- Mai 2025: Înmatriculările de autoturisme noi scad cu 32,7% an/an.
- În primele 5 luni din an, înmatriculările de mașini noi au -12,1% an/an.
- În primele 5 luni din an, Dacia înmatriculează 14.875 de mașini noi.
- ACAROM: Sunt înmatriculate 10.521 de autoturisme noi în mai.
Înmatriculările de autoturisme noi în România scad în mai 2025 cu 32,7% faţă de mai 2024, și ating un volum de 10.521 unităţi, potrivit datelor ACAROM.
Advertisment
În primele 5 luni din 2025, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, înmatriculările de autoturisme noi scad cu 12,1%, până la 53.745 de unități.
Cine conduce în topul înmatriculărilor de mașini noi în primele 5 luni din an? Dacia, cu 14.875 de unităţi, iar pe locul secund este Toyota, cu 4.880 de unităţi.
Titlurile zilei
Cât despre autoturismele second hand înmatriculate pentru prima oară în România, volumul lor ajunge la 33.043 unități în luna mai. Adică o creștere de peste o treime de la an la an.
Ce spune Silvian Irimia, jurnalist în piața auto?
„În primul rând și motivul principal este un recul la amânarea tichetului RABLA. Pentru că, de exemplu, anul trecut tichetul RABLA a fost numai mai devreme și inițial anul ăsta trebuia să fie dat în martie și am văzut că s-a amânat până la mijlocul lunii iuniei. Astfel, mai mulți oameni vă dați seama, au așteptat până la validarea acestui tichet RABLA pentru a-și putea achiziționa mașini noi mai ieftin decât prețul de listă. În același timp ne uităm și la, cum să spun, mediul socio-economic. De când a fost cu anularea alegerilor din decembrie a fost un mediu economic foarte nesigur, iar oamenii nu știau ce să facă și nu au vrut să-și investească, să-i blocheze. De fapt, niște sume foarte mari pentru mașini noi. Și de aici se vede foarte bine și creșterea mașinilor second-hand. Pentru că o mașină second-hand, clar, va fi mai ieftină decât o mașină nouă și în același timp și va avea și o devalorizare mai mică decât o mașină nouă.
Într-adevăr s-a văzut o creștere foarte puternică în prețuri, atât și la mașinile second-hand, cât și la mașinile noi, dar mai mult la mașinile noi. Pentru că este cumva și o replică la dorința clientului. Toți clienții vor acum să aibă mașini cu ecrane, mașini cu tot felul de sisteme, mașini cu, nu știu, asistent vocal și așa mai departe, dar că mulți dintre acești clienți nu înțeleg că toate aceste sisteme în plus și toate aceste dorințe pe care le au costă în plus, adică îi costă pe producători mai mult să creeze toate aceste lucruri. În plus că știm foarte bine că în continuare sunt niște crize de semiconductori, chiar dacă nu se mai vorbește despre ele, astfel toate mașinile noi devin din ce în ce mai scumpe. Prin urmare, mașinile second-hand de acum 2 ani, 3 ani, 4 ani, care nu aveau toate, mă rog, toate aceste sisteme pe care și le doreau clienții, da, devin din ce în ce mai ieftine, sunt mai accesibile, cum spuneam și devalorizarea este mai mică, dar totuși dacă ne uităm la mașinile noi care au fost cumpărate în aceste luni, până în mai, vedem că în continuare s-au cumpărat mașinile noi care nu ar fi fost afectate, sau mă rog, pentru acești producători nu conta tichetul RABLA, adică mă refer la brand-urile scumpe pe Mercedes, Audi, mărcile premium în mare parte.
Cred că va avea o creștere foarte impresionantă, având în vedere că din iunie este accesibil tichetul RABLA, este o sumă alocată mai mare decât anul trecut, adică cu vreo 25% mai mare, dar dacă anul trecut pentru achiziționarea unui vehicul electric, avea aici la dispoziție 25.500 lei, acum ai 37.000 lei și cumva toate prețurile astea au crescut, toate aceste avantaje pentru clienți, mai mult decât atât, deoarece mulți producători din China au ajuns în Europa și implicit și în România, cu niște prețuri foarte competitive, cumva a crescut și frica producătorilor clasici, europeni, asiatici, mă rog, japonezi, coreani de sud și americani, de a încerca să ofere niște prețuri care să rivalizeze cu producătorii chinezi.
Ne uităm de exemplu la Ford, care vine și cu niște reduceri permanente, astfel modelele electrice de la Ford, și nu doar electrice, chiar și modelele clasice termice beneficiază niște reduceri foarte impresionante. Asta vedem și la Hyundai și vom vedea la și mai mulți producători treaba asta. Deci, având în vedere că din Iunie personale fizice pot aplica pentru tichetul RABLA, având în vedere că tichetul are o valoare mai mare, deci clienții primesc o reducere mai mare pentru vehicule electrice și având în vedere că producătorii încearcă să facă modele mai ieftine și vin și cu reduceri în plus pentru a crește vânzările, clar, vânzările vor crește, cred că impresionant în a doua jumătate a anului”, spune el.