- AI optimizează procesele în real estate, dar nu înlocuiește relațiile umane și nu reduce mult angajații, scrie ZF.
- Cele mai vizate domenii sunt analiza locațiilor, managementul facilităților și administrarea contractelor.
- Deciziile rămân umane, iar integrarea AI necesită responsabilitate și atenție la riscuri.
Inteligenţa artificială are potenţialul de a transforma semnificativ industria imobiliară, în special în optimizarea proceselor operaţionale, însă nu înlocuieşte complet relaţiile umane şi nu duce la o reducere majoră a numărului de angajaţi, conform ZF.
Advertisment
AI impactează operațiunile, dar nu reduce personalul
Deşi peste 70% dintre companii anticipează un impact puternic al AI asupra proceselor, doar 2% cred că aceasta afectează semnificativ forţa de muncă. Oamenii rămân esenţiali în consultanţă, negociere şi construirea relaţiilor de încredere, aspecte care nu pot fi înlocuite de tehnologie, explică Daniela Popescu, director Colliers.
Printre cele mai vizate domenii de aplicare a AI în real estate se numără analiza locaţiilor (55%), managementul facilităţilor (49%), administrarea contractelor (46%) şi strategia de portofoliu (45%). Regiunea Asia-Pacific se află în avangarda adoptării și folosește sisteme AI integrate pentru eficienţă operaţională şi reducerea costurilor.
Titlurile zilei
Totuşi, majoritatea respondenţilor nu prevăd schimbări majore în angajări, deoarece deciziile din real estate sunt profund umane, bazate pe relaţii şi încredere. În plus, riscurile AI, precum confidenţialitatea datelor şi complexitatea implementării, sunt considerate semnificative și este necesară o integrare atentă, centrată pe oameni, care echilibrează beneficiile tehnologice cu responsabilitatea şi etica.