- Tesla are vânzări și profituri în scădere și se confruntă cu concurență puternică și probleme politice.
- Musk promite robotaxi autonom, dar Tesla întârzie față de Waymo și se lovește de reglementări, scrie CNBC.
- Analiștii sunt împărțiți între optimism pe termen lung și scepticism cu privire la rezultatele curente.
Tesla se confruntă cu scăderi în vânzările de vehicule, profituri mai mici și o reducere a veniturilor din vânzarea creditelor de reglementare, din cauza schimbărilor politice cauzate de conducerea republicanilor. Anterior, promisiunile futuriste ale CEO-ului Elon Musk îi conving pe investitori să treacă peste cifrele financiare modeste, însă în prezent investitorii sunt mult mai precauți, scrie CNBC.
Advertisment
Care sunt promisiunile și reacția pieței?
Recent, Musk afirmă că vehiculele Tesla devin curând complet autonome și pot genera venituri pentru proprietari, prin serviciul de robotaxi aflat încă în faza de testare în Austin, Texas. Acesta vrea să extindă serviciul în alte state și speră să acopere jumătate din populația SUA până la sfârșitul anului, dacă obține aprobările necesare.
Cu toate acestea, anunțurile nu conving investitorii, iar acțiunile Tesla scad abrupt cu 8%, pe fondul unei concurențe tot mai intense, în special din partea producătorilor chinezi cu costuri mai mici, și a unor reacții politice negative care afectează imaginea companiei în SUA și Europa.
Titlurile zilei
Care sunt performanțele financiare recente?
Vânzările de automobile ale Tesla scad cu 16% în al doilea trimestru comparativ cu anul anterior, deși cererea crește în Europa și California. Musk avertizează că urmează “câteva trimestre dure”, cauzate de expirarea creditelor EV și de tarifarea impusă de administrația Trump.
Deși acțiunile recuperează o parte din pierderi, Tesla încheie săptămâna tot în scădere, cu o scădere de 22% în acest an, în contrast cu creșterea generală a pieței Nasdaq.
Care e perspectiva analiștilor?
Analiștii de la Canaccord Genuity rămân optimiști pe termen lung și văd potențial în serviciile robotaxi și în dezvoltarea roboticii. Totuși, ei subliniază că este necesară o îmbunătățire a performanței financiare curente.
Alte firme precum Jefferies și Goldman Sachs sunt mai rezervate, califică actualizările recente drept „plictisitoare” și pun sub semnul întrebării amploarea și maturitatea tehnologiei robotaxi.
Care sunt provocările reglementărilor?
Tesla vrea să lanseze serviciul robotaxi în zona San Francisco, dar nu obține încă permisele necesare din partea autorităților din California, care permit doar serviciile cu șofer uman la bord.
În prezent, Tesla testează robotaxi-ul în Austin și folosește o flotă mică de vehicule Model Y echipate cu tehnologia sa autonomă, însă acestea sunt monitorizate de la distanță și necesită un supraveghetor uman pe scaunul din față.
Care e poziția pe piață?
În comparație, Waymo, divizia autonomă a Alphabet, parcurge deja peste 100 de milioane de mile în mod complet autonom și testează tehnologia în mai multe orașe americane, inclusiv New York și Philadelphia. Waymo ajunge să aducă venituri semnificative în cadrul companiei-mamă, ceea ce reflectă un avans tehnologic și comercial față de Tesla.
Care e viziunea lui Musk?
În ciuda scepticismului, Elon Musk rămâne extrem de optimist și susține că Tesla ajunge să valoreze 20 mii de milioane de dolari. El afirmă că Tesla depășește Google și alți competitori în domeniul inteligenței artificiale aplicate la mașini și roboți și își consideră compania drept lider în această industrie emergentă.