- Guvernul României propune zone cu restricții sau taxe pentru mașini în București și alte 12 orașe din țară.
- Scopul măsurilor este reducerea poluării și îmbunătățirea calității aerului.
- Inițiativa face parte dintr-un plan mai amplu de dezvoltare a transportului public și a mobilității durabile.
Pe motiv că poluarea în marile orașe din România crește, guvernul anunță un nou proiect de lege: măsuri fiscale și restricții pentru mașini. Inițiativa vine odată cu tendințele globale de a transforma mobilitatea urbană.
Advertisment
Principalele obiective sunt reducerea emisiilor de carbon și stimularea utilizării transportului public. Măsurile vizează orașe precum București, Cluj-Napoca și Timișoara, unde traficul intens contribuie semnificativ la poluare.
Implementarea acestor zone ar putea schimba radical modul în care cetățenii percep și utilizează mașinile personale. Conducătorii auto sunt stimulați să opteze pentru alternative mai ecologice.
Citește și
- Care sunt orașele și cartierele din România în care locuitorii sunt mulțumiți de numărul de piste pentru biciclete
- BCG: Averea financiară a românilor crește cu 9% în următorii cinci ani
- Apar noi acte de sabotaj în Franța. Vizează transportul și telecomunicațiile
Titlurile zilei
Contextul actual al poluării urbane
Marile orașe din România se confruntă cu creșterea poluării atmosferice, în special din cauza emisiilor generate de mașinile personale. București, Cluj-Napoca, Timișoara și alte orașe mari au raportat niveluri de poluare care depășesc adesea limitele acceptabile. Acestea afectează sănătatea publică și calitatea vieții cetățenilor. Situația pune autoritățile în alarmă.
Ce restricții va impune Guvernul României
Printre soluțiile propuse de Guvernul României se numără:
– Taxe de acces: Introducerea de taxe pentru mașini care intră în anumite zone centrale, cu scopul de a reduce numărul de mașini și de a încuraja utilizarea transportului public.
– Restricții pentru mașinile poluante: Limitarea accesului mașinilor mai vechi sau cu emisii ridicate în zonele afectate împinge cetățenii să opteze pentru mașini electrice sau hibride.
– Promovarea transportului alternativ: Investiții în infrastructura de transport public și în facilități pentru biciclete, pentru a oferi alternative utilizării mașinilor personale.
Stabilirea şi aprobarea zonelor cu nivel scăzut de emisie se stabilesc în funcție de anexa nr. 2 din Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător în termen de maximum 2 ani. Conform anexei, principalele orașe sunt: București, Cluj-Napoca, Timișoara, Constanța, Brașov, Ploiești, Pitești, Baia Mare, Iași, Brăila Bacău, Craiova și Galați.