Advertisment
A.I.-ul schimbă tot. Asta spunea Harari, când te avertiza că inteligența artificială va schimba felul în care functionează lumea. Pentru că acum tu folosești A.I.-ul ca factor de decizie pentru a face cumpărăturile în mediul online, marile site-uri își schimbă abordarea. Branduri celebre precum Walmart sau Christian Louboutin își schimbă designul online și strategia de promovare, ca să fie pe placul AI-ului, nu al tău. Generative AI, ca ChatGPT sau agenții Google nu văd poze și bannere animate. Văd doar date clare, structurate și actualizate. Deja, retailerii americani au avut o creștere de 1.200% în trafic din partea A.I., iar până la finalul anului, agenții de cumpărături vor genera 260 de miliarde de dolari în vânzări online.\
Cum se schimbă relația brandurilor cu clientul, dacă AI-ul face deja selecția, recomandarea și chiar checkout-ul? Ce spune Adrian Mitroi, profesor de finanțe comportamentale, pentru Aleph Business?
” Până recent, companiile investeau într-un specialist SEO care avea misiunea de a le poziționa cât mai sus în motoarele de căutare. Acum însă, AI-ul „citește” internetul complet diferit. Nu este interesat de carusele, imagini sau elemente vizuale atractive pentru oameni, ci de date structurale și informații esențiale. Consumatorul modern nu mai are răbdare pentru detalii tehnice. Un agent AI poate să te întrebe ce ai nevoie, să-ți analizeze preferințele și să caute automat cele mai bune opțiuni. Uneori găsește prețuri surprinzătoare sau greșite — dovadă că AI-ul poate „halucina”. Totuși, procesul de descoperire este mult simplificat, iar tu rămâi doar să validezi opțiunea finală. Astfel, decizia este delegată către agent: tu devii persoana care doar aprobă soluția propusă. AI-ul îți prezintă informația în cel mai accesibil mod, iar această comoditate pare că va defini viitorul. Mulți își doresc un asistent — sau o asistentă — AI care să le cunoască gusturile, să le înțeleagă istoricul și să gestioneze complet procesul de cumpărare. Modelele avansate fac deja o parte din acest lucru. Brandurile care nu oferă date structurate riscă să piardă accesul la consumatorii care folosesc agenți AI. “