• Suspendarea neașteptată a programului Rabla afectează grav piața auto și moto, destabilizează planurile de afaceri și reduce drastic vânzările de vehicule noi.
  • Ecotichetul Rabla Moto susține expansiunea rapidă a pieței moto din România, care devine lider în UE; eliminarea acestuia amenință această evoluție pozitivă.
  • AIDMM solicită reluarea imediată a programului, extinderea ecotichetelor și un plan pe termen mediu pentru stabilitate, sustenabilitate și protejarea locurilor de muncă.

Asociația Importatorilor și Distribuitorilor de Motociclete și Motocicluri din România (AIDMM) avertizează că suspendarea intempestivă a programului RABLA, cu doar o zi înainte de start, amenință grav echilibrul pieței auto și moto din România. Potrivit declarației lui Andrei-Sebastian Ivan, reprezentant AIDMM, lipsa unui guvern funcțional nu justifică în niciun fel întreruperea unui program deja planificat și bugetat. Toate previziunile de afaceri făcute de actorii din industrie sunt compromise, iar în cazul cel mai grav, dacă programul nu se reia, pierderile înregistrate nu se compensează până la finalul anului.

Care e importanța programului Rabla pentru dezvoltarea pieței moto?

În prezent, segmentul moto din România crește spectaculos datorită ecotichetului Rabla Moto. În 2024, vânzările de motociclete noi depășesc cu 53% nivelul din 2023, iar piața românească se menține lider în Uniunea Europeană, cu un avans de peste 40%. Dispariția subvențiilor afectează direct acest trend, influențează în lanț distribuția, cererea și locurile de muncă.

Care sunt efectele istorice și comparative ale programului Rabla?

Programul Rabla influențează profund piața auto, în România sunt casate peste 1 milion de vehicule vechi, înlocuite de peste 700.000 de mașini noi în ultimele două decenii. Spre deosebire de România, țări ca Belgia, Polonia, Cehia sau Finlanda nu dispun de scheme similare, iar piețele lor auto stagnează. Doar Germania și Slovacia înregistrează creșteri semnificative în urma unor programe de casare temporare.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Care sunt riscurile sociale și de mediu în absența subvențiilor?

Andrei-Sebastian Ivan subliniază că oprirea subvențiilor nu doar că prăbușește piețele auto-moto, ci și duce la un regres ecologic și social: România se umple din nou de vehicule vechi, poluante și nesigure, care ajung abandonate în orașe și sate. Acestea nu respectă normele de mediu și pun în pericol siguranța rutieră.

Care sunt efectele imediate asupra pieței?

În luna mai, vânzările de autoturisme noi scad cu peste 30%, pe fondul incertitudinii legate de lansarea programului Rabla 2025. În primele cinci luni ale anului, achizițiile realizate de persoane fizice se situează cu 26% sub nivelul din 2024, în timp ce importurile de vehicule second-hand – în mare parte nefiscalizate – cresc cu aproximativ 30%.

AIDMM face apel către autorități

AIDMM cere reluarea imediată a sesiunii Rabla pentru persoane fizice, extinderea și stabilizarea ecotichetelor pentru motociclete și scutere și elaborarea unui plan pe termen mediu, în colaborare cu sectorul privat, care să vizeze digitalizarea, sustenabilitatea și un buget transparent.

Fără acțiune imediată, România riscă un dublu colaps: unul economic – prin pierderea unor industrii strategice – și unul social – prin creșterea șomajului și regresul tehnologic.