- Adrian Sandu: RABLA nu reprezintă o cheltuială care nu se întoarce la bugetul de stat, pentru fiecare leu investit în acest program se întorc în la bugetul de stat cel puțin 1,5 lei numai din TVA
- România înregistrează -12,8% la mașini noi înmatriculate în ian-mai 2025.
- Piața locală ajunge la 54.209 unități în 5 luni.
Piața auto din România înregistrează o scădere semnificativă. În primele cinci luni ale anului 2025, înmatriculările de autoturisme noi scad cu aproape 13% comparativ cu aceeași perioadă din 2024, ajungând la puțin peste 54.000 de unități. Segmentul vehiculelor electrice pierde teren, cu o scădere de peste 42%, în timp ce autoturismele hibride cresc.
Advertisment
În acest context, Diana Buzoianu, noul ministru al Mediului, anunță că demarează o analiză completă a programelor derulate de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), inclusiv a celor blocate sau amânate, cum este cazul programului Rabla. În primul său discurs oficial, ministrul subliniază că nu face promisiuni fără să existe cifre și bugete clare și precizează că o decizie privind soarta programelor blocate sau planificate se ia în perioada imediat următoare.
Ce spune Adrian Sandu, secretar general, ACAROM?
„Trebuie să observăm un lucru foarte clar. Încă de anul trecut a apărut discuția despre Rabla 2025 și modificările care vor subveni în accesarea acestui program. Am discutat cu autoritățile române la data respectivă, am discutat și mai apoi, urmând ca programul să fie lansat cât mai rapid în acest an. Am ajuns astfel în luna iunie. Speram să fie lansat la data programată, însă am văzut că s-a decis cu 24 de ore înainte suspendarea acestuia și nelansarea pentru persoanele fizice. Astfel s-a creat o așteptare în piață pentru clienți, persoane fizice care, nemaiavând suportul acordat de acest program, nu au mai achiziționat vehiculele respective pe care și le doreau. Astfel că ajungem azi în luna mai să avem o scădere de 32% față de mai 2024 și o scădere de circa 13% față de primele 5 luni ale aceluiași an în 2024, perioada similară la care facem referire.
Titlurile zilei
Lumea așteaptă programul, lumea s-a pregătit pentru acest program, clienții s-au pregătit pentru acest program și au luat toate documentele necesare, certificate fiscale, autorizații etc. Unii chiar și-au dus mașinile la casat și avem încredere în noul guvern și în doamna ministru că va decide până la urmă reluarea acestui program așa cum a fost anunțat, astfel încât clienții să-și poată achiziționa mașinile noi dorite.
În acest moment vânzătorii, distribuitorii de vehicule au un stoc de circa 700 de milioane de euro de vehicule dedicate în special acestui program. Ne așteptam, la fel cum s-a întâmplat și la edițiile precedente, ca în luna în care RABLA demarează pentru persoane fizice, să existe acel boom de piață și astfel comenzile să fie livrate către clienți. Așa cum am spus și mai devreme, clienții deja și-au comandat anumite vehicule pe care le doresc. Producătorii dar și distribuitorii au făcut stocurile necesare să acopere cât mai rapid cererea clienților pentru vehiculele respective.
Totodată, trebuie să spunem foarte clar, programul nu reprezintă o cheltuială care nu se întoarce la bugetul de stat, programul este finanțat din certificate verzi de o parte iar pentru fiecare leu investit în acest program se întorc în la bugetul de stat cel puțin 1,5 lei numai din TVA. Deci numai din TVA aferent vânzărilor de vehicule noi. Deci acest program reprezintă și o sursă, putem să-i spunem, de finanțare corespunzătoare pentru bugetul de stat, fiindcă banii care se întorc din program prin TVA și prin alte taxe pot fi folosiți în orice alt scop de către autoritățile române. Deci este un avantaj.
În loc să suspendăm programul sau să reducem bugetul, eu ca și autoritate aș fi dat mai mulți bani acestui program, astfel încât clienții să-și poată achiziționa vehiculele iar statul să încaseze cât mai mulți bani. Cine îți dă în momentul de față dobândă 50% în 3 luni? La o valoare pe care o investești? Nimeni. Reprezintă totodată un avantaj pentru bugetul național”, spune el.