- România are al treilea cel mai rapid avans la cheltuielile pentru mesele în oraș, cu 6,2 miliarde euro în 2024, scrie un comunicat.
- Creșterea reflectă venituri mai mari, urbanizare și schimbarea stilului de viață, mai ales la tineri.
- Comerțul stradal și retailul de proximitate cresc, iar investițiile imobiliare se îndreaptă spre zonele centrale și rezidențiale.
România înregistrează al treilea cel mai rapid avans la cheltuielile pentru mesele în oraș, după Turkmenistan și China, într-un eșantion de aproape 80 de țări, potrivit Oxford Economics, conform unui comunicat.
Advertisment
În 2024, o familie cheltuie, în medie, 830 de euro, iar suma totală ajunge la 6,2 miliarde de euro — de cinci ori mai mult decât acum 10 ani.
Creșterea cheltuielilor reflectă trai mai bun
Creșterea reflectă un nivel de trai mai ridicat, o urbanizare accelerată și o schimbare de generaţii, care influențează comportamentele de consum. Chiar dacă sumele cheltuite rămân sub cele din alte state europene — de exemplu, 2.000 de euro în Ungaria sau 1.700 de euro în Cehia — decalajele se estompează, mai ales între marile oraşe, unde veniturile se apropie de cele ale Budapestei sau Pragăi.
Titlurile zilei
Ce spune Liana Dumitru, director retail agency, Colliers?
„Deși este o creștere semnificativă față de 2010, România rămâne în continuare în urma altor țări din regiune, ca sumă netă cheltuită, ca să nu mai vorbim de Europa de Vest. De exemplu, o familie din Ungaria cheltuie anual în jur de 2.000 de euro, iar una din Cehia – aproape 1.700 de euro. O posibilă explicație ar fi că România are încă una dintre cele mai mari populații rurale din Europa, ceea ce are un efect negativ asupra mediei. Totuși, diferența reală dintre un bucureștean, clujean sau timișorean și un locuitor din Budapesta, Brno sau Praga – când vine vorba de venituri sau de cheltuieli – este mai mică decât par să indice aceste cifre.
Comerțul stradal trece printr-o transformare vizibilă, care va deveni tot mai accentuată în anii ce vin. Marile orașe au deja zone în care localnicii și turiștii se adună firesc, însă aglomerația din aceste spații arată că există o nevoie clară de extindere. Tocmai de aceea, ne așteptăm la un val de investiții imobiliare care să valorifice acest potențial, vizând tot mai mult zonele centrale, dar și comunitățile rezidențiale aglomerate cu deschidere către comerțul de proximitate”, spune ea.