• Piața auto din România e deja în declin.
  • 2025: Uzina Ford Otosan de la Craiova demarează livrările de electrice.
  • Final mai: Producția de Puma Gen-E e la 10.000 de unităţi.
  • Dealerii de pe plan local aşteptau programul Rabla pentru a demara vânzările.
  • România riscă să îmbătrânească şi mai mult un parc auto deja depăşit.

Administrația Fondului pentru Mediu suspendă toate programele de finanțare, inclusiv lansarea sesiunii Rabla pentru persoane fizice, care era programată pentru azi, la ora 10:00, până la formarea noului guvern, anunță instituția.

“Este important ca lucrurile să fie făcute pe rând, cu răbdare și înțelepciune, tocmai de aceea suspendarea programelor AFM este un argument solid pentru ca prioritățile guvernului să poată fi onorate”, spune Florin Bănică, președintele AFM.

Asociaţia Constructorilor de Automobile din România avertizează că suspendarea programului Rabla în 2025 ar putea destabiliza grav o piaţă auto deja în declin.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Într-un an în care România produce pentru prima dată un automobil electric local, lipsa sprijinului guvernamental riscă să submineze eforturile de modernizare a parcului auto şi să favorizeze din nou importurile de maşini vechi şi poluante.

Anunțul este făcut, într-un comunicat modificat pe parcurs, dar cu același număr de înregistrare, conform surselor Aleph Business.

Inițial, AFM anunțase „anularea tuturor programelor de finanțare în derulare”.

La scurt timp, în același comunicat, mesajul a fost schimbat într-o „suspendare a lansării programelor” din 2025.

Ce spune Adrian Sandu, secretarul general, ACAROM?

„Așa cum am transmis și în comunicatul emis săptămâna trecută, suspendarea programului RABLA 2025 pentru persoane fizice lovește grav piața auto din România dedicată vehiculelor noi. Avem deja simțită o așteptare în piață, dat fiind faptul că pe primele cinci luni ale acestui an avem o scădere cu 26% a înmatriculărilor de vehicule noi pentru persoane fizice, ceea ce denotă faptul că majoritatea acestor clienți așteptau demarajul programului RABLA pentru a accesa și a-și achiziționa un vehicul nou. Nu în ultimul rând s-au pregătit pentru accesarea acestui program, iar suspendarea acestui an cu 24 de ore înainte de ora oficială impune mari probleme. Sunt mulți clienți care au plătit avansuri, sunt chiar clienți care au dus mașinile la casat pentru a obține formularele respective necesare înscrierii în program.

Și totodată sunt companii care s-au pregătit și au făcut stocuri de vehicule tocmai pentru a răspunde în timp util cererii clienților pentru acest program. Noi totuși nu înțelegem de ce un program care aduce beneficii statului român, un program care este subvenționat din certificate verzi, se cunoaște faptul că certificatele verzi sunt surse de finanțare doar pentru programe de mediu, dar nu pot fi folosite în alte scopuri decât pentru programul de mediu și un program care aduce fonduri la bugetul de stat, dacă luăm în calcul numai TVA, pentru un leu cheltuit prin programul RABLA se aduc la bugetul de stat 1,5 ron, sume care pot fi folosite pentru orice alte tipuri de cheltuieli ale statului român, inclusiv pentru acoperirea deficitului sau plata creditelor contractate, este suspendat astfel încât se amână, nu știm pe ce dată se amână acest program, fiindcă suspendarea sună ca o amânare, sperăm să nu fie o anulare, iar noi sperăm ca odată cu noul guvern să avem măsura corectă aceea de demaraj cât mai rapid a acestui program astfel încât statul român să câștige totuși ceva pe ultimele șase luni ale acestui an din derularea acestui program.

