- Pătrăşcanu, FAN: Trebuie să găsim soluţii să mergem mai departe.
- Pătrăşcanu, FAN: Business-ul poate să diminueze divizarea.
- FAN Courier încheie 2024 cu afaceri de 1,3 mld. lei, +12%.
- Pentru 2025, compania şi-a bugetat investiţii de 40 mil. €.
- FAN preia 60% din acţiunile companiei Marian’s Trading.
Trebuie să găsim soluţiile să mergem mai departe.
Advertisment
Antreprenoriatul şi businessul ar putea să diminueze din divizarea în care ne aflăm.
Anul 2025 are noi provocări pentru mediul de business, iar companiile par să fie mult mai atente la ce se întâmplă în plan economic şi politic pentru a lua deciziile potrivite în vederea dezvoltării, spune recent Felix Pătrășcanu, cofondatorul FAN Courier, liderul pieţei locale de curierat.
Titlurile zilei
Care încheie 2024 cu afaceri de 1,3 miliarde lei, în creştere cu 12% față de anul precedent.
Pentru anul acesta, compania şi-a bugetat investiţii de 40 mil. euro.
Care e climatul în business-ul de curierat și încotro această piață?
Ce spune Felix Pătrășcanu, cofondator, FAN Courier?
Cum resimte business-ul în general, și business-ul de curierat în special, această perioadă economică și politică, cum gestionați această perioadă ca antreprenor?
Business-urile în general merg foarte mult pe încredere. Când există încredere în piață, când există încredere între oamenii de business și între cei care produc servicii sau bunuri și clienților, atunci lucrurile merg bine. Nu trăim acele vremuri, din păcate. Și chiar dacă ne-au dat peste cap toate aceste lucruri politice din ultimului timp, ea s-a suprapus peste niște lucruri care se întâmplă de mult timp. E o schimbare continuă în toată lumea. O schimbare de mentalitate, poate terminarea unei perioade a lumii în care trăim. Nu știu exact să explic, pentru că ar fi foarte bine să putem să ne explicăm lucrurile astea.
Lucrurile astea au dus la o plecare masivă de capital din România. Chiar suntem foarte îngrijorați de lucrurile astea. În curierat la noi parcă lucrurile nu se simt atât de tare în acest moment, dar auspiciile viitorului nu sunt de bun augur. Adică vorbim cu constructori, vorbim cu furnizorii noștri, care nu prea mai au comenzi, lucrurile s-au stopat. Toată lumea e într-o așteptare să se termine alegerile. În Europa, iată la noi turul 2, alte alegeri în Polonia. Încă cancelarul german n-a fost ales, și așa mai departe. Sau a fost ales trecând prin anumite probleme.
Și atunci, neexistând această liniște, automat, și lumea e foarte atentă la ce bani cheltuie, amână investițiile mici, mari, chiar și cele mici, pe mai târziu. Și noi, anul trecut, am făcut investiții foarte mari, de vreo 50 de miliarde de euro. Ne-am propus în acest an 40 de miliarde, dar avem mari reticențe în a gândi că totuși vom ajunge la suma respectivă. Stăm în expectativă pentru dezvoltarea unui nou hub la Sibiu, de care se presupune că am avea nevoie, pentru că, iată, un nou business apare în e-commerce, e vorba de e-fulfillment, de care companiile au nevoie și noi am mizat pe această carte și am făcut investiții în București. Urmăm o investiție mare la Sibiu.
Stăm într-o expectativă, o vom face, sunt convins, dar nu cu inima deschisă, nu cu acel aplomb de a face investiți. Ori fără investiții, orice economie știm cu toții că nu are cum să se dezvolt. Și toate investițiile astea se fac exact în momentele de încredere maximă, ori nu e cazul de încredere în momentul de față”, spune el.
Totuși istoria ne învață că în orice criză există și oportunități. Cum le capitalizați anul acesta?
„Da, într-adevăr, toate crizele, și noi am înțeles foarte bine lucrul ăsta. Chiar ne-au ajutat crizele să ne dăm seama că sunt oportunități foarte mari. Și ne-au spus oameni din țări cu business-uri foarte vechi, cu o democrație veche. Și chiar așa și a fost.
În momentul de față nu e vorba numai de o criză economică. Este vorba de o criză politică. Ajungem în România să discutăm despre dreptul de proprietate. Ajungem în România în momentul de față să vorbim cumva voalat sau mai puțin voalat despre naționalizare, ceea ce e foarte, foarte periculos.
Noi, în următorul timp și mai ales după 18 mai, ar trebui să avem o discuție foarte serioasă despre ce putem să creăm împreună și pe ce drum am pornit acum 30 și ceva de ani. Dacă vrem să schimbăm drumul ăsta și trebuie să ne supunem majorității aici, dar e foarte periculos lucrul ăsta.
Ori oportunități, când încep să vorbești de naționalizări și de lucruri de genul ăsta, nu cred că mai poți vorbi de ele.
Trebuie să recunosc următorul lucru și îl spun foarte deschis. Business-urile adevărate se fac în democrații curate, adevărate. În afara democrației, business-urile nu se mai numesc așa, ci poartă denumirea de combinații, ceea ce noi nu vrem să facem niciodată. E foarte important de știut lucrul ăsta”, continuă el.
Vreau să imi spuneți ce urmează pentru business-ul FAN Courier în 2025?
„Auspicile, lăsând la o parte toată tevatura asta politică și toată nebunia asta mondială, sunt de bun augur pentru business-ul nostru. Și aici v-aș da câteva cifre. Retail-ul clasic a fost acaparat în proporție de 10% de către retail online. Doar 10% în România. Piața e în momentul de față de 6-7 miliarde de euro. În condițiile în care Polonia e pe la 20% ca retail online, UK-ul de departe, cea mai mare țară europeană, nu e din păcate, cu 40%, Franța și Germania, 30% și ceva.
Trebuie să ne uităm că în România business-ul ăsta, oportunitatea asta ne poate crea business enorm. Suntem doar la 10%. Huge. Adică avem în față o piață senzațională. Ne pregătim pentru lucrurile astea și mai ales gândindu-ne la faptul că 60% ceva din business-ul nostru înseamnă e-commerce. Deci iată un auspiciu care nu poate fi tăgăduit de nimeni. E clar că e o oportunitate foarte mare.
Numai că această oportunitate iar se leagă de încrederea clienților de care vorbeam. Când omul se duce liniștit și consumă, că oricum suntem o societate de consum, când face lucrul ăsta? Doar când are încredere și doar când vremurile sunt așezate.
Sperăm că după aceste alegeri vremurile să se așeze și să ne reintrăm pe trendul acela de investiții, de trai mai bun, de nu știu, toate lucrurile care s-au întâmplat până în momentul de față. Și trebuie mai nou să avem grijă la ce am construit până aici, să vedem că istoric trăim foarte bine, trăim momente istorice foarte bune pe care România nu le-a mai avut niciodată. Și nu trebuie să ne uităm la ce au alții, ci la ce avem noi în momentul de față.
Eu cred că de acolo trebuie plecat pentru a rezolva cumva fractura asta din societatea noastră. Pentru că, din păcate, s-a creat o îngrozitoare fractură care, uite, ne creează inclusiv pagube economice. Dar eu cred că există posibilitatea să mergem mai departe, pentru că avem în continuare oportunități, oportunități imense”, explică el.