• Beijing răspunde tarifelor impuse de SUA.
  • China restricționează exportul a 7 elemente rare și magneți.
  • Rezervele de magneți ar putea fi epuizate în 2-3 luni.
  • Magneții vizați sunt vitali pentru EV-uri, turbine și avioane.
  • China deţine aproape un monopol asupra procesării pământurilor rare grele.
  • Neodim şi praseodim nu sunt încă vizate.
  • CATL vine cu o nouă baterie pentru maşini electrice.
  • Noua baterie CATL are o autonomie de 520 km cu cinci minute de încărcare.

China impune noi controale la exportul de metale rare, iar industria auto globală intră în alertă. Noile restricții vizează șapte elemente critice, inclusiv magneți esențiali pentru vehicule electrice, turbine eoliene și echipamente militare. În lipsa unor livrări alternative, producătorii auto ar putea rămâne fără stocuri în doar două-trei luni. Măsura vine ca reacție la tarifele comerciale impuse de SUA și ridică riscul unor blocaje majore în lanțurile de aprovizionare. China controlează aproape în totalitate procesarea pământurilor rare grele, ceea ce oferă Beijingului o armă economică extrem de puternică în actualul război comercial.

Ce spune Silvian Irimia, jurnalist piața auto, pentru Aleph Business?

Cât de pregătită este industria auto europeană pentru un scenariu în care livrările de magneți din China sunt complet blocate timp de câteva luni?

„Aici putem să punem toată industria la un loc, pentru că nivelul de pregătire, dar desigur, vorbim despre industria europeană și românească, pentru că nivelul de pregătire este scăzut. Adică industria auto europeană, desigur, și cea românească depinde semnificativ de magneții aceștia permanent utilizați în motoarele vehiculelor electrice și acești magneți care vin din China. Practic, capacitatea locală de extracție și capacitatea de procesare a pământurilor rare este foarte, foarte limitată, iar lanțurile alternative de aprovizionare practic sunt într-o fază incipientă. Astfel, așa cum spuneați și dumneavoastră, stocurile de magneți permanenți care pot fi utilizați în vehiculele electrice sunt de două, trei luni. Și dacă în aste două, trei luni nu se găsește o soluție de-asta miraculoasă sau alte zone de unde să extragă aceste pământuri rare, da, nu o să fie un scenariu prea plăcut”, spune el.

Există proiecte europene viabile în curs pentru extracție sau procesare locală?

Bateriile acestea pe care le-au scos cei de la CATL și de la BYD sunt foarte, foarte avansate în sensul în care costurile sunt reduse, au o stabilitate termică foarte mare și în același timp oferă și o autonomie mare și reduc și mult timpul de încărcare, adică poți încărca mașina în sub 10 minute, ceva ce la mașinile electrice din Europa sau din America încă nu-ți poți imaginea acest lucru. Ei bine, Europa ar trebui cumva să se concentreze, ori trebuie să investească foarte, foarte mulți bani în această tehnologie, sau poate să meargă pe o altă tehnologie nouă, cum ar fi, de exemplu, baterii solide sau baterii pe bază de hidrogen, ca să poată să răspundă la ce face China acum”, adaugă el.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE