- Bonea, MET: Investițiile smart sunt rețeta succesului în turism.
- Bonea, MET: În România, piața de turism e în continuă expansiune.
- Bonea, MET: Nu avem suficiente localități de top în România.
- MET încheie 2024 cu afaceri de 13,2 mil. lei, +7% față de 2023.
- Meta Estate Trust e o companie de tip holding, listată la BVB.
În România, piața de turism e în expansiune.
Advertisment
Dar mai mulți turiști aleg să meargă în vacanță în străinătate.
Pentru că nu au suficiente locații de top la noi în țară.
Titlurile zilei
De aceea, investițiile în turismul local sunt o oportunotate.
Ce putem face pentru a atrage turiștii și a menține românii pe piața din România?
Simplu: investiții smart, bine gândite, locații excelente și dezvoltatori cu expertiză, spune Alexandru Bonea, cofondator şi CEO al holdingului imobiliar Meta Estate Trust, listat la BVB.
Ce spune Alexandru Bonea, cofondator şi CEO, Meta Estate Trust?
„Foarte bine ați spus, noi suntem un holding imobiliar listat pe piața BVB. Avem investiții în trei piețe, în piața rezidențială de retail și piața hotelieră care este subiectul discuției de astăzi. Ne-am axat pe investiții în hoteluri high-end și ultra high-end. Avem o investiție făcută în proiectul Swiss Hotel din Poiana-Brașov, care e primul hotel de 5 stele cu brand european. Ceea ce am văzut este că din ce în ce mai mult crește o asimetrie între calitatea serviciilor și prețurile care sunt pe piață, pe piața locală și pe piața externă. Iar în România prețurile sunt semnificativ mai ridicate, raportate la aceeași calitate în comparație cu alte piețe, chiar și din zona centrală est europeană.
Asta face, chiar dacă e, să spun, mai dificil switch-in costul, să pleci în vacanță în altă țară decât la tine în țară, este unul semnificativ, trebuie să te urci în mașină sau să-ți cauți un bilet de avion. În schimb, această asimetrie face ca mulți turiști să ajungă, să se ducă în alte țări, pentru că costurile sunt mai mici la aceeași calitate sau calitatea este mai ridicată la aceleași costuri. Dar aici apar și oportunitățile, fiindcă dacă piața ar fi dezvoltată și totul ar fi simetric, n-am mai avea același oportunități. În schimb, la noi, România, există foarte multe oportunități și exact acest lucru este și ce văd marile brand-uri hoteliere, care încep să aibă planuri de expansiune foarte mari pe România. Practic, oportunitatea este să investim în hoteluri cu brand-uri, hoteluri care sunt administrate de companii cu multă expertiză, care pot livra această calitate la un preț mult mai competitiv.
Da, aici este un lucru foarte interesant. Noi l-am analizat foarte extensiv. Fugim destul de tare ca investitori de investiții pe litoral, fiindcă au această sezonalitate, ceea ce generează un grad de ocupare al hotelurilor mult mai mic, versus o investiție la munte, de exemplu în Poiana Brașov, care are multisezonalitate. Are iarna, are vara și are și extrasezonul de toamnă și primăvară. Dar toate lucrurile astea nu se reflectă și în prețul imobilelor de la mare sau prețul costului de cazare pe noapte. Deci automat randamentele la mare în acest moment sunt mult mai mici. Și aici cumva este și o problemă clasică de ou și găina, care e prima?
Fiindcă nu avem turiști în extrasezon la mare și din acest motiv nici nu avem servicii de extrasezon la mare. Soluția pentru această rezolvare este investiția în servicii extrasezoniere la mare, în rețele de spa, de conferințe, din hoteluri cu infrastructură mare care pot oferi aceste servicii. Dar desigur, asta presupune o investiție semnificativă, presupune o expertiză semnificativă care astăzi foarte puțini jucători din această piață o au. Și desigur presupune un timp ca aceste servicii să fie înțelese de piață și folosite. Adică primii investitori care vor face aceste tipuri de investiții vor avea nevoie de curaj și vor avea nevoie de răbdare ca litoralul nostru să înceapă să devină o destinație interesantă pentru extrasezon.
Noi avem niște locații foarte frumoase. Și au început să apară odată proiecte butic micuțe făcute de diverși antreprenori care au acces la capital și au fost în afară în vacanțe și au văzut calitatea serviciilor din afară și în același timp au văzut lipsa de astfel de unități de cazare la noi în România și atunci au deschis proiecțele micuțe ca să implementeze ce au văzut ei în afară și au foarte mult succes. Mai ales micile unități de cazare, butic ultra high-end sau high-end de la munte dar aproape mereu pline. În schimb ceea ce e de interes pentru noi și unde cred că e oportunitatea mare fiindcă e mult mai scalabil este în unități de cazare mari în hoteluri și apar hoteluri operate de companii specializate cu brand-uri hoteliere mari cum ar fi sub brand-urile Accor, Hilton, grupul ICHG, Marriott și așa mai departe.
Fiindcă în momentul când vii cu astfel de brand-uri, aceste brand-uri îți oferă și un funnel de vânzări mult mai bun, reușesc să atragă și turiști din afară fiindcă sunt arhi cunoscute în toată Europa și toată lumea și foarte important te ajută să livrezi o calitate a serviciilor ridicate. Deci pe noi ce ne interesează acum sunt unități de cazare mari cu peste 100-150 de chei cu brand-uri hoteliere și administrate de companii de operare instituționale, profesionale”, spune el.