- ACAROM: Fără Rabla, consecințele vor fi dezastruoase.
- Suspendarea Rabla ar putea destabiliza piața auto.
- Piața auto din România e deja în declin.
- 2025: Uzina Ford Otosan de la Craiova demarează livrările de electrice.
- Final mai: Producția de Puma Gen-E e la 10.000 de unităţi.
- Dealerii de pe plan local aşteptau programul Rabla pentru a demara vânzările.
- România riscă să îmbătrânească şi mai mult un parc auto deja depăşit.
Asociaţia Constructorilor de Automobile din România avertizează că suspendarea programului Rabla în 2025 ar putea destabiliza grav o piaţă auto deja în declin.
Advertisment
Într-un an în care România produce pentru prima dată un automobil electric local, lipsa sprijinului guvernamental riscă să submineze eforturile de modernizare a parcului auto şi să favorizeze din nou importurile de maşini vechi şi poluante.
După o întârziere record a lansării programului Rabla 2025, discuţiile despre suspendarea completă a acestuia par să pună pe butuci un mecanism care, timp de peste două decenii, a susţinut nu doar înnoirea parcului auto, ci şi bugetul de stat şi locurile de muncă din industria auto.
Titlurile zilei
Ce spune Adrian Sandu, secretar general, ACAROM?
„Deja suntem pe o scădere cu 30% aproximativ la vânzările de vehicule noi pentru persoane fizice. Noi ne-am dorit și ne-am solicitat întotdeauna predictibilitatea. Predictibilitatea înseamnă că dacă anunți pe parcursul a cinci luni că va demara un program, introduce o așteptare în piață și automat clientul se așteaptă ca, odată cu introducerea acelui program, să-și achiziționeze o mașină sau prin alte sisteme, cum ar fi panourile fotovoltaice, tractoare prin RABLA și așa mai departe. Deci, automat clienții au deja această așteptare pentru anul acesta. Deci, în primul rând, această predictibilitate. O scădere sau o suspendare sau anulare a programului RABLA, deja suntem în luna iunie, suntem la jumătatea anului.
Piața e oricum afectată, piața de vehicule noi. Șase luni au trecut deja. Dacă va începe pe 19 iunie, va fi oarecum ok, să spunem, da? Deci avem timp să redresăm aceste vânzări. Plus, oamenii și-au comandat deja vehicule, așteptând că atunci când sunt livrate, să fie achiziția cu programul RABLA, dată fiind de anunțarea datei de lansare pentru persoane fizice. Și, nu în ultimul rând, dacă se va anula, ne așteptăm la o scădere de cel puțin 40-50% a pieței de vehicule noi pentru companii, cu consecințele aferente. Imposibilitatea colectării de TVA la nivelul volumului de piață pentru aceste vehicule, pierderea de locuri de muncă evidentă, fiindcă nemaivăzând 50% de mașini, e greu să-ți ții personalul care vinde vehiculele respective, sau chiar care le produce.
Industria lansează noi vehicule, dar ce faci cu ele dacă deja ai această așteptare pentru vânzarea lor și nu se mai confirmă. Exportăm, industria auto din România exportă 92% din producție, dar, totuși, o parte importantă a producției, fiindcă aici vorbim de 50-60 de mii de vehicule pe an, se regăsesc în piața auto din România. Dacă piața domestică, cum o numim noi, nu te mai susține și nu mai ai o stabilitate a acestei piețe și o predictibilitate a acestei piețe, ce te faci cu restul?”, spune el.