Adrian Mitrea, jurnalist, piata auto: Clienții așteaptă programele RABLA, respectiv RABLA+

Industria auto românească apasă frâna în aprilie 2025. 44.264 de mașini ies de pe liniile de producție de la Mioveni și Craiova, cu aproape 13% mai puține față de aceeași lună a anului trecut, conform ACAROM.

Dacia rămâne lider, cu peste 26.000 de unități produse, dar și uzina Ford Otosan scade sub pragul de 18.000. Pe primele patru luni, România pierde peste 23.000 de mașini față de 2024, un minus de aproape 12%. Ce se întâmplă cu producția auto? E vorba de cerere, de lanțuri de aprovizionare sau de o tranziție care încetinește?

Ce spune Adrian Mitrea, jurnalist, piata auto?

„În primul rând, merită să menționăm faptul că încă nu a început programul RABLA+, care e important în România pentru producția de vehicule electrice. După cum bine știm, Ford Puma Gen I este primul automobil electric de serie care se fabrică în România și mă aștept ca cererea pentru acest model să dezmorțească. De asemenea, programul RABLA Classic n-a început încă. În perioada aceasta, probabil, până la final lunii mai, va fi funcțional. Și, iarăși, și acest program dă cumva un pic de dependență clienților de finanțare și atunci, atât Dacia, cât și Ford, au o cerere ceva mai mică, cel puțin pe piața românească. Din acest motiv, clienții așteaptă programele RABLA, respectiv RABLA+.

La nivel european, avem o scădere ușoară dată de toate aceste incertitudini economice și politice pe care le avem, iată, nu numai România, dar sunt mai multe țări aflate în această situație, în această schimbare, să spunem, politică și economică. Și, desigur, în mod indirect, marginal, pe undeva, pe acolo, este și toată discuția asta, la nivel global, despre taxe și diverse alte forme de îngrădire a circulației libere, a mărfurilor prin taxe de lucrare, care, desigur, afectează un pic producția.

Mă aștept să fie o jumătate de an 2025 mai bună în acest semestru al doilea, în care ne pregătim să intrăm în scurt timp. Deci, mă aștept la niște rezultate mai bune până la final de an. Nu știu dacă piața auto își va reveni complet. Depinde foarte mult de ce se va întâmpla în continuare. Vedem presiunile pe cursul valutar, toate aceste semnale care dau un mesaj de ușoară incertitudine în ceea ce privește puterea de cumpărare a oamenilor. Dar, pe măsură ce lămurim chestiunile politice și economice, mă aștept ca piața să-și mai revină în a doua parte a anului, chiar dacă poate nu vom avea o creștere, dar nu cred că va fi o scădere semnificativă. Mă aștept la niște rezultate atât pe producție cât și pe vânzări în România. Niște rezultate similare cu ce am avut anul trecut, cel puțin”, spune el.

Exit mobile version