• China limitează exporturile a 7 metale rare.
  • Producătorii europeni de mașini scad producția.
  • Mercedes negociază stocuri suplimentare de componente.
  • VW și Ford raportează riscuri pentru lanțul de aprovizionare.
  • BMW lansează motoare electrice fără magneți.
  • Tesla și GM avertizează asupra opririi producției.
  • Producătorii auto europeni reduc costurile și personalul.
  • VW pregătește disponibilizarea a 35.000 de angajați.
  • Acțiunile BMW scad cu 15,2% în ultimul an.
  • China deține 69% din oferta globală de metale rare.

China limitează exporturile unor metale rare esențiale pentru mașinile electrice și pentru componentele auto.

Europa și SUA riscă reduceri de producție, avertizează Claudiu Cazacu, consultant XTB România
69% din metalele rare grele sunt controlate de China.

Producătorii europeni de top reacționează rapid: Mercedes negociază stocuri de rezervă, BMW dezvoltă noi tehnologii, dar acțiunile auto scad: -15% BMW, -21% Mercedes, -17,9% VW. Industria riscă un nou „efect cipuri”, pe fondul tensiunilor comerciale tot mai mari.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Ce spune Claudiu Cazacu, consultant, XTB România?

„Vedem niște premise pentru o situație potențială de limitare a producției. Există niște avertismente. Vorbim de industria, de asociația producătorilor germani, dar nu numai în Europa. Avem și în Statele Unite, în India, avertismente de acest gen. Nu este foarte clar în ce orizont de timp vor apărea limitările de producție. Știm însă că în Statele Unite, Ford, de exemplu, a oprit producția Ford Explorer pentru o săptămână, în luna mai, din cauza lipsei unor componente. Deci, este o măsură pe care China o folosește în momentul de față în cadrul unor negocieri mai largi în interiorul tensiunilor comerciale. Și producătorii ar putea să fie afectați dacă nu există o deblocare prin o perioadă de licență de export. O sursă din partea Volkswagen ar spunea că există niște furnizori care oferă capital, dar nu este suficient. Deci, în estimarea noastră, pe datele pe care le avem, dacă lucrurile nu se rezolvă în interiorul acestei perioade, mai probabil într-o lună, două, ar putea să apară încetiniri de producție și chiar opriri parțiale.

Deocamdată, partea de reciclare este mai mult un deziterat. Volumele sunt foarte mici. Există în perspectivă, vorbim de ani de zile, o speranță de a avea pe piață, prin reciclarea primelor generații de modele electrice, niște cantități mai mari. Dar asta, cel mai probabil, nu va fi suficient pentru multă vreme. Va fi, nu chiar o picătură într-un ocean, dar, cu siguranță, insuficient pentru nevoile generale a industriei auto. Și apoi, Europa și Statele Unite au nevoie de aceste elemente, și de aceste produse și magneți, și pentru industria aerospațială. Și utilizarea este, vorbim de cantități mult mai mari, de sute de kilograme, în cadrul avioanelor de luptă sau de tone, în cadrul submarinelor. China exportând, cred că, peste 55.000 de tone anul trecut. Deci, oferirea de licențe este o măsură de control inclusiv pentru aceste aplicații. Industria auto ar putea să fie o victimă colaterală. Nu este pregătită în momentul de față. Facilități de producție și de extracție ar putea fi soluția, dar ar lua mult timp și sunt destul de costisitoare, ca timp, ca bani și ca efect al supra mediului”, spune Cazacu.