- 3 companii la BVB au creșteri de aproape 10% săptămâna asta.
- Antibiotice Iași crește și cu 13% într-o singură zi, înainte de corecție.
- Antibiotice Iași crește cu peste 300% între 2022 și 2024.
3 companii la BVB au creșteri de aproape 10 procente în ultima săptămână. Cine conduce topul creșterilor? Transgaz, cu o apreciere de 11,47%. Este urmată de Antibiotice Iași cu un plus de 9,38% și de Electrica, plus 9,02%.
Advertisment
Dar Antibiotice Iași a fost în centrul atenției, după ce a avut o creștere de peste 10% într-o singură zi, când aprecierea maximă atingea 13 procente, după care a avut parte de o ușoară corecție.
Între 2022 şi 2024, producătorul de medicamente Antibiotice Iaşi (simbol bursier ATB) a fost unul dintre performerii indiscutabili ai Bursei de Valori Bucureşti, cu o creştere a acţiunilor de peste 300%.
Titlurile zilei
De la începutul anului însă, titlurile ATB se tranzacţionează în scădere cu 17%, adică una dintre cele mai slabe dinamici din structura indicelui de referinţă BET.
Ce spune Răzvan Mihăescu, investitor la BVB?
„În primul rând, dacă ne referim la raportări și la factorii fundamentali care au influențat compania anul acesta, aș spune că da, într-adevăr, am văzut acum două săptămâni, dacă nu mă înșel, raportările financiare pentru trimestrul întâi și cred că a fost, chiar dacă pe majoritatea indicatorilor financiari compania a înregistrat dinamici negative, și aici mă refer atât la profit cât și la cifră de afaceri, cred că este oarecum un semnal de reziliență, chiar dacă aceste evoluții, așa cum am spus, au fost niște ușoare contracții, pentru că scăderile au fost, totuși, mai reduse decât în cazul altor companii din indicele de BET.
Și nu aș spune neapărat că această presiune la cumpărare se datorează neapărat performanței Antibiotice Iași, cât întregului sector farma, pentru că am văzut că pe majoritatea companiilor care activează în această industrie și sunt listate la BVB, rezultatele financiare au fost pozitive, sau, aș spune, mai bune decât ale altor companii din alte sectoare sau industrie. Practic, este unul dintre puținele sectoare care nu a fost atât de afectat de incertitudine economică și de contextul operațional în care ne aflăm acum. Și aici mă refer mai mult la partea de producători decât de distribuitori. Deci, aici s-au înregistrat cele mai bune marje, cum este și normal, și companiile au dat dovadă de o reziliență mai mare.
Pe lângă asta, Antibiotice Iași, așa cum ați menționat și voi, evoluția cotației a fost una extrem de bună în ultimii ani, creșteri foarte mari ale prețului acțiunii, poate chiar dublare, triplare a cotației, nici eu n-am urmărit randamentul total. Și este normal că după o perioadă de acest gen să urmeze și o stagnare sau variații mai mici în piață, și creșterea aceasta să nu mai fie la fel de accentuată. Practic, orice tendință ascendentă, pe baza factorului momentum, are un moment la care se oprește și, ulterior, cred că mai departe compania sau cotația companiei va fi influențată, în primul rând, de performanța fundamentală și de cum raportează în următoarele perioade. Iar, pe lângă asta, un alt element care ar putea să aibă impact asupra raportărilor companiei pe trimestrele următoare, ar fi și politica fiscală pe care o abordează Guvernul și modul în care se va reflecta în activitatea lor.
Da, într-adevăr, incertitudinea s-a mai estompat. Pot să spun că avem un grad de predictibilitate un pic mai mare față de cum era acum 3 săptămâni. Dar, în continuare, nu se poate stabili o tendință clară. Se vede că piețele și conjuntura economică nu s-au stabilizat încă. În continuare, atât consumatorii cât și investitorii sau mediul antreprenorial sunt în așteptarea unor măsuri, cel mai probabil de majorare a fiscalității, prin creșterea taxelor și a impozitelor sau, poate, de ce nu, reducerea cheltuielilor în anumite zone.
Ceea ce generează un alt val de prudență și de comportament mai conservator din partea tuturor participanților la piață. Ceea ce înseamnă că în genul acesta de context probabil cele mai performante sectoare vor fi, în continuare, sectorul producătorilor de energie, sectorul de retail sau producători de alimente pentru că, în general, genul acesta de companii sunt cunoscute ca fiind anticiclice, adică nu sunt influențate de ciclicitatea economiei sau de etapele pieței, iar produsele sau serviciile pe care le vând – pentru că putem să ne referim și la servicii în cazul distribuitorilor de energie sau companiilor de utilități – sunt caracterizate de o cerere inelastică, adică cererea rămâne relativ constantă indiferent de preț.
Asta înseamnă că pot fi mai consecvente în genul acesta de perioade și să ofere o stabilitate mai mare și o predictibilitate cu privire la performanța financiară pe care o să o înregistreze. Este mult mai ușor să urmărești o companie din sectorul de energie sau din sectorul de utilități atunci când ai la bază niște indicatori operațional cheie pe care poți să-i integrezi într-un proces de analiză și pe baza lor să construiești niște estimări sau să faci niște prognoze realiste pe care să te poți baza în următoarea perioadă în calculul pentru portofoliul tău”, spune el.