- Radu Crăciun, preşedinte, APAPR: Fondurile de plată vor fi fonduri cu risc scăzut, așa cum e normal să fie, care vor investi doar în titluri de stat și depozite bancare.
- Guvernul amână legea care limita retragerea banilor din pensiile private la 25% imediat, iar restul urma să fie plătit eșalonat sau ca pensie viageră.
- Conturile sub 15.372 lei pot fi retrase integral sau în maxim 12 luni, iar fiecare beneficiar își poate alege opțiunea potrivită.
Guvernul amână adoptarea legii care limita retragerea banilor din pensiile private: doar 25% s-ar fi putut lua imediat, iar restul urma să fie plătit eșalonat sau ca pensie viageră.
Advertisment
Pentru conturi sub 15.372 lei (echivalentul a 12 pensii minime de 1.281 lei), sumele puteau fi retrase integral sau pe cel mult 12 luni, direct de la administratorul fondului.
Ce spune Radu Crăciun, preşedinte, APAPR?
„Trebuie să spunem că, în momentul de față, modul în care sunt făcute plățile nu duce la o investire a banilor în cazul în care plățile sunt făcute eșalonat. Adică, pe de o parte, sigur, se pot scoate banii într-o plată unică, ceea ce, din punct de vedere al plății, mai nou al CASS-ului, nu e foarte avantajos, sau se poate opta pentru plăți eșalonate, însă pe parcursul eșalonării banii stau într-un cont cu dobândă zero. Prin urmare, aceste plăți vor fi efectuate de către niște fonduri de plată.
Titlurile zilei
Fondurile de plată vor fi fonduri cu risc scăzut, așa cum e normal să fie, care vor investi doar în titluri de stat și depozite bancare. Dar asta înseamnă că, pe parcursul plăților, banii vor genera dobânzi din titluri de stat sau din depozite, deci ei se vor înmulți, ceea ce acum nu se întâmplă. Durata nu se dublează neapărat.
Într-adevăr, acum maximul este de 5 ani, atenție, maximul, și în viitor perioada poate să fie mai scurtă, de 10 ani. Depinde de suma care este strânsă. Pentru că durata se va obține făcând o împărțire între suma pe care ați strâns-o și pensia minimă pe economie, care este în momentul de față de 1.281 de lei.
Din această împărțire poate rezulta o perioadă de, spune-mi, cu titlul de exemplu, 10 luni, 15, 100 de luni, deci pot să fie perioade mai scurte de acei 10 ani în care beneficiarul va putea să extragă acești 1.281 de lei. Pentru cei care au sume foarte mari strânse, flexibilitatea crește. Sumele foarte mari vor permite, practic, mărirea plăților lunare, fără nicio limită, cu o singură condiție, ca perioada de plată să nu scadă sub 10 ani.
Deci dacă am strâns 300.000 de lei, să spunem, în fondul de plată, atunci pensia lunară pe care o vom primi, practic se va putea dubla față de această limită de 1.281, repet, cu condiția ca perioada de plată să nu scadă sub 10 ani.
Eu cred că proiectul de lege reflectă deja interesele participanților și nu reflectă în niciun fel interesele industriei. Asta e o precizare foarte importantă de făcut, pentru că în momentul în care cineva se va pensiona, practic el va pleca cu toți banii din fondul de pensie în care se afla acum și fie îi va primi, dacă e o sumă mică, fie îi va muta în fondul de plată.
Deci, practic, industria nu va mai avea acești bani mai departe, pentru că mulți au impresia că această prelungire înseamnă o prelungire în fondul de pensie. Oamenii vor putea să rămână în fondul de pensie, dacă doresc, chiar și după pensionare, iar dacă nu doresc, ei își vor muta toți banii în fondul de plată, așa cum, practic, se întâmplă și acum, doar că banii ei vor rămâne în conturi bancare. Deci, din punctul ăsta de vedere, pentru industria de pensii private, impactul este, aș spune, neutru.
Fie într-o situație, fie în cealaltă, impactul este neschimbat. Iar pentru oameni, eu cred că este un lucru bun. De ce? Pentru că, haideți să ne gândim la pensia Pilon II. Pensia Pilon II a fost gândită ca un produs care să meargă mână în mână, ca un produs complementar cu pensia publică.
O parte din banii care merg către pensia publică sunt, să spunem, îndreptați acum către aceste pensii administrate privat. În momentul în care se face plata, normal este ca această complementaritate să continue și la pensie. Cu alte cuvinte, ca, alături de pensia publică, să vină și pensia Pilon II. Pentru că, în momentul în care o parte din banii care merg la Pilon I sunt îndreptați către Pilon II, ca acum, automat pensia publică scade, pentru că nu mai intră așa de mulți bani în bugetul de asigurări sociale.
Și atunci, trebuie ca această ușoară scădere a pensiei publice să fie musai compensată de plăți lunare care să provină, de data asta, din Pilon II, unde banii au fost investiți”, spune el.