- Peste 30.000 de locuri de muncă se elimină în 2024, dublu față de anul precedent, pe fondul scăderii cererii și încetinirii producției.
- Pandemia, războiul din Ucraina și inflația diminuează competitivitatea europeană, în timp ce rivalii chinezi își cresc cota de piață și amenință să preia mica creștere rămasă.
- Concedierile, falimentele companiilor mici și limitarea adoptării vehiculelor electrice din cauza costurilor ridicate subliniază fragilitatea unui sector care susține 1,7 milioane de locuri de muncă în UE.
Pierderile de locuri de muncă la producătorii de piese auto europeni se dublează în 2024, pe măsură ce încetinirea industriei auto de pe continent afectează lanţul de aprovizionare al producţiei, conform datelor FT citate de ZF.
Advertisment
Este industria auto europeană în pragul unei crize a locurilor de muncă?
O analiză realizată de Asociaţia Europeană a Furnizorilor de Automobile (Clepa) pentru Financial Times arată că peste 30.000 de locuri de muncă se elimină în industrie în 2024, comparativ cu puţin peste 15.000 în 2023.
Crearea de locuri de muncă încetinește, înregistrând peste 58.000 de pierderi nete de locuri de muncă în industrie în Europa din 2020.
Titlurile zilei
Companii precum producătorul francez de anvelope Michelin şi producătorul german Bosch anunță mii de concedieri în ultimul an, pe măsură ce vânzările de vehicule noi produse de producătorii europeni scad constant, lăsând furnizorii cu capacităţi excedentare şi puţine perspective de redresare a vânzărilor.
În timp ce companiile mai mari reduc locurile de muncă şi închid fabrici, unele afaceri mai mici sunt forţate să intre în faliment sau să depună cereri de insolvenţă.
„Dacă nu mai există creştere pentru producătorii europeni, nu mai există nici creştere pentru furnizorii lor de echipamente,” spune Alexandre Marian, director la firma de consultanţă AlixPartners.
Cum afectează costurile ridicate și concurența globală viitorul pieței auto europene?
Potrivit Clepa, furnizorii de piese auto angajează direct aproximativ 1,7 milioane de persoane în UE.
Cererea scade pe fondul pandemiei de Covid-19, războiului din Ucraina și inflației care a urmat. Aceste factori diminuează competitivitatea industriilor europene, în timp ce rivalii chinezi își intensifică eforturile pentru a câștiga o cotă mai mare de piață.
„Estimarea noastră este că mica creştere pe care o putem avea pe piaţa europeană va fi preluată de creşterea importurilor, în special a celor chineze,” spune Marc Mortureux, director general al Platformei Industriei Auto şi de Mobilitate din Franţa (PFA).
Deşi furnizorii europeni încearcă să colaboreze cu grupurile auto locale din China, principala îngrijorare rămâne că mărcile chineze vor ajunge să asambleze vehicule în Europa, utilizând însă piese din China şi alte ţări, a precizat acesta.
Costul relativ ridicat al vehiculelor electrice (EV) şi reducerea subvenţiilor pentru acestea în ţări precum Germania limitează adoptarea lor pe scară largă. Acest lucru înseamnă că firmele care investesc în aceste tehnologii nu întâmpină cererea anticipată.