• Piața auto scade în mai cu 30% din cauza amânării programului RABLA.
  • În primele 5 luni în 2025 persoanele fizice iau mai puțin cu 26% față de 2024.
  • Importurile de mașini SH, majoritatea nefiscalizate cresc cu circa 30%.

Un nou risc pentru piața auto din România, după ce Guvernul amână Programul RABLA. Deja piața de autoturisme noi scade în luna mai cu 30% pe fondul incertitudinii programului.

În primele 5 luni, persoanele fizice cumpără cu 26% sub nivelul achizițiilor din 2024. În timp ce importurile de vehicule second-hand – majoritar nefiscalizate – cresc cu aproximativ 30%.

„Oprirea subvențiilor exact când piața începe să se modernizeze va bloca investițiile importatorilor, va afecta rețelele de service și va tăia sute de locuri de muncă. România își subminează, astfel, propriile obiective de siguranță rutieră și reducere a emisiilor”, spune Andrei-Sebastian Ivan, reprezentant al Asociației Importatorilor si Distribuitorilor de Motociclere și Motocicluri.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Ce spune Andrei Ivan, reprezentant, AIDMM?

„Este o contradiție majoră între angajamentele asumate de România pentru tranziția ecologică și siguranță rutieră și actuală lipsă de acțiune privind programul RABLA. În lipsa unor măsuri clare și predictibile, piața vehiculor noi, inclusiv și a moto, pierde trenul în față importurilor second-hand, nefiscalizate și, în mare măsură, poluante. Statul, indirect, favorizează astfel o economie gri, cu vehicule mai vechi și mai puțin sigure, tocmai în momentul în care ar trebui să stimuleze mobilitatea verde și modernizarea flotelor auto și moto.

Dacă guvernul deblochează urgent programul Rabla, consecințele sunt clare și dureroase. Vorbim despre pierderi directe și indirecte de mii de locuri de muncă în import, distribuție și servicii conexe, precum și pierderi fiscale de miliarde de lei din cauza scăderii vânzărilor de vehicule noi. Industria moto este încă tânără și în curs de dezvoltare în România și va rezista cu greu fără subvenții și fără predictibilitate fiscală. Fără sprijin riscă un regres semnificativ al întregului segment, afectând inclusiv obiectivele de reducere a emisiilor și creșterea siguranței rutiere”, spune el.