- În 2023, 2/3 din energia UE era nepoluantă, iar în 2024 crește la aproape 75%, dar cererea de energie electrică stagnează, potrivit unui studiu.
- Electrificarea consumului final avansează lent: industria are 33% electrificare, transportul electric doar 1%, iar consumul casnic 26%.
- Pentru obiectivele climatice, UE trebuie să investească urgent în infrastructură și să stimuleze cererea, evitând riscurile unui sistem energetic fragil.
„În 2023, două treimi din energia electrică a UE provenea din surse de energie nepoluante, energia nucleară contribuind cu 23%, iar energiile regenerabile cu 45%. În 2024, această cifră a continuat să crească, ponderea totală a energiei electrice curate ajungând la aproape 75%. În mod îngrijorător, cererea de energie electrică din Europa continuă să stagneze, parţial din cauza creşterii eficienţei energetice, dar în primul rând din cauza scăderii cererii determinate de declinul economic al Europei“, se arată în studiul Power Barometer 2024 realizat de Eurelectric, una dintre cele mai puternice organizaţii la nivelul UE pentru industria energetică, citat de ZF.
Advertisment
Dar în timp ce la nivelul producţiei de energie tranziţia spre verde deja nu mai este o tendinţă, ci un fapt împlinit, în rest electrificarea bate pasul pe loc.
„Având în vedere ţinta de neutralitate climatică asumată pentru 2050 şi o reducere a emisiilor cu 55% până în 2030, urgenţa decarbonizării şi electrificării este clară. Pentru a ne orienta către un viitor decarbonizat, sigur şi competitiv, electrificarea este calea. Acest lucru necesită măsuri urgente pentru a garanta siguranţa investitorilor, pentru a stimula cererea industrială de energie electrică şi pentru a consolida reţeaua electrică a Europei“, mai spun reprezentanţii Eurelectric. Dar de la declaraţii la realitatea din teren, drumul este extrem de dificil. Iar în timp ce UE bate pasul pe loc, China face un salt de 7% în ceea ce priveşte electrificarea economiei sale faţă de 2015 şi a depăşit UE.
Titlurile zilei
Ce arată statisticile europene?
Dacă la nivel industrial rata electrificării consumului de energie era de 34% în 2014, în 2033 scade la 33%. Transportul rutier electric este o iluzie, cu o pondere de numai 1% din total. La nivelul consumatorilor casnici, deşi ataşamentul faţă de obiectivele climatice europene este evident, realitatea din teren arată că rata electrificării consumului final de energie este de numai 26%.
„Sondajul nostru din 2024 arată că 8 din 10 consumatori casnici declară că iau măsuri pentru a-şi reduce impactul asupra mediului, implicându-se astfel în tranziţia energetică, aceasta fiind aceeaşi cotă ca cea raportată în 2021. Acest lucru se realizează, de exemplu, prin eficienţă energetică, conservarea energiei şi evitarea activă a emisiilor, mai degrabă decât prin acţiuni care promovează electrificarea“ este doar una dintre concluziile studiului lansat anul acesta de Eurelectric, Power2People, al cărui scop este tocmai de a înţelege ce este de făcut pentru ca ideea electrificării consumului de energie să capete tracţiune.
Dar pentru moment, grija faţă de mediu se arată mai ales prin reducerea consumului de energie, fenomen determinat mai ales de creşterea preţurilor odată cu declanşarea conflictului din Ucraina. Asimilarea tehnologiilor verzi care duc la electrificare bate pasul pe loc. Sunt mai mulţi factori care determină reticenţa consumatorilor de a face pasul spre electrificare.
„Electrificarea consumului casnic este obiectivul-cheie pe termen lung. În ciuda tendinţei pozitive de creştere a numărului de instalaţii fotovoltaice solare şi de vehicule electrice, nu credem că va fi posibil pe termen scurt să transformăm majoritatea consumatorilor în prosumatori deplini, având în vedere că cetăţeanul european mediu nu are mijloacele financiare necesare pentru a-şi permite un vehicul electric şi o instalaţie fotovoltaică solară sau o soluţie de stocare“, se arată în studiul Eurelectric. Electrificarea depinde de preţ, iar la nivelul UE cei mai mulţi dintre consumatorii de energie spun că deocamdată acest proces este prea scump. Problema este că multe dintre aceste presupuneri se bazează pe ceea ce se numeşte „outdated knowledge“, adică pe date vechi, pentru că în cele mai multe cazuri, tehnologia care permite electrificarea s-a ieftinit în ultimii ani.
