- Skoda aduce profit record, în timp ce Porsche înregistrează scăderi mari, scrie ZF.
- Brandurile premium pierd teren în fața tarifelor și concurenței din China.
- Mărcile de masă VW, precum Skoda, devin modele de succes în grup.
Industria auto trece prin transformare continuă, iar un indiciu clar al acestui fenomen este inversarea raportului tradițional dintre brandurile premium și cele de masă. Astfel, producătorul Volkswagen AG, cunoscut pentru vehiculele accesibile, generează în prezent mai mult profit decât marca sa de lux, Porsche, scrie ZF.
Advertisment
Cum performează Skoda?
Skoda, unitatea de volum din cadrul Volkswagen, înregistrează un profit operațional record de 739 milioane de euro în al doilea trimestru, cu o marjă de 9,5% — un nivel comparabil cu cel al producătorilor premium. Acest succes vine pe fondul unei oferte de produse moderne, printre care se află și SUV-ul electric Enyaq, dar și al costurilor competitive și al integrării eficiente în cadrul grupului VW.
Care sunt dificultățile pentru Porsche?
În contrast, Porsche raportează un profit operațional de doar 154 milioane de euro, cu o marjă redusă la 1,9%, față de 17,8% în anul precedent. Compania suferă din cauza unei strategii greșite cu privire la vehiculele electrice, a scăderii vânzărilor în China și a impactului negativ al tarifelor vamale din SUA. Porsche își avertizează angajații cu privire la reduceri de costuri și admite că modelul actual de afaceri nu mai funcționează în contextul economic actual.
Titlurile zilei
Care e impactul contextului internațional asupra brandurilor premium?
Brandurile premium, precum Porsche și Audi, devin tot mai vulnerabile la schimbările geopolitice și economice, în special în piețele majore, cum sunt China și SUA. Audi, de exemplu, lansează un nou brand electric destinat exclusiv pieței chineze și chiar renunță la sigla sa emblematică — o concesie semnificativă care reflectă presiunile cu care se confruntă.
Care e reziliența brandurilor de volum?
În timp ce Porsche și Audi întâmpină dificultăți, brandurile de masă din portofoliul VW, precum Skoda sau Cupra, performează peste așteptări. Skoda își depășește imaginea de brand ieftin, adoptă un design modern, devine mai apropiată de segmentul premium și își întărește poziția în Europa, sprijinită de o ofertă relevantă de vehicule electrice și o structură eficientă de costuri.
Directorul financiar al VW, Arno Antlitz, subliniază că performanța Skoda demonstrează ce se poate realiza într-un mediu dificil atunci când produsul este competitiv, iar structura de costuri este solidă. Acest model poate deveni o sursă de inspirație pentru celelalte branduri ale grupului, inclusiv pentru Porsche.
Care sunt provocările pentru Volkswagen?
În ansamblu, grupul Volkswagen raportează o scădere a câștigurilor semestriale cu o treime, până la 6,7 miliarde de euro, și își reduce prognoza anuală, ceea ce evidențiază provocările externe majore. Totuși, Skoda compensează o parte din pierderile suferite în alte segmente și contribuie semnificativ la stabilitatea grupului într-o perioadă de incertitudine globală.