- Urmează desemnarea premierului și formarea noului guvern.
- Ilie Bolojan promite disciplină bugetară și reforme fiscale.
- RO e-Transport riscă infringement de la UE.
- RO e-TVA este inutil, spun experții fiscali.
- Codul Fiscal actual descurajează investițiile private.
- Pierderile nu se mai recuperează eficient după modificări.
- PNRR rămâne blocat fără reforme și dialog cu Bruxelles.
- România riscă să piardă încrederea contribuabililor corecți.
Un nou președinte, un nou premier și o listă lungă de reforme urgente. Nicușor Dan câștigă Cotroceniul, iar Ilie Bolojan este vehiculat intens ca viitor prim-ministru.
Advertisment
Miza? Redresarea bugetului de stat și reforma profundă a politicii fiscale, arată o analiză a lui Gabriel Biriș, fondarul The Tax Institute.
În 2024, deficitul bugetar al României a fost de 5,7% din PIB, iar gradul de colectare a taxelor rămâne printre cele mai mici din UE. Măsuri precum RO e-Transport și RO e-TVA sunt contestate de specialiști, în timp ce PNRR riscă să rămână blocat.
Titlurile zilei
Cu un Cod Fiscal impredictibil, investitorii cer semnale clare. Ce e de făcut? Ce e de reparat? Și, mai ales, cum reconstruim încrederea în stat?
Ce spune Gabriel Biriș, fondator, The Tax Institute?
„În primul rând, să facă un inventar al lucrurilor care nu funcționează și sunt foarte multe care nu funcționează și care acționează așa ca niște bolovani în spinarea economiei și, împreună cu specialiștii, să ia deciziile care trebuie pentru a asigura stabilitatea și predictibilitatea de care cu toții avem nevoie și pe care cu toții o clamăm.
Numai că nu putem vorbi de stabilitate când acest nou Cod Fiscal care a intrat în vigoare acum 9 ani a suferit deja peste 1000 de modificări. Este uriaș. Avem peste 150 de legi și ordonanțe și ordonanțe de urgență de modificare. Nu putem continua în felul acesta pentru că au și companiile nevoie de un cadru cât de cât predictibil.
În plus, în ultima perioadă, cu precădere începând cu 2023, au fost introduse niște impozite. Impozitul minim pe cifră de afaceri de 1% impactului l-am și prezentat recent într-un studiu Tax Institute și am arătat că este unul ucigător pentru aproape toate sectoarele economice și generează și face foarte dificile investițiile noi semnificative în România. Niciun CEO sănătos la cap nu va investi într-un stat în care trebuie să plătească impozit înainte să facă profit și unde nu poate să își recupereze pierderile.
Lucrurile acestea trebuie să dispară, sunt rezultatul unor mentalități complet greșite. Rezultate din faptul că oamenii care le-au propus nu au făcut nici un studiu de impact și nici nu au o înțelegere a mersului economiei. Trebuie, de asemenea, și am făcut ieri un fel de manifesto așa scurt, cum mai fac eu din când în când, trebuie luate măsuri extrem de serioase cu privire la combaterea evaziunii. Fără astfel de măsuri, pe lângă problemele bugetare, care sunt uriașe, gândiți-vă că doar din TVA noi pierdem 8,5-9 miliarde de euro în fiecare an. Iar Ministerul Finanțelor și ANAF nu știu nici măcar astăzi să spună care este structura acestor pierderi, adică de unde se duc ca să poată să ia măsurile care se cuvin afiliate.
Sunt multe de făcut, foarte importante sunt și fondurile europene, dar cel mai important este dialogul, nu monologul, adică nu doar întâlnirile. Cel mai important este dialogul și recâștigarea încrederii cetățenilor și companiilor oneste în faptul că statul român le reprezintă interesele și îi ascultă.
Impozitul minim pe cifra de afaceri pleacă de la premisa că toți suntem hoți. Nu poți să investești încredere într-un guvern care te consideră hoț. Că dacă el nu are încredere, încrederea e reciprocă. Asta trebuie eliminat, pentru că distorsiunile, nici nu se poate vorbi de corectarea lui. Trebuie eliminat.
Iarăși, impozite supimentare pe petrol și gaz, acum ceva mai bine reglamentat. Dar ăsta se duce tot în buzunarul nostru. E drept că ajung și bani la buget. Avem de unde să acoperim, să creștem veniturile bugetare, dar nu din supraimpozitarea celor care oricum plătesc. Reducerea evaziunii, eliminarea unor excepții, așezarea sarcinii fiscale la veniturile personale, în funcție de cât câștigăm, nu în funcție de cum câștigăm. Pentru că și divizarea asta până în legislație distruge contractul social. Nu poți să vorbești de solidaritate când unul plătește 3% și altul plătește 43%. Pe același câștig, pe același venit. Lucrurile astea trebuie analizate și discutate și rezolvate extrem de rapid. Și se poate că soluțiile sunt deja acolo.
Iarăși, nu putem să tot vorbim de conformare, dar nu prea se face nimic pe impostarea sumelor ce nu pot fi justificate. Nu se face nimic pe transparentizarea sumelor parcate prin paradisuri fiscale. Sunt instrumente și asta vreau să atrag atenția și prin postări și prin intervenție. Sunt soluții care pot să ne aducă prosperitate, fără supraimpozitarea celor care oricum plătesc impozite.
Am vorbit acolo și de încă o chestie, Ro-e-Transport. Pe Ro-e-Transport, pe lângă faptul că nimic din roe factura, roe transport, roe TVA, toate aceste nebunii nu au dus la creșterea colectării TVA, ca procent din PIB. Din potrivă, a scăzut în termeni reali. S-a transformat într-o fabrică de dat amenzi contribuabilor corecți și amenzi mergând până la confiscarea contravalorii mărfilor. Au crescut confiscările în 2024 față de 2023 1.660%. Este uriaș! Și asta, sancțiunile astea sunt acordate unor companii care nu fac evaziune, care își declară și își plătesc impozitul. Doar pentru că n-au un cod. Este ridicol. Trebuie să încetăm lucrul ăsta”, spune Biriș.