- Ciprian Lăduncă: 2025 a fost un an de aşteptare pentru antreprenori
- Ciprian Lăduncă: Antreprenorii spun că 2026 e anul în care vor accelera
- Ciprian Lăduncă: Viitorul nu aparţine nici celor excesiv de prudenţi
La final de an, de obicei, simt prudenţă în conversaţiile cu antreprenorii: întrebări despre costuri, riscuri şi incertitudine. Anul acesta, însă, în discuţiile avute cu antreprenori şi directori executivi, am realizat că abordarea este mai optimistă, iar mesajul care apare tot mai des este „suntem pregătiţi”, spune Ciprian Lăduncă, managing partner la LCL Advisory. Pentru mulţi dintre antreprenorii cu care vorbesc constant, 2025 a fost un an de aşteptare: proiecte analizate, dar neîncepute; investiţii discutate, dar amânate; decizii importante neluate, în aşteptarea unei perioade cu mai multă claritate. În primele trimestre ale lui 2025, mesajul final era „vedem la anul”. Acum, în decembrie, mesajul este diferit: „2026 este anul în care trebuie să accelerăm”, concluzionează Lăduncă.
Advertisment
De ce trece mediul antreprenorial de la prudență în 2025 la dorință de accelerare în 2026? Ce spune Ciprian Lăduncă, managing partner, LCL Advisory, pentru Aleph Business?
El spune că „un antreprenor trebuie să fie optimist în ADN-ul lui” și că optimismul pentru 2026 nu vine „din lipsa prudenței”, ci din faptul că antreprenorii „au trebuit să aștepte”, pe fondul conjuncturii politice, sociale și economice din România. El spune că acum „sunt multe șanse ca anul următor, 2026, respectiv și 2027, să fie stabil și cu condiții economice mai bune”. El adaugă că proiectul Ordonanței „Trenuleț”, dacă rămâne în forma de draft, „aduce un suflu extrem de necesar în economie”, atât pentru companiile mari, cât și pentru IMM-uri, prin păstrarea cotei de 1% pentru microîntreprinderi „în condițiile prevăzute de lege”. El spune că acest pachet alimentează ideea că „acum e momentul să accelereze”.
Cât de realist este să construiești business-uri solide în România, în contextul actual?
Ciprian Lăduncă spune că România este „într-un anumit stadiu de dezvoltare” și că, în comparație cu alte țări din Europa, „există un potențial foarte mare” de creștere. El spune că este „foarte încrezător” și indică exemple de antreprenori români care „au rezistat douăzeci, treizeci de ani” în piață, „au crescut business-uri solide din punct de vedere financiar”, „angajează oameni” și „plătesc salarii”. Potrivit lui, aceste exemple susțin ideea că dezvoltarea business-urilor solide continuă.
Titlurile zilei
De ce are nevoie mediul de business ca să reușească în 2026 și după?
Ciprian Lăduncă spune că primul lucru este „abordarea” și felul în care oamenii privesc viitorul. Apoi, el spune că este nevoie de „suportul din partea autorităților” și indică din nou Ordonanța „Trenuleț”, despre care spune că are „un pachet de măsuri foarte clar dedicat pentru dezvoltare”. El spune că statul trebuie „să ne lase să facem ceea ce știm să facem” și că angajații, furnizorii și clienții trebuie „să ne uităm în aceeași direcție”, către succesul companiilor.