• BYD investește aproape 80 milioane euro pentru a tripla producția de autobuze electrice în Ungaria, susținută de un grant guvernamental, scrie ZF.
  • Polonia, lider la exportul de autobuze electrice, se confruntă cu falimentul producătorului de stat Pilea, iar concurența crește în regiune.
  • Ungaria atrage cele mai multe investiții asiatice în industria auto din V4, devenind un hub important pentru producția de mașini electrice și baterii.

Gigantul auto chinez BYD decide să investească aproape 80 de milioane de euro pentru a-și tripla producția de autobuze electrice și camioane la fabrica din Komarom, Ungaria, și ajunge la 1.250 de unități anual, scrie ZF.

Guvernul maghiar susține această investiție cu un grant de 7,7 milioane euro. În plus, BYD deține în Ungaria două fabrici de baterii pentru mașini electrice și pregătește lansarea producției de mașini electrice în fabrica de la Szeged.

Care e situația industriei de autobuze electrice în Polonia?

În contrast, Polonia, liderul UE la exportul de autobuze electrice, se confruntă cu falimentul producătorului său local de autobuze electrice Pilea, deținut de stat, compania ARP E-Vehicles.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Statul poate interveni prin comenzi viitoare pentru modernizarea transportului public, însă analiștii consideră că ajutorul poate veni prea târziu. În Polonia, compania privată Solaris, cu acționariat spaniol, rămâne lider și exportă inclusiv în SUA.

Care e concurența pe piața autobuzelor electrice în Europa Centrală?

Problemele ARP E-Vehicles și extinderea capacității BYD la Komarom reflectă creșterea concurenței pe piața europeană a autobuzelor electrice. Companiile chineze și asiatice își stabilesc baze de producție în regiune pentru a exporta în UE, iar Ungaria devine un centru important pentru producția auto chineză în Europa.

Care sunt investițiile asiatice în țările Grupului de la Vişegrad?

Un studiu al Institutului Central-European pentru Studii Asiatice (CEIAS) arată că Ungaria atrage cele mai multe investiții asiatice în sectorul auto dintre țările V4 (Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia), cu firme din China, Coreea de Sud și Japonia.

Ungaria reprezintă destinația principală pentru investițiile chineze, iar Polonia are o orientare mai puternică spre sud-coreeni, ce importă și echipamente militare avansate.

În regiune, interesele politice și economice creează un mediu diferit pentru fiecare țară din V4.

Care e poziția Ungariei față de relațiile Est-Vest?

Ministrul maghiar de externe, Peter Szijjarto, consideră că cooperarea dintre Est și Vest reprezintă o oportunitate pentru Ungaria, care primește o treime din investițiile chineze făcute anul trecut în Europa, totalizând 5,1 miliarde euro.

Aceasta generează 30.000 de locuri de muncă prin 64 de proiecte mari. Ungaria rămâne deschisă față de China și Rusia, în ciuda presiunilor Comisiei Europene.

Cum arată distribuția investițiilor asiatice în producția auto în V4?

În perioada 2016-2024, investițiile companiilor chineze în baterii și componente pentru mașini electrice sunt de 11,2 miliarde euro în Ungaria, 1,3 miliarde în Polonia și 1,5 miliarde în Slovacia, iar Cehia primește investiții nesemnificative.

Coreea de Sud investește 6,9 miliarde în Ungaria și 5,3 miliarde în Polonia, iar producătorii japonezi alocă sume mai mici, cu o prezență notabilă în Ungaria și Polonia. Numărul companiilor asiatice din sector variază între țările V4, iar Ungaria are cei mai mulți investitori.

Care sunt factorii care atrag producătorii asiatici în Europa Centrală?

Producătorii asiatici sunt atrași de economiile V4 datorită lanțurilor de aprovizionare existente, cerințelor politice UE, capacității de rezervă, diversificării furnizorilor, securității producției în fața riscurilor geopolitice și poziționării geografice favorabile pentru accesul la piețele europene.

Totuși, producătorii locali pun presiune pe această piață competitivă, mai ales în Polonia, care exportă aproape 2.000 de autobuze electrice între 2017 și 2021.