Atâta timp cât programul era anunțat, cât era discutat încă de la finalul anului trecut și se specificase foarte clar că va avea loc și această ediție al 2025, chiar se vorbea de un program de 5 ani, 2025-2030, s-a introdus o așteptare în piață și clienții au așteptat și așteaptă în continuare lansarea programului pentru a-și înnoi vehiculele și au renunțat la rable, românește. Programul a scos de pe piață o mulțime de rable de la lansarea acestui an, peste 600 de mii de la prima ediție și până acum, astfel că parcul auto din România a avut șansa să se curețe. Nu s-a curățat în totalitate, fiindcă au fost alte motive, în principal importul de vehicule second hand, în marea lor majoritate nefiscalizate, ceea ce nu a adus niciun leu la bugetul de stat. Dar credem că în continuare există acest import de vehicule iar anul acesta, pe primele 5 luni avem un raport de 1 la 3: pentru un vehicul nou înmatriculat, corespund 3 vehicule second hand.

Iar marea lor majoritate a acestor vehicule second hand au o vechime de peste 8 ani, ceea ce le face deja eligibile pentru programul RABLA. Riscăm? Ce să riscăm? Riscăm îmbătrânirea parcului auto în primul rând, dat fiind faptul că, vă spuneam mai devreme, raportul între vehicule noi și second hand înmatriculat este 1 la 3, iar în prezent, vârsta parcului auto a ajuns undeva la 15,4 ani. Suntem cam pe ultimele locuri din Europa. Pe de altă parte, riscăm o cădere a pieței cu peste 40% față de anul anterior, ceea ce înseamnă colectări mult mai mici la bugetul de stat, dar nu se mai vând vehicule, ceea ce înseamnă punerea în pericol a mii de locuri de muncă din sistemul de producție, distribuție, vehicule, dar și de service, fiindcă toate rețelele de service pentru vehicule noi vor avea de suferit, da? Garanțiile sunt garanții, dar mai facem și revizii la mașini.

Totodată nu se va mai colecta TVA-ul pentru vehicule noi, fiindcă dacă în cazul vehiculelor second hand nici nu se știe care este valoarea declarată a acestora, ce taxe se pot colecta, cum se pot colecta, și așa mai departe. În cazul vehiculelor noi, tot comerțul este 100% fiscalizat, da? Și nu dealerii, producătorii de vehicule plătesc TVA-ul la timp, fiindcă altfel au și celelalte impozite, fiindcă altfel au business-urile închise. Deci riscăm o cădere a sectorului de vânzări și nu în ultimul rând, chiar și a producției. Chiar dacă în acest moment cele două uzine de la Mioveni și de la Craiova exportă peste 90% din producție în exterior, totuși 10% de vânzări pe piața din România din total producție înseamnă ceva, înseamnă în cel puțin o lună de muncă în industria auto din România. Ceea ce nu poate să aducă decât o atingere intereselor industriei și în ultimul rând, intereselor naționale prin necolectarea taxelor de care vă spuneam mai devreme.

Comandarea unui vehicul impune semnarea unui precontract, precontract de achiziție de vehicul în care sunt stabilite clar clauzele în funcție de dealer și de producător. Sunt clauze diferite dar cu siguranță dacă programul nu va fi pus în aplicare, deci dacă programul nu va fi lansat pentru persoanele fizice, nu știu dacă există dealerii sau producători care vor putea da un bonus clientului echivalent cu cel oferit prin programul RABLA, astfel că prețul vehicului va deveni unul mult mai mare decât prețul final al vehicului, va deveni unul mult mai mare decât cel la care spera în decizia fiecărui client.

Noi totuși sperăm ca programul în perioada următoare să fie lansat pe considerentele pe care le-am detaliat mai devreme și astfel încât clienții să beneficieze de vehicule la prețul convenit. Este greu, în industria auto lucrăm cu marje de profit de o cifră și de cele mai multe ori cifra aceasta este sub șapte, deci automat de unde să dai atâta discount, fiindcă și acum prețurile sunt susținute în marea lor majoritate de producători și de distribuitorii de vehicule, special pentru că există această presiune în piață”, spune el.