• Impozitul auto crește cu aproximativ 30% din 2026, iar mașinile mai vechi de 15-20 de ani pot avea taxe duble sau triple. Se aplică principiul „poluatorul plătește”.
  • Noua taxare ia în calcul nu doar capacitatea cilindrică, ci și clasa Euro și puterea motorului, pentru o evaluare mai corectă a impactului asupra mediului, scrie Monitorul de Știri.
  • Măsura urmărește stimularea achiziției de mașini noi și reducerea numărului de vehicule vechi și poluante, conform cerințelor Comisiei Europene.

Din anul 2026, șoferii din România plătesc, în medie, cu aproximativ 30% mai mult față de nivelul actual al impozitului auto. Cei mai afectați sunt proprietarii de mașini mai vechi de 15–20 de ani, pentru care impozitul se dublează sau chiar se triplează. Această creștere se bazează pe principiul „poluatorul plătește”, scrie Monitorul de Știri.

Caz concret: impozitul în București

În prezent, pentru o mașină cu motor între 1.400 și 1.600 cmc, impozitul anual este de 82 de lei în Capitală. Din 2026, același autoturism ajunge să fie taxat cu sume cuprinse între 91 și 132 de lei, în funcție de gradul de poluare al vehiculului.

Care e mecanismul de calcul al impozitului?

Autoritățile stabilesc că modificările nu mai țin cont exclusiv de capacitatea cilindrică, ci și de clasa de poluare Euro a autovehiculului. Se aplică un coeficient suplimentar care majorează impozitul în funcție de standardele de emisii. În prezent, impozitul se calculează pe baza unei sume de 10 lei la fiecare 200 cmc, sumă care se indexează anual cu rata inflației.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Care e presiunea Comisiei Europene?

Reforma vine ca urmare a cerințelor Comisiei Europene, care impune României această modificare fiscală pentru a reduce deficitul bugetar și poluarea. Din acest motiv, autoritățile introduc un sistem de taxare care reflectă mai fidel impactul asupra mediului al fiecărui autovehicul.

Care sunt propunerile în lucru?

Ministerul Transporturilor transmite deja propuneri către Ministerul Finanțelor. Acestea nu reprezintă forma finală, însă autoritățile promit accelerarea procesului de consultare și adoptare.

Noul impozit include și principii din fostul timbru de mediu

Analiștii spun că noul impozit anual înglobează elemente din fostul timbru de mediu, cum ar fi evaluarea în funcție de impactul asupra mediului. În plus, se ia în calcul și puterea motorului, nu doar capacitatea cilindrică, criteriu irelevant în cazul mașinilor electrice.

Care e necesitatea unei fiscalități mai echitabile?

Specialiștii subliniază că trebuie eliminate discrepanțele actuale. De exemplu, nu este justificat ca o mașină cu motor de 1 litru să plătească sub 100 de lei pe an, iar una cu motor de 3 litri să fie taxată cu peste 3.000 sau chiar 6.000 de lei anual. Reforma urmărește o abordare mai echilibrată a sarcinii fiscale.

Care e stimularea achiziției de mașini noi?

Un alt obiectiv al măsurii constă în încurajarea înnoirii parcului auto. Din cele peste 8,6 milioane de autoturisme înmatriculate în România, aproape 3 milioane au norma de poluare Euro 4, ceea ce înseamnă o vechime de circa 19 ani. Alte 1,2 milioane se încadrează în norma Euro 3, adică sunt fabricate după anul 2000. Doar un sfert dintre mașinile în circulație sunt mai noi de 15 ani.