• Veniturile fiscale din România reprezintă sub 28% din PIB.
  • Media UE a veniturilor fiscale este de peste 40% din PIB.
  • Guvernul României vrea să majoreze impozitul pe venit la 16%.
  • Guvernul României vrea să majoreze impozitul pe dividende la 16%.
  • Impozitele pe venit și pe dividende sunt în prezent la 10%.
  • Comisia Europeană propune și majorarea TVA la 21%, de la 19%.

Guvernul României și Comisia Europeană analizează majorarea impozitului pe venit și pe dividende la 16%. Adică o creștere de la 10% în prezent pentru ambele impozite. Această propunere vine pe fondul unei situații bugetare tot mai tensionate și ar putea fi completată de o majorare a TVA cu 2 puncte procentuale, adică de la 19% la 21%.

Deficitul bugetar trece de 9% din PIB în 2025, cu mult peste ținta agreată cu Comisia Europeană în cadrul procedurii de deficit excesiv. Ținta convenită presupunea ca România să reducă deficitul sub 7% în 2025 și să continue trendul descendent până la o valoare sub pragul de 3% în anii următori.

Ce spune Gabriel Biriș, fondator, The Tax Institute?

„Cel mai mare impact cred că îl are la nivelul încrederii noastre, că președintele ales și următorul prim-ministru ne duc în direcția corectă. Și să vorbești de creșteri de cote, fără să pui înainte măsuri care să aibă sens în combaterea marii evaziuni, înseamnă pierdere de încredere.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Acum, concret, noi am avut impozitul pe venit 16%, până în 2018, când domnul Dragnea l-a scăzut la 10%, crescând însă contribuțiile de la 21% la 25%, cât ar fi fost, 21% ar fi trebuit să fie neutră dacă mutarea contribuțiilor era neutră, 21%, 25%, de la CASS, de la 8,8%, la 10%, și în compensație a scăzut la 10%. Veniturile la buget n-au scăzut, la fel ca și la bugetul consolidat, la fel cum n-a scăzut nici sarcina fiscală pe muncă. A rămas aceeași.

Acum, dacă vorbim de creșterea impozitului de la 10% la 16%, fără să umblăm la contribuții, înseamnă că ne va crește sarcina fiscală de la 43% până aproape de 50%, ceea ce este un pic cam prea apăsător.Concret, la un salariu un pic mai mare de salariu mediu, asta înseamnă 300 de lei în minus în buzunarul angajatului, adică 300 de lei în plus la buget. Asta înseamnă concret, dar cu care costul, cum spuneam, principal este pierderea încrederii.

Dacă nu începem cu discuția despre ce avem de făcut ca să reformăm sistemul fiscal care este pur și simplu ca o sită, nu avem nicio șansă să ne redresăm. Vor lua niște impozite în plus dacă continuăm cu creșterea cheltuielilor. Pentru că, uite, zilele astea, dacă nu astăzi, mâine, o să publicăm un studiu cu evoluția deficitului fiscal și creșterea lui uriașă este datorată sau este exclusiv din cauza creșterii cheltuielor.

Hai să vedem ce cheltuieli scădem, hai să vedem cum facem să eliminăm mare parte din marea evaziune la TVA și după aceea vedem dacă nu ne ajungem, mai vorbim și de creștere de cote. Dar altfel se vorbește acum de 16% sau 13% sau 14%, ca am auzit diverse variante, la impozitul pe venit și de creșterea TVA-ului care, de fapt, ce 21% înseamnă că pot să aducă 2 miliarde cel mult la buget, dar bagă, lasă în buzunarul hoților încă un miliard. Este complet nepotrivită această discuție.

Cum spuneam, deficitul a crescut exclusiv din cauza creșterii cheltuielor. Cu aia trebuie început scăderea cheltuielor, eliminarea cheltuielor care sunt inutile. Probabil că nu se va putea interveni pe pensii și salarii, dar toate celelalte trebuie scăzute și nu sunt puține.Ce se poate face fără să afectezi puterea de cumpărare a cetățenilor onești? Este taxarea inversă generalizată la TVA, care scoate din buzunarul hoților cel puțin 5 miliarde de euro. Suma celor două măsuri pe care le discutăm acum nu ajunge acolo. Este atât de simplu.

Trebuie să cred că în perioada următoare și cei de la Ministerul de Finanțe ar trebui să se abțină un pic. Pentru că nu pot să țină stric confidențial scenariile, ies pe surse și creează rumori.

Și să înceapă procesul de numire a guvernului, să vedem cum stăm. Imediat, poate chiar și în paralel, să înceapă consultări cu mediul de afaceri, care deja s-a oferit suportul. Și să vedem ce avem de făcut, ca să ne fie bine tuturor, nu numai hoților”, spune el.