La finalul zilei, datele arată că, cel puţin pentru consumatorii casnici, încălzirea se face pe gaze în proporţie de 34%, încălzire centralizată în proporţie de 19% şi pe lemne, 10%. Ponderea sistemelor electrice este de numai 18%. În zona de transporturi, dominaţia combustibililor fosili este clară.
Dincolo de preţ, nici piaţa în sine nu stimulează prin preţ creşterea consumului, deşi în ultimii ani au fost tot mai multe ore în care preţul a fost negativ datorită excedentului de energie verde injectată în sistem.
„Contractele de furnizare a energiei electrice variază foarte mult, de la contracte pe deplin dinamice privind preţul energiei electrice la contracte cu preţ fix privind preţul energiei electrice. Consumatorilor bine informaţi ar trebui să li se permită să decidă ce contract se potriveşte profilului lor de risc şi se aliniază preferinţei lor de a se implica în semnalele de preţ. De exemplu, prosumatorii ar putea fi mai înclinaţi să aleagă un contract cu preţ variabil complet, în timp ce alţi consumatori ar putea prefera contracte hibride sau contracte cu elemente fixe de timp de utilizare”.
Pe măsură ce discuţia avansează, lucrurile se complică pentru că o eventuală creştere a consumului de energie prin electrificare va pune şi mai mare presiune pe nişte reţele care arată chiar şi acum că nu sunt pregătite pentru tranziţia energetică, cazul din Spania, al penei de curent de pe 28 aprilie, fiind cel mai bun exemplu. Iar discuţia tot la consumatori ajunge deoarece cu cât sistemul de producţie devine mai descentralizat şi intermitent, consumatorii pot fi implicaţi mai mult în funcţionarea corectă a acestuia.
Ce spune Markus Rauramo, noul preşedinte al Eurelectric şi CEO Fortum?
„Trebuie să îi implicăm pe consumatori tot mai mult pentru că trecem spre un sistem intermitent. Trecem spre un sistem intermitent, mult mai fragil, dar ştim ce trebuie făcut. Lucrurile (tranziţia energetică – n.red.) nu se vor întâmpla în 2-3 ani, ci în 10-15“, spune el în cadrul summitului Eurelectric de săptămâna trecută de la Bruxelles.
Pe de altă parte, însăşi electrificarea agresivă a consumului de energie vine la pachet cu propriile sale provocări.
Ce spune Michael D. Lewis, CEO, Uniper?
„Dacă ajungem să avem un grad de electrificare de 80% la nivelul economiilor, atunci le închidem pe toate în cazul unui eveniment precum cel din Spania“, adaugă el.
Dar alţi vorbitori spun că exemplul Spaniei trebuie să fie un îndemn de a face tot posibilul la nivel de investiţii pentru a avea un sistem energetic funcţional.
Ce spune Birgitte Ringstad Vartdal, CEO, Statkraft?
„Noi avem mult hidro, cu multă flexibilitate. Piaţa norvegiană este în totalitate regenerabilă. Toţi banii îi punem în regenerabile şi baterii. Exemplul din Spania ne-a arătat din nou cât de important este să avem un sistem energetic funcţional“, continuă Vartdal.
Practic, consumatorii de energie vor face pasul spre electric dacă preţul va fi mai mic, iar pentru ca preţul să fie mai mic, este nevoie de tot mai multă capacitate de generare, lucru care va antrena şi consumul, mai ales ţinând cont de mult aşteptata ascensiune a centrelor de date. Dar pentru ca acestea să aibă loc, este nevoie de reţele, stocare, producţie de energie care să poată echilibra rapid intermitenţele regenerabilelor, nuclear. Pe scurt, de foarte mulţi bani într-o UE cu o piaţă de capital fragmentată. O altă provocare.
„Construiţi infrastructura şi aşa se va întâmpla (build it and they will come)“, mai spune Michael D. Lewis, CEO Uniper. Iar această infrastructură trebuie să fie digitală.
„Viitorul sistemelor energetice şi digitale ale Europei trebuie abordat împreună, nu izolat. Tranziţia energetică şi transformarea digitală trebuie să fie eficiente, sigure şi echitabile – aducând o valoare reală atât sistemelor noastre, cât şi societăţilor noastre“, conchide Georgios Stassis, chairman & CEO al PPC Group.