- 340.000 angajați lucrează în clădiri moderne de birouri în București.
- 30% din totalul salariaților din Capitală lucrează în spații noi.
- Sunt 7.000 angajați noi pe piața de birouri în S1/2025.
În București, aproape o treime dintre angajați lucrează în clădiri moderne de birouri. În prima jumătate a anului, companiile contractează spații pentru peste 7.000 de oameni, iar cererea netă totalizează peste 64.000 mp, conform unui raportOffice Market Beat pentru semestrul2 al anului, publicat de compania de consultanță imobiliară Cushman AND Wakefield Echinox.
Advertisment
Deși cererea totală scade cu 28% față de anul trecut, rata de neocupare coboară la 13,4%, cel mai scăzut nivel din ultimii patru ani. Cu zero livrări noi în 2025, presiunea pe spațiile libere din zonele centrale se va menține.
Ce spune Mădălina Cojocaru, partner office agency, Cushman & Wakefield Echinox?
„Da, 2025 a fost un an atipic în zona livrărilor, în sensul că nu au existat livrări negativ noi. Și în același timp, cererea de spații moderne se menține. Această combinație face ca spațiile libere să fie ocupate mai rapid decât în anii trecuți. Iar în zonele cu ofertă limitată, presiunea asupra chirilor a început deja să se simtă. Noi vedem că prețurile sunt în creștere. Așa cum menționați dumneavoastră rata de neocupare, general pe București a ajuns la 13%, însă în zonele centrale, centrul nord și centrul vest, rata de neocupare este mai redusă decât cea menționată mai devreme. De exemplu, în CBD și în zona Barbu Văcărescu, Floreasca, rata de neocupare este între 4,5 și 7%.
Titlurile zilei
Cele mai active rămân companiile din sectorul IT. În ultimii cinci ani ele au generat aproximativ 40% din cererea totală. În ultimii doi ani au revenit serviciile profesionale în căutarea de spații noi și moderne, cum sunt consultanța, serviciile juridice, avocatura, contabilitatea. Sectorul financiar revine pentru că angajații încep din ce în ce mai mult să lucreze din birouri și împreună cu cererea de servicii, printre ele numită shared service sau BPO. Toate aceste companii caută spații moderne, bine amplasate, cu locuri de parcare atât în clădire, dar și parcări publice care să fie în proximitatea clădirii și mai ales clădiri care să fie adaptate muncii hibride, ceea ce înseamnă că își doresc o diversitate de servicii la partea lucrărilor și în apropierea acestora, să aibă o deschidere în compania care administrează, sau chiar proprietarul, dacă este administrată direct de proprietar, să aibă o deschidere spre a organiza evenimente care să fie îndreptate spre consolidarea spiritului de comunitate.
Iar ca zone, evident că zona centrală este cea mai căutată, noi o numim Central Business District, zona dintre Piața Victoriei și Aviatorilor. Însă, la fel de căutate sunt și zonele bine conectate la transportul public și în apropiere de ansambluri rezidențiale noi, moderne. În aceste zone sunt Barbu Văcărescu, zona Floreasca, la fel și zonele la Centru Vest, care în 2025 a ajuns să aibă un stoc mai mare de birouri decât Barbu Văcărescu-Floreasca. În Centru Vest avem aproximativ 630.000 m² de birouri”, spune ea.