci instabilitatea politică. Timpii de așteptare vor crește și mai mult până când noile fabrici vor acoperi cererea. Am discutat subiectul cu Adrian Sandu, președinte Asociației Constructorilor de Automobile din România.

“Ne-am bucura să avem o fabrică de cipuri în România, mai ales după ultima inițiativă luată la nivelul Comisiei Europene, aceea de a se încerca transferarea de producție de microcipuri și componente electronice către Europa, de a reduce dependența față de Statele Unite și Asia fiindcă, așa cum am văzut în 2021, toată economia, toată industria auto a avut nevoie de aceste microcipuri.

Trebuie să spunem clar că nu a fost afectată numai industria auto. Sănătatea, transporturile, energia, apărarea, securitatea și spațiu ca sector economic, industria de aviație și cea eurospațială au fost afectate, de asemenea, de această penurie de componente electronice.”, a declarat Adrian Sandu, președinte Asociației Constructorilor de Automobile din România.

Cât durează aprovizionarea fabricilor auto cu cipuri, calculul pe ultimii 5 ani:

  • 15 săptămâni – 2018
  • 10 săptămâni – 2019
  • 10 săptămâni – 2020
  • 15 săptămâni – 2021
  • 20 săptămâni – 2022