- China controlează 90% din producția de magneți cu pământuri rare.
- Fără magneți, fabricile auto europene încep să se închidă.
- Exporturile Chinei sunt blocate de birocrați din Beijing.
- Un vehicul folosește 0,5 kg de pământuri rare per mașină electrică.
- GM, BMW caută soluții fără pământuri rare.
- UE lansează „Critical Raw Materials Act”, dar lent.
- Niron primește 250 mil. $ pentru magneți „rare-earth free”.
- Firmele sunt dispuse „să plătească orice preț”, spun furnizorii.
Criza magneților lovește din nou industria auto mondială. Fabricile riscă să se închidă din iulie, spun furnizorii.
Advertisment
Frank Eckard, directorul general al producătorului german de magneţi Magnosphere, primeşte un val de apeluri disperate din partea producătorilor auto şi a furnizorilor de componente.
China controlează aproape 90% din producția de magneți esențiali pentru mașini și limitează drastic exporturile.
Titlurile zilei
De la oglinzi și senzori până la motoare electrice, lipsa pământurilor rare amenință să devină al treilea șoc major de aprovizionare din ultimii cinci ani, după pandemie și criza semiconductorilor.
Un vehicul electric folosește, in medie, aproximativ 0,5 kg de elemente din pământuri rare, iar o mașină pe combustibili fosili folosește doar jumătate din această cantitate, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie.
Ce spune Adrian Mitrea, jurnalist auto?
„Încă nu avem o dimensiune a problemei pentru că sunt abia primele semnale, exact cum am experimentat asta și în urmă cu vreo 5 ani cu criza semiconductorilor. Fiind o situație, să-i spunem, economică și de lanț de aprovizionare aflată încă la început, e greu de prezis în ce direcție va evolua. Este însă clar o formă prin care vedem un soi de protecție a producătorilor locali din China pentru că tendința asta expansionistă a producătorilor auto din zona respectivă a lumii este foarte evidentă în acest moment și pentru că această țară controlează în mare parte resursele necesare pentru a produce mașini electrice, dar nu numai, ci și hibride și de alte tipuri prin anumite tipuri de componente, poate cumva să dicteze ritmul în care se mișcă restul lumii și ei pot avea un culoar mai liber de trecere pe piață. Repet, suntem încă la început, poate să fie o criză majoră, poate să fie o criză care să ducă la probleme foarte mari de aprovizionare pe toată industria auto europeană și nu numai, sau pur și simplu va fi un element din ăsta de perturbare a pieței care se va stinge rapid, așa cum au fost și altele.
De pe o zi pe alta nu ai cum să vii cu o soluție. Soluția constă doar în o cercetare-dezvoltare pe termen mediu și pe termen lung pentru a încerca pe cât posibil înlocuirea magneților sau pământurilor rare. De asemenea, o altă idee este continuarea de explorare geologică în alte părți ale lumii pentru a găsi aceste resurse și în alte locuri în care oamenii n-au căutat până în prezent. Și în ultimul rând, o relație dinamică comercială mai sănătoasă pe termen mediu și pe termen lung cu China și cu alți parteneri care au la dispoziție resurse de acest fel.
Zero mai puțin posibil, cu un conținut redus, da. Sunt câteva exemple în industrie care au reușit să facă lucrul ăsta, însă toate lucrurile astea presupun și un cost tehnologic mai ridicat, care în definitiv tot la consumator se sparge. Și dacă ne uităm la piața de volum de mașini electrice, este foarte clar că așa de pe azi pe mâine, nici măcar pe un orizont de 3-4 ani, nu pot fi înlocuite aceste materiale”. spune el.