• Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox: România este a doua, cea mai mare piață de retail din Europa Centrală și de Est, asta după Polonia, ceea ce ne oferă un potențial semnificativ de consum.
  • Peste 40 de retaileri internaționali intră pe piața românească între 2020 și 2025, iar majoritatea aleg Bucureștiul pentru lansare.
  • Principalele sectoare sunt îmbrăcăminte (26%), food & beverage (17%) și cosmetice & beauty (12%), iar brandurile preferă magazine proprii în locul francizelor.

Între 2020 și 2025, peste 40 de retaileri internaționali intră pe piața românească, estimată la aproximativ 60 de miliarde de euro. Aceștia generează venituri anuale globale de peste 80 de miliarde de euro. Majoritatea aleg Bucureștiul pentru lansarea operațiunilor, potrivit unei analize Cushman & Wakefield Echinox.

Brandurile provin în principal din trei sectoare: îmbrăcăminte (26%), food & beverage (17%) și cosmetice & beauty (12%), care împreună reprezintă peste jumătate din noile intrări. Cele mai multe preferă să deschidă magazine proprii și evită francizele sau parteneriatele.

Ce spune Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox?

„România continuă să atragă interesul retailului internațional datorită unui mix de factori foarte strategici. Mă refer aici, în primul rând, la dimensiunea pieței, acesta fiind un argument solid. România este a doua, cea mai mare piață de retail din Europa Centrală și de Est, asta după Polonia, ceea ce ne oferă un potențial semnificativ de consum.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Retailerii analizează, de asemenea, foarte atent și indicatorii economici. Chiar dacă în România există fluctuații, țara noastră e totuși un link de dezvoltare susținută, de creștere și o putere de cumpărare la fel în creștere, dar și un mediu legislativ favorabil investițiilor străine. Iar procesul de deschidere a unei afaceri aici, în România, este relativ simplu.

Un alt criteriu îl reprezintă costurile operaționale foarte competitive aici, în România. Mă refer aici la chirii, mă refer la salarii, mă refer la costurile de operare, care sunt mult mai reduse față de piețe din vestul Europei, ceea ce permite retailer-ului să aibă o marjă de profit bună, dar și o scalare mult mai eficientă a business-ului. Retailerii se uită, de asemenea, și la infrastructura de retail, pentru că există în România proiecte moderne care pot acomoda diverse formate de retail.

Peste 70% dintre retailerii care intră în România aleg Bucureștiul și orașele mari, deoarece avem aici un trafic ridicat, dar și toate facilitățile integrate. Nu în ultimul rând, un alt factor important îl reprezintă și poveștile de succes ale brandurilor care deja au confirmat pe piața din România că sunt iubite de către clienți și asta le dă încredere și altor jucători să aleagă România ca și piață de dezvoltare.

În afara capitalei, retailerii noi vizează, în principiu, orașele mari cu populație extinsă și o putere de cumpărare ridicată.

Orașe precum Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Constanța sunt în topul preferințelor acestor retaileri, pentru că aceste orașe pot acomoda proiecte de mari dimensiuni, chiar peste 100.000 de metri pătrați. În funcție de specificul brandului și al formatului, conceptului pe care fiecare îl are, pot alege și orașe secundare, mă refer la orașe sub 250.000 de locuitori, sau chiar orașe mici, unde dezvoltătorii propun formate de tip retail park sau centre de proximitate.

Cred că România oferă o platformă diversificată de retail și poate acoperi o gamă largă de concepte și de aceea depuse, de la Lux, chiar și concepte de tip discounter sau mass market și această flexibilitate ajută România să devină printre țările pe care retailerii le au în vizor pentru dezvoltare în următoarea perioadă”, spune ea.