- Compania Ebm-papst Automotive&Drives România vine cu o nouă investiție.
- Compania investește 30 mil. € într-o clădire din Oradea.
- Ebm-papst vrea dezvoltarea producției și centrului R&D.
- Delia Ungur, Ebm-papst: Avem planuri de creștere în continuare.
- Delia Ungur: Avem o cifră de afaceri de peste 65 mil. €.
- Delia Ungur: Avem peste 15.000 de angajaţi la nivel global.
- În 2023, cifra de afaceri este de 350 mi. lei, un +14% față de 2022.
- În Oradea, compania produce ansamble şi subansamble.
- Ebm-papst este lider global în producţia de ventilatoare şi motoare electrice.
- Ebm-papst are peste 20.000 de produse pentru tehnologie de ventilaţie şi sisteme de motoare.
- Ebm-papst vine cu soluţii în refrigerare, încălzire, industria auto.
Compania Ebm-papst Automotive and Drives România, prezentă pe piaţa din România din 2017, anunță o investiție de 30 de mil. euro într-o nouă cladire finalizată în 29 aprilie în Parcul Industrial II din Oradea. Compania vrea prin această investiție consolidarea departamentului de cercetare şi dezvoltare și extinderea producției de ventilatoare inteligente.
Advertisment
„Avem o cifră de afaceri de peste 65 milioane de euro şi planuri de creştere în continuare”, spune Delia Ungur, managing director la Ebm-papst Automotive and Drives Romania.
Compania înregistrează în 2023 o cifră de afaceri de 350 mil. lei, în creştere cu 14% faţă de anul precedent, arată datele de la Ministerul de Finanţe. La nivel global, grupul german Ebm-papst vine cu soluţii în toate sectoarele, inclusiv aer condiţionat, refrigerare, încălzire, industria auto, tehnologia informaţiei, construcţia de maşini şi electrocasnice şi tehnologie medicală.
Titlurile zilei
Ce spune Delia Ungur, managing director la Ebm-papst Automotive and Drives Romania, pentru Aleph Business?
Care este randamentul estimat al investiției de 30 de milioane de euro și în cât timp se estimează recuperarea acesteia?
„Ca să vă răspund la această întrebare, trebuie să vă dau mai multe detalii, puțin, despre investiția pe care o vom începe în aprilie 2025, săptămâna viitoare. Vorbim despre o suprafață construită de 18.000 de metri pătrați, din care 12.000 de metri pătrați vor fi destinați, într-adevăr, producției de ventilatoare inteligente, iar 6.000 de metri pătrați va fi zona de birouri. Aici planificăm să angajăm, în perioada următoare, peste 200 de profesioniști. Ați menționat deja departamentul de R&D, am pus deja bazele acestui departament și urmează să angajăm până în anul 2030 încă 100 de specialiști în R&D. De asemenea, vom avea alte funcții de servicii suport pentru grup, începând de la achiziții regionale până la domeniul de calitate sau inclusiv anumite funcții suport pentru controlling.
Așadar, ca să vă răspund la întrebare, aici intervine elementul magic, faptul că suntem o firmă de familie, iar noi, România, Oradea, nu suntem un satelit și nu suntem priviți ca o investiție individuală, autonomă, care trebuie să fie recuperată într-o anumită perioadă de timp. Suntem priviți sub aspectul contribuției noastre la succesul grupului. Vă dați seama, având în vedere funcțiile cu o valoare ridicată mare și foarte specializate pe care o să le generăm aici, va fi nevoie de o investiție foarte mare în forța de muncă. Da, găsim în momentul de față specialiști foarte buni, inclusiv în domeniul R&D, în România, dar, ca să îi pregătim în tehnologiile noastre, vorbim de investiții în capitalul uman, care durează între șase luni și un an. Așadar, întrebarea corectă este cum vom contribui noi din Oradea la succesul grupului.
Noi avem un plan concret până în anul 2030 să ne creștem cifra de afaceri la nivel global de la 2,5 miliarde de euro la 4 miliarde de euro. Vorbim de o creștere semnificativă de peste 50%. Produsele noastre sunt foarte bune, deci avem ventilatoare care funcționează poate de chiar de 60 de ani. În schimb, ne lovim de o problemă de competitivitate în ceea ce privește prețul. Este o problemă de care se lovesc multe companii tradiționale germane, având în vedere competiția, mai mult sau mai puțin loială, în principal cu companiile chinezești. Drept urmare, aceasta va fi contribuția noastră de aici, din Oradea. Vom acționa ca un hub regional, vom ajuta la creșterea competitivității sub aspectul, în primul rând, al localizării furnizorilor, de asemenea, și al talentelor și specialiștilor pe care o să îi aducem ca să contribuie la planul nostru de creștere a vânzărilor”, spune Delia Ungur.
Ce urmează pentru Ebm-papst în 2025? Aveți în plan și alte investiții?
„La nivel global, avem multe investiții în derulare, construim încă o fabrică în India, avem în vedere să construim în Asia o nouă fabrică, o alternativă, la fabricile pe care le avem deja în China. Dar, în România, ați menționat deja investiția de 30 de milioane de euro, care este, da, în bunuri tangibile, construcție și echipamente, dar cea mai mare parte a investiției va fi în capitalul uman. Deci ne vom concentra pe dezvoltarea specialiștilor din domeniul R&D, precum și celelalte servicii, suport pentru grup”, adaugă ea.
Antreprenor vs stat. Ce vrea mediul de business de la guvernare?
„Simplu, toată lumea o să vă spună digitalizare. De ce digitalizare? Pentru că vrem ca lucrurile să se întâmple mai repede, să se întâmple într-un mod transparent. De asemenea, dorim o profesionalizare a sistemului public. Adică, ne dorim ca în funcțiile, nu numai în funcții de conducere, dar absolut în orice funcție din sectorul public, să avem profesioniști care își cunosc activitatea, care pot să ia decizii responsabil. Și pot să judece orice situație, să privească companiile private ca pe un partener.
Și o să vă dau două exemple de care ne-am lovit noi recent. Unul este din perioada pandemiei, când, știți foarte bine, toate companiile s-au lovit de tot felul de situații care au făcut destul de dificilă ocuparea forței de muncă. Noi am reușit, am fost o excepție, am reușit să lucrăm non-stop, am reușit datorită marii flexibilități pe care am avut-o la forța de muncă, dar am avut situații în care pur și simplu nu am putut să respectăm timpul liber obligatoriu, cele 48 de ore consecutive care trebuie acordate. A fost o decizie absolut pragmatică. Ce ne dorim? Ne dorim să lucrăm, ne dorim să păstrăm toți angajații sau ne dorim să respectăm o regulă absurdă? Sigur. Răsplata a fost o amendă de la ITM. Destul de greu de explicat, dar asta este.
A doua situație de care ne-am lovit recent este când am obținut autorizația de construcție. Am primit acel faimos certificat de urbanism în care ni s-au cerut absolut toate avizele posibile. Ok, de-aia se spune după caz, dacă este nevoie sau nu. Pentru noi aceasta înseamnă, sigur, le-am obținut pe toate, timp pierdut. Dar ce ne mai dorim? Ne dorim comunicare și parteneriat. Noi putem să spunem că în Oradea suntem privilegiați pentru că am găsit această comunicare și acest parteneriat în conducerea primăriei Oradea și anumitor alte instituții. Dar, nu ar trebui tot timpul să se ajungă până la primar sau până la directorul unei anumite instituții ca să se clarifice anumite situații care poate sunt puțin mai complexe”, conchide ea.