• Braun, Erste: Eu sunt convins că bani există încă în piaţă.
  • Braun, Erste: Vânzarea de noi pachete de acţiuni ar fi benefică pentru bursă.
  • BET se tranzacționează la 18.700 de puncte, +11,8% în 2025.

Vânzarea unor pachete suplimentare de acţiuni, în oferte de 10-15% estimate de Ziarul Financiar la aproximativ 17 mld. lei, adică aproape 1% din PIB-ul estimat pe anul acesta, nu reprezintă o rezolvare pentru problema deficitului bugetar.

De ce? Comisia Europeană consideră veniturile din astfel de vânzări ca unele excepţionale şi neeligibile pentru calculul din procedura de deficit excesiv, spune Horia Braun, șeful Erste Asset Management.

Ce spune Horia Braun, CEO, Erste AM?

„Pentru piață, cu siguranță, este un lucru bun, pe termen lung, mai ales, să vindem pachete suplimentare din companiile de stat în atragerea de capital pe bursă, ar aduce mai multă adâncime piaței, am avea mai multe acțiuni care să fie tranzacționate, mai ales dacă vorbim de companiile nelistate anterior și care ar veni ca și nume noi la bursă. Asta ar lărgi, cu siguranță, spectrul de investiții disponibile pentru diverși investitori și privați și instituționali.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

De asemenea, ar crea o adâncime mai bună în piață, o mai bună posibilitate de diversificare. Ar exista, dacă vorbim de companiile care deja sunt listate, pachete noi ar aduce posibilitatea să avem o lichiditate mai bună pe bursă. Și, în general, dacă privim și din perspectiva companiilor și a interesului public, să spunem, listarea vine cu niște obligații, dar și cu niște potențiale avantaje pe termen lung.

În general, prezența la bursă vine cu o îmbunătățire a transparenței, a guvernanței corporative, care pe termen lung duce, în general, la o performanță financiară mai bună, posibil o profitabilitate în creștere, de care pot beneficia atât investitorii privați, cât și statul ca acționar.

Acum, din perspectiva strictă a bugetului, din păcate, probabil, această vânzare de pachete, din punct de vedere contabil, din ce știu eu, nu rezolvă problema deficitului bugetar. Sigur, aduce niște venituri și un cash flow către guvern pe termen scurt, însă, din perspectiva contabilă și din perspectiva negocierii cu Comisia Europeană ce privește programul de reducere a deficitului bugetar, nu rezolvă o problemă acută pe termen scurt pentru guvern. Deci, este mai mult o măsură de cash flow, de finanțare, decât o măsură care să adreseze problema, dezechilibrul dintre cheltuielile și veniturile guvernamentale. Pentru că veniturile acestea sunt de natură excepțională, one-off, nu sunt venituri recurente, ori pentru calculele contabile ale Comisiei Europene și din metodologia europeană de calcul a deficitului bugetar contează, în special, veniturile recurente. Deci, dacă vorbim, de exemplu, de dividende, acestea sunt luate în calcul. Dacă vorbim de vânzarea de pachete de acțiuni, acestea nu sunt considerate ca măsuri sustenabile de reducere a deficitului bugetar.

„Alternativele sunt multiple, atât pe partea de venituri de impozite și taxe, cât și pe partea de cheltuieli. Dar, cu siguranță, aceste alternative sunt, până la urmă, niște decizii de redistribuire a venitului național. Sunt niște decizii care sunt politice. Adică, aici nu putem să venim cu multe sfaturi din sfera economică. Sigur, orice măsură de reducere a deficitului, oricum am evaluat-o pe toate părțile, până la urmă duce la un impact asupra economiei reale.

Sigur că ne dorim cu toții ca acest impact să fie cât mai lin, să nu afecteze în mod semnificativ deciziile agenților economici. Și de asta cred că un pachet de măsuri echilibrate, care să nu creeze distorsiuni semnificative, adică nu majorări de un anumit impozit care să fie de magnitudine foarte mare, ci mai degrabă măsuri moderate pe diverse paliere, cred că aceasta ar fi varianta cea mai puțin disruptivă pentru economie. Și foarte important, cred, este ideea de a da o anumită predictibilitate.

Deci, chiar dacă anumite măsuri nu intră în vigoare în momentul de față, să existe un plan ca ele să intră în vigoare, iarăși foarte important pentru agenții economici, dacă se schimbă ceva în mod fundamental, în modul cum sunt percepute, de exemplu, impozitele, câteodată e nevoie de ajustări tehnice pentru agenții economici și aceste ajustări nu se pot face peste noapte. Deci, e nevoie clar de predictibilitate, de un anumit orizont de implementare a câtorva măsuri și, în general, de a menține acest principiu al echilibrului și al echității, dacă se poate vorbi și de asta”, spune